AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.543

BMW bilhallar gör ont i plånboken

Sida 2 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jämför den forskning som BMW bedriver med den forskning Volvo bedriver.. det är pengar som BMW gärna vill ha igen och som måste beräknas med i bilpriset.

___
Vagnparken: Länk
Utan att ha några belägg för denna spekulering vågar jag å andra sidan påstå att Volvo istället lägger ned betydligt mer resurser på andra områden som t ex säkerhet än vad BMW gör...

Jag tror inte att en ny BMW egentligen är så mycket dyrare att utveckla än motsvarande Volvo eller Audi, det är väl snarare så att BMW vet om att de kan ta rejält betalt för sina prylar och ändå få dem sålda.
När det gäller underleverantörer gissar jag på att Volvo och BMW faktiskt köper in många av komponenterna från samma producent (Bosch etc).
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Å andra sidan, varför köper folk en Volvo när det finns Hyundai, Skoda , Ford, Peugeot, Citroen och andra lågprismärken? Det ryms en båt eller en semester emellan där också. Alla iofs utmärkt fungerande bilar. samma diskution Svaret ligger väl i att man inte har kommit allra längst upp i Maslows behovstrappa.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ja det är så att Bosch tillverkar komponenter till många olika bilar, men det är knappast samma komponenter som hamnar i volvo, saab, MB, BMW. Det finns olika versioner av samma komponent som kostar olika mycket. äldre version, färre/sämre funktionalitet = billigare och så vice versa.

BMW, Audi, m.fl. går in och sponsrar forskning och utvecklingen av nya versioner av komponenterna som ska användas i deras bilar, i utbyte så får de ensamrätt på viss funktionalitet under en viss tid.

BMWs DSC är ett mycket bra exempel på detta, nya A6:ans klimapanel är ett annat exempel på komponenter där kunden (BMW och Audi) går in och sponsrar utvecklingen av sina produkter.

Nu ska jag inte säga för mycket men amerikanska tillverkare (i det här fallet, FORD som äger volvo) brukar inte lägga ner så mkt pengar på dyra komponenter. Nu är jag inte insatt i Ford, men jag vet att GM är snåla som bara den, vilket gör att de billigare komponenterna hamnar i SAAB.

Det fanns en tråd som handlade om just detta för inte så länge sedan, undrar om Udo kan fixa en länk om jag inte hittar den sjävl?

___
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kristoffer_L: Läs inlägget från tegel i tråden här: Länk

___
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Innovation i all ära.

Jag hade heller sett att BMW hade lagt några kronor på att se till att min BMW inte rostar här och där istället för att lägga millioner på iDrives lustiga menysystem som gör att man måste parkera för att göra enkla kommandon.......

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Klokt sagt...

mvh
Mycket gnäll ang. iDriven, för mig tycker jag den funkar klockrent, anser den inte mycket krångligare än digitaldekodern..
idriven är mest till för att ställa in alla grundinställningar med, sen behöver man ju inte röra den speciellt mycket. Den är enklare än en mobil och dom verkar ingen ha problem med.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Udo: Japp, men lägger det sig 1.5m blötsnö på taket så får nog folk skotta lite.

När man räknar på snölast så går man efter så kallade snözoner, vilka är satta efter information från smhi om snödjup och snötyngd (snö är t.ex. tyngre i Sthlm än vad den är i Örebro). Sen har man en säkerhetsfaktor på 1.3, om man gör det rätt.

Handla inte hos en viss tysk lågpriskedja när det är mycket snö ute eller blåser mycket, ett litet tips från er lokale vänlige konstruktör. :)
Salesman:
Det är stor skillnad på dom lågprismärken du nämner och Volvo.
Det är ju flera klasser sämre bilar än Volvo!
Ingen slår Volvos stolar och att bilen trots allt är svensk trots att den ägs av Ford gör att många köper Volvo.

Keep Your Distance!
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Clubsport: Utifrån ett strikt brukarperspektiv är det ju egentligen ingen skillnad. Dom gör samma jobb som Volvon, likväl som att Volvon gör samma jobb som BMW:n. Resten är känslor, varken Volvo eller BMW köparen väljer den mest kostnadseffektiva bilen.

Om man dessutom väljer att tro på Euro Ncap är ju dessutom säkerhet inte en prisfråga.
Håller med Salesman

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jo men frågan är ju hur mycket "mera bil" får man när man pytsar in några hundra tusen till.....

Dvs

Om jag köper en bil som är regält dyrare, hur mycket ligger i att bilen faktiskt har bättre/dyrare/hållbarare komponenter och konstruktion.

Och hur mycket går år att sponsra tex tennis, golf eller en flådig bilhall(det kan ju vara bra för mitt ego/image) men gör ju knappast bilen snabbare/hållbarare/komfortablare.

Rover tex lade ju tex +40.000kr/bil på reklam i Sverige när det begav sig. Men inte blev ju bilen bättre för att jag kunde se långfilmer på TV3/TV5 som var betalda/sponsrade av Rover.....

Mugge: Jag skrev aldrig att det är identiska komponenter mellan olika biltillverkare trots att de kommer i från samma fabrik. Naturligtvis har olika biltillverkare individuella krav och jag kan tänka mig att BMW lägger ned mycket pengar på att få vara först med nya system (i-drive, aktiv styrning), men vilket samtidigt syns på prislappen. Detta är dock knappast något som innebär att kvaliteten på komponenterna skulle vara bättre på en BMW än Volvo.

Titta bara på ASC+T systemet som BMW var tidigt ute med men där det samtidigt slarvades med kvaliteten på ABS-givarna. Även om det är Siemens/Bosch som gör dessa verkar de hålla bättre på nästan alla andra bilmärken än BMW.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Kristoffer L:
Härligt att du kommenterade Förenade Bils lokal i Malmö!
När jag började läsa den här tråden för 10 min sedan kom jag genast att tänka på deras lokal och... spiraltrappan:) Sedan kom jag till ditt inlägg:)

Även reservdelsdisken gillar jag, även om den inte har någon god akitektonisk kvalitet att skryta med. Men det känns lite lagom "verkstadsgemytligt". En plats som är helrätt att handla reservdelar på, väldigt "osnobbig" ;)

/Fredrik

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Tråden han visst ändra karaktär litegrann från det att jag tänkte på spiraltrappor... nåväl vad kan jag bidra med då?

Jo, min morbror var för några år sedan bjuden på ett fabrikbesök hos Bang&Olufsen. Jag vill minnas att dom använde(r?) Philips som leverantör av bildrör till TV-apparater. BO kontrollerar kvaliteten på samtliga levererade bildrör för att garantera en fungerande vara.
Kvalitetskontroll kostar ju också.
Jag vill tro att BMW har god kvalitetskontroll på sina komponenter.

/Fredrik
kilroy
Vill man titta lite på kostnader resp. intäkter för Volvo resp. BMW så kan man få värdefull information genom att lusläsa företagens årsredovisningar.

Om jag inte minns helt fel så lägger faktiskt BMW ner betydligt mer pengar på säkerhetsforskning och -utveckling än Volvo. Dessutom är det nog så att en hel del säkerhetsutvecklingsarbete hos BMW inte resulterar i något alls vilket BMW "har råd" med till skillnad från Volvo.

Vinstmarginalerna är lite klurigare att reda ut, delvis pga att satsningen på att ta fram nya modeller är betydligt kostsammare för BMW jämfört med Volvo. Flera "high end"-ekonomer som jag har kontakt med hävdar dock att vinstmarginalerna hos BMW är något högre jämfört med Volvo. Det handlar dock inte, vilket lite löst påstods, om nivåer på flera tiotusentals kronor per bil.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Någon skrev i trådens start att Volvo säljer 10ggr flera bilar än BMW... Skämt eller....)
I fallet med B&O ovan, det beror på att det endast finns (fanns) ett fåtal bildrörstillverkare varav Philips dominerade stort. De var (är) dessutom en stor leverantör av många övriga komponenter till B&O och andra.
Liknande råder på fordonssidan, Hella, Bosch, Siemens, Loewe, Delphi, Valeo är några komponent och systemtillverkare. Lucas, den kände mörkermannen...) förekommer ännu, bl.a i bromsservot på E39. En rolig annons är den som VW kör just nu på sina bromsbelägg, köp original osv. Det står Lucas på detaljen och man har inte ens försökt dölja texten.... Det blir lite lustigt när biltillverkarna försöker påstå att de även är tillverkare av komponenterna.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Någon skrev i trådens start att Volvo säljer 10ggr flera bilar än BMW"
Inget skämt alls.....

Volvo säljer betydligt fler bilar än BMW säljer i de städer jag jag har besökt.

Ändå har BMW större och finare hall än Volvosäljaren.

Kanske finns det ställen i Sverige som är motsatta och det säljs mycket mera BMW än Volvo (Östermalm ???)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.