AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.545

BMW bilhallar gör ont i plånboken

Sida 1 av 3
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har ju tittat runt på nya bilar och slås av följande.

På många orter så sitter ju Volvohandlaren i ganska små och slitna hallar. Säljaren sitter bakom ett IKEA skrivbord.

BMW har en flådig stor hall och alla säljare har fint skrivbord och läderstol.

Samtidigt så säljer ju volvo 10 ggr så många bilar som man ska slå ut kostnaden.

Så känslan som kommer krypande är att jag på en ny BMW måste betala 50-100 tusen kronor som går till en flådig hall. Inget som gör mig gladare när jag sedan ska ratta min nya bil längs vägen.

Är jag dum??? Eller känner någon annan likadant.

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Förmodligen är det precis så som du säger. Men jag tycker inte att du skall tänka så. Känn istället efter om du tycker att en BMW är värd priset. Kort sagt, hur mycket gladare är du när du kör en BMW jämfört med en Volvo och hur mycket är den känslan/glädjen värd.
Då kan man säga att BMW-säljarna har en finare bilhall eftersom dom har en bättre produkt att sälja.
Hawar
Sen är det så att BMW kunderna kräver en finare hall också, svårt och kränga bilar i den prisklassen i sunkiga lokaler. BMW AG har säkerligen högre krav på sina återförsäljare än vad Volvo har på sina.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Här trakterna av Malmö och Lund är det precis tvärtom. Även om Förenade Bil nu iofs håller på att bygga nytt.

Volvo via BILIA har enormt stora anläggningar men BMW handlarna har mindre/äldre anläggningar.

Tycker inte att man generellt kan säga att BMW-handlare har flådigare lokaler än andra. Här i Malmö så är det, precis som Sail säger, tvärtom.

Sedan ska ma ha klart för sig att BMW inte äger sina återförsäljare. Däremot så ställer BMW höga krav på en rad saker hos återförsäljarna, ett sådant krav kan exempelvis vara att det måste se ut på ett visst sätt hos en BMW-handlare.

Själv är jag helt ointresserad av detta. Anledningen till att BMW är dyrare än Volvo är att BMW använder dyrare komponenter, men också att BMW har högre utvecklingskostnader och SÄKERLIGEN även en större marginal.

Det skiter jag högaktningsfullt i. Av samma anledning köper jag hellre en dyr märkeströja än en noname-tröja på Coop Forum, fastän jag vet att kvalitén är likvärdig och att tröjorna säkerligen kostat exakt lika lite att tillverka. Man (jag) betalar gladeligen för varumärket helt enkelt, och så är det i alla branscher! Är jag en idiot? Ja, kanske, men då har jag många med mig i dårhuset :)

Kanske en något haltande liknelse med bilar kontra tröjor, det är ju trots allt MYCKET mer som skiljer en BMW och en Volvo åt, än vad som skiljer en Ralph Lauren- tröja från en Coop Forum-tröja, men principen är densamma.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

BMW attraherar säkert en större kundgrupp genom att ha flashiga lokaler men samtidigt är det vissa kunder som avskräcks.

Mina föräldrar skulle eventuellt gå att övertalas till en BMW men jag vet att de skulle vända direkt i dörren de kom in på BMW Solna vilket jag själv gjorde första gången (övriga tillfällen har det varit reservdelsdisken som hägrat).

Den stora volymen av nybilar går inte till entusiaster så flash faktorn spelar nog en viktig roll och även om många tror det så ser du aldrig på utsidan hur mycket en person är god för och kan tänka sig att spendera på ett bilköp.

//Stenback
Bmw är inte särskilt mkt dyrare än en volvo idag... Jämför själva.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Tobbelito:
Grejen är väl att när barnfamiljen står där och vill ha en ny bil med lite lastkapacitet så tycker i alla fall jag det är förståeligt varför folk köper V70.

En V70 limited edition för 239 900:-
En basutrustad 523iT för 350 000:-

För 110 100:- kan man få en semester långt bort, en båt, en andra bil eller kontantinsatsen till barnets första lägenhet.
Vad som är värt mest får man ju själv avgöra.

Vet att min jämförelse haltar lite och att femman har mer motor och utrustning men alla prioriterar inte sånt och det syns ju i försäljningsstatistiken också.

//Stenback
Det är väl självklart att man måste förnya sig och följa med i utvecklingen, detsamma gäller lokalerna som man säljer bilar i.
Tror att det är många konsumenter med mig som får större förtroende för vad det än gäller om man profilerar sig med fräscha butiker/lokaler.
Dessutom så har väl både Bilia och VAG flertalet nyare hallar än BMW just nu i stockholm, det går väl lite i cykler vem som har nyast/fräschast.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag hade gärna "stått ut" med en sunkigare bilhall för BMW om det inneburit att jag kunde fått en 530iT för samma pris som en 523iT kostar idag.

5 minuter sunkigare tid i bulhallen mot 4 år större glädje i en 530 istället för 523....
BMW_MAN,

Jag vägrar tro att du är så naiv att du tror att bilhallarnas utförande står i direkt samband med bilarnas försäljningspriser? Alla märkes prissättning beror förstås på vilket segment man vill positionera bilen. BMW, Mercedes och Audi vill alla vara, och kan också sägas vara, "premiumbilar", för att använda ett vedervärdigt uttryck. Bland folk som inte kan speciellt mycket om bilar kan en bil som Jaguar X-type också sägas vara en Premiumbil, trots att den är en Ford Mondeo med en annan kaross. Varför kostar X-type mycket mer än motsvarande Mondeo? Den byggs av samma material och säljs i samma hallar. Är den mycket dyrare att producera? NEJ.

X-type är förstås mycket dyrare eftersom tillverkaren vill positionera den som en Premiumbil, och några lyckas de onekligen att lura. Prispolitik kallas detta, och det har jag en känsla av att du är mycket väl medveten om, varpå jag tycker att dina inlägg är lite märkliga :)

Mvh,
Kalle
___
Kalle Hansen: visst är det så. Vissa delar/material är ju annorlunda mellan en mondeo och en jagga, dessutom är nog basutrustningen högre i den senare. Men den största delen är ju varumärket och där ingår hur bilen säljs. Tycker faktiskt skillnaden är förhållandevis liten mellan de olika märken iaf om man tar hänsyn till nybilspriserna.

För min del så spelar faktiskt materialval och detaljer roll. Tänker inte på försäljningslokalerna utan detaljkänsla i paneler, smarta funktioner och att bilen inte syns i varje gatuhörn. Sen betalar man iofs kanske lite för mycket för just detta :).
Volvohandlaren tar betalt för kaffet, hos BMW är det gratis...Vad betyder det?(Bortsett från Solna)

Keep Your Distance!
Här i stan så har Björkmans bil snyggare lokaler än M-Bilar.

Ännu en anledning till att BMW är dyrare än Volvo är att BMWs varumärke är mer värt än Volvos.
Eller BMW kan ta mer betalt pga ett starkare varumärke.

Keep Your Distance!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
BMW har mycket hårda krav på hur återförsäljarnas lokaler ser ut, ett led i att ytterliggare stärka varumärket, detta är dock inte unik för BMW, Jaguar har liknande krav på sina återförsäljare.

Angående kostnad för att producera en bil så är BMW inte särskilt dyra att bygga, många komponenter och material är ganska ordinära.
En SAAB 9-3SS har betydligt dyrare material i bl.a inredningen. En AUDI har också dyrare material på utsidan för en hög kvalitetskänsla med skillnaden att, likt Mercedes, den mekaniska kvaliteten är ganska kass.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Jag ritade & beräknade bärverket till Novations nya lokaler i våras och jag kan säga att själva bilhallen med bärverk i limträ, tak, glaspartier, väggar, inredning etc kostar ingenting jämfört med byggjobbarnas tid. Byggmaterialet är max 10 - 20% av totalkostnaden.

Så väljer man rätt material och inte stirrar sig blind på, den sammanhanget lilla, materialkostnaden så kan man få det väldigt "flådigt" för en väldigt marginellt ökad kostnad.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Själv blir jag bara glad att dom har fina lokaler och sköna kontorsstolar. Hade själv velat ha det om jag arbetade där. Måste ju kunna unna folk det. Om mina pengar går till snygga lokaler, höga löner eller marknadsföring kvittar för mig.
emilsson: Du tänkte väl på snölasten... Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Förenade Bils anläggning på Tullgatan i centrala Malmö, i klassisk funkis från 1920-30 tal, må vara gammal men den är i mitt tycke en av de snyggaste och coolaste lokaler för bilhandel. Spiraltrappan upp till begagnatavdelningen är underbar! Det är fortfarande en gåta för mig hur de lyckas möblera om bland bilarna på ovanvåningen :-)

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Aj aj aj... slag under bältet i era svar....

"Angående kostnad för att producera en bil så är BMW inte särskilt dyra att bygga, många komponenter och material är ganska ordinära.
En SAAB 9-3SS har betydligt dyrare material i bl.a inredningen"

"En V70 limited edition för 239 900:-
En basutrustad 523iT för 350 000:-"

"Jag vägrar tro att du är så naiv att du tror att bilhallarnas utförande står i direkt samband med bilarnas försäljningspriser? Alla märkes prissättning beror förstås på vilket segment man vill positionera bilen. "

Att BMW är 110.000 dyrare beror kanske till hälften på att BMW har bättre/dyrare komponenter (men inte på allt, tex rostskydd), det ger kanse 55.000 av prisskillnaden.

Sen kanske den andra hälften 55.000 ligger väl inte i bilens kostnad utan man betalar dessa pengar för att köpa sig image/status/varumärke. Kanske betalar vi ännu mer än de 55.000 för dessa immateriala värden.

BMW_MAN,

Inte meningen att slå under bältet :)

"Att BMW är 110.000 dyrare beror kanske till hälften på att BMW har bättre/dyrare komponenter (men inte på allt, tex rostskydd), det ger kanse 55.000 av prisskillnaden.

Sen kanske den andra hälften 55.000 ligger väl inte i bilens kostnad utan man betalar dessa pengar för att köpa sig image/status/varumärke. Kanske betalar vi ännu mer än de 55.000 för dessa immateriala värden."

Jag tror förvisso inte att BMW är så pass mycket dyrare att bygga (procentuellt), men principiellt så tycks vi vara ungefär överens.

Mvh,
Kalle
___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.