|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
struts: ang finansierings alternativ för tjänstebil är öht cash som du nämner det helt ointressant, främst av skattemässiga skäl men också för att företagen kan investera pengarna i andra intressen som kan vara mer vinstgivande... Antar att du tycker alla hus och lägenhetsägare är lurade också då eftersom majoriteten av dessa förmodligen är belånade, skönt med cash så man kan köpa sitt hus, va? Nu blev det rejält OT men du frågade ju och dessutom kom med ett påstående som, enligt mig inte var helt genomtänkt... |
|
|
bunf: det var inte tjänstebil utan privatbil som Robert körde i tjänsten. Då erhåller man ju en högre kilometerersättning för att täcka just kostnader utöver bränsle. struts: ditt svartvita sätt att se på finansiering är något föråldrat. Det är sällan den bästa affären att samla pengar på hög och sedan handla kontant även om det psykologiskt känns bra att inte ha några skulder. Det är också anledningen till att många väljer att delvis finansiera sitt bilköp med lån trots att dom skulle ha råd att köpa den kontant och istället ha kapital investerat på annat håll som förhoppningsvis då genererar en högre avkastning än räntan på lånet. Självklart upp till var och en hur man vill finansiera sitt bilköp... ___ //Ulf |
|
|
programmer, jag svarade på struts inlägg angående finansiering av bil, kändes som frågan var ställd till mig... annars så är jag helt inne på ditt spår beträffande kapitalförvaltning! |
|
|
bunf: my mistake... ___ //Ulf |
|
|
hejsan på er allihopa! tackar för alla svar. Nu så här i efterhand så så kanske man borde haft lite mer is i magen.. Men måste säga till mitt försvar att jag inte sett nån skriva rent konkret att bilen var skruvad här på forumet innan jag köpte den.många spekulationer.såg detta efter vi köpt den. Vi åkte upp o köpte bilen på fradagen o den var iett superskick. Bilen var i ett skick som jag sällan skådat på en 11500 mils bil. Eller som nån sa minst 24000 mil. Som vi lyckades se så e huven omlackad (obs jag e inget proffs) men vi hittar inga andra lackskarvar på bilen. Bilen känns otroligt tight o fin att köra o den går underbart. Inte det minsta tillstymmelse tilll skrammel eller knissel från bilen nånstans.. Vi var även o tittade på de 2 dislarna som finns på elvis bil i hova o då e denna i nyckick i jämförlse. Därför köpte vi denna fina bil i tron om att den var ärlig vilket vi fortfarande tror tills vi fått det på papper att s boken eller nåt inte stämmer. Men som jag skrev så har vi blivit kontaktad av en jäkligt trevlig kille här på forumet som hjälpt oss bringa klarhet i detta virrvarv av skruveri. han säget att han var o tittade på bilen för nån månad sen o kom fram till att den kan ha varit skruvad. imorgon så ska jag ringa de 2 bmw firmorna den varit servad på o försöka få klarhet i detta KANSKE dumma köp. Stämmer de fakturor o uppgifter som de sparat med min servicebok så tror jag faktiskt milen stämmer..Har även idag tagit utdrag på garantiåtaganden från tyskland.. Om inte serviceboken stämmer med uppgifterna o garantipappret verkar skumt så tar han tillbaka bilen jag var snabb i morse o pratade med ge capital o förklarade situationen för dem. Jag sa att den kan vara skruvad pga att jag fått den infon av en seriös källa . Då sa de att de låser pengarna så linus bil inte får några pengar förrän senare i veckan. Alltså så har jag 2 dagar på mig att kolla milen mm. Om det nu e så att bilen e skruvad så kommer jag kräva att den tas tillbaka av linus bil. E det ingen här som rent av har något bevis på om den e skruvad? Nåt papper från tyskland eller nåt annat som jag kan ha i min bevisning om det nu e så att den e skruvad?? Än så länge så e det bara några som skrivit att den e skruvad men inte vad de har hittat för info och var. Hade varit jättetacksam om sådan info kom fram till mig så jag har ännu mera bevis om den e skum. tack ännu en gång för erat engagemang. kommer tillbaka med info imorgon om hur det gått med allt! Hälsningar Sherlock H |
|
|
330d!! Skickade mail till dig!! fick inget svar? Mvh J |
|
| Jenny k, du har alltså inte kollat garantirepen ännu? Eller har jag missuppfattat dig? | |
|
Jenny: med lite tur som kommer utdraget över garantireperationer att ge dig den info du behöver. Då och då förekommer det bilar som aldrig är inne för någon form av garantiåtgärd och då finns det alltså ingen uppgift i databasen. Du bör också kunna verifiera serviceboken genom att ringa någon av verkstäderna. Om serviceboken är falsk så kommer ovanstående att avslöja den. Förhoppningsvis så kommer 330d att svara dig. Han har tidigare haft tillgång till någon annan databas där arbetsordrar för vanlig service och reperationer lagras. Vet dock inte om alla BMW-verkstäder i Tyskland utnyttjar denna... Lycka till! ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man byter framljusen/skyddsglasen och lackar om huven för att dölja blästringen som normalt blir efter 24000 mil, har bilen haft en aktsam ägare så ser man ingen skillnad på 11 och 24 tusen mil invändigt när den är recondad och visst ser den bilen snygg ut ingen tvekan om det, men det gör min 17.000 milare också med ny lack på huven och nya ljus så skulle den ut som en 10.000 milare också. Det är just det som gör BMW - MB så tacksamma skruva, Många mil på kort tid gör att det invändiga slitaget blir minimalt. Eftersom Linus bil importerat bilen regbes,bilen så borde dom veta, men det kan man ju aldrig erkänna. En 525diesel -02 med 11.000 ärliga mil på mätaren är en dyr bil i Tyskland och fortfarande attraktiv för den tyske bilköparen medans en 24.000 milare är iskall och i princip osäljbar vilket gör att de går på export till oseriösa importörer bilhandlare /privatpersoner som backar mätaren 10-15.000 mil. Har redan 4 st dokumenterade mätarskuvade E39 liggande på skrivbordet bara detta år. (nür for export brukar det stå i div annonser på långmilade nyare E39or. Och har den trevlige personen här på forumet som kikat på bilen tidigare kollat upp den så blir det kanske en ytterligare i högen på skrivbordet. Får väl hoppas att det finns några garantireputdrag som kan ge en hänvisning om miltalet på papper, det är ju som sagt inte 100 att det finns några om bilen inte varit inne på sådan rep. ///MVH Hasso Länk |
|
Handlaren tog tillbaka bilen idag! Synd att bilen var milkorrigerad. ca 4000 mil när allt kom omkring. För den e verkligen i fint skick!! End of story!! Tack för tipsen |
|
| Det var ju synd efetersom du gillade bilen, han kunde inte tänka sig att gå ner i pris istället. | |
| Härligt att det löste sig Jenny k! | |
|
Får hoppas att bilen kommer att annonseras med den riktiga mätarställningen nu då. Linus Bil hade "ingen aaaaning" om att bilen var skruvad eller hur? Börjar bli tröttsamt med sådana handlare nu, det är inte första bilen som magiskt fått 11000 mil i mätarställning hos Linus Bil (sök även i forum för andra bilmärken så får ni se) Skönt och riktigt snyggt gjort dock att de tog tillbaka den. Frågan är dock om de verkligen hade gjort det om inte GE Capital hade hotat med att spärra betalningen? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Då var den ju inte så mycket mätarskruvad som en del här antytt att det vet säkert. Om du verkligen gillade bilen så mycket så kunde han väl gått ner 20" eller så i pris istället? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
men hallå, ingen människa kan väl tro att de bara hade skruvat bilen 4000 mil? självklart säger säljaren så, för att rädda det lilla rykte han har kvar. men det hedrar verkligen honom att han tog tillbaks den, det är inte många som skulle ha gjort detsamma. troligvis var det väl så att det bara gick att BEVISA att den var skruvad 4000 mil, dvs dokumentationen visade tex att den hade gått 15000 mil efter 2 år. fast jag vet inte, jag bara spekulerar. enligt min uppfattning så skruvas bilar som har gått 15' mil ner till runt 5-6' mil, de som har gått 20-25' skruvas ner till 11', och de som har gått extremt långt skruvas till 15-18' någonstans beroende på slitaget. det är helt enkelt för bra kvalitet på BMW och Merca, så milen syns inte! det är alltså ingen som skruvar en bil 2-3000 mil om nu någon trodde det! Mvh Johan |
|
Johan!! Vi fick det svart på vitt att den e ca 4000 mil skruvad. tack vare en här på forumet som hade tillgång till riktiga uppgifter..tack Bilen hade rullat 14700 mil i november 2005 o hade nu på mätaren 11400. den hade rullar 11000 mil ca i januari 2005.det var då sissta servicen var gjord. alla servicar mm e kollade på bmw o stämde.. jäkligt synd att den var skruvad. hade gärna köpt den på 15000 mil..för den var i toppskic´k |
|
|
Johan, i höstas hittade jag ett antal bilar som fanns till salu både på DAT Autohus utanför Hambyrg och hos Lux Automobil i Stockholm. Skillnaden på angivna mil var i samma härad, dvs 3-5000 mil. Tyckte också det var få skruvade mil då den eventuella vinsten jämfört med risken att åka dit inte står i relation till varandra. Sen är det ju alltid klumpigt att börja annonsera bilen i Sverige innan annonsen är borta från tyska handlaren men det gör ju det lättare för oss att upptäcka handlare som man bör undvika... ___ //Ulf |
|
|
Då kan vi lägga till XOH 223 på listan oxå... ;-) Länk |
|
|
fyfan vad trött man blir på alla äckliga importörer som försöker tjäna pengar genom att blåsa andra!! folk som blivit lurade borde skicka dit skattemyndigheterna för granskning anonymt, bara för att jävlas! tror det kan ställa till mer elände än en rättstvist i många fall... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ny har det dykt en 525D med 14.000 mil på mätaren hos linus bil men utan bild ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.