|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det finns vad jag ser glada optimister i tråden.... Att besiktiga en BMW med turbokonverterad motor är i princip omöjligt så länge det handlar om en bil nyare än årsmodell -75. Efter det så är alternativet endast att montera en motor i sitt originalskick som har turbo original från biltillverkaren. I BMW-fall så handlar det då alltså endast om turbomotorn i 745i från 80-talet. Men denna motor ställer då till problem på andra vis, för fortfarande så måste man få intyg från BMW för att få godkänt med högre effekt än de 20/10% på Hk/Nm som annars gäller. Och då BMW notoriskt vägrar skriva ut några sådana intyg vad jag vet, så är det kört ändå med en 745i-motor i t ex. en E21 eller gammal 520/525. Det kan möjligen gå i en gammal 535 då den ligger inom räckhåll effektmässigt men kan skita sig på vridmomentet istället. Man får heller inte vad jag vet efter -75 sätta i en äldre motor än vad bilen man bygger på själv är. Alternativet som finns är ju att välja en färdig turbomotor i lämplig "kaliber" från en annan biltillverkare t ex. en SAAB-turbomotor från 90-taler i en lämplig BMW från 80-talet. Det kan förvisso av BMW-puritaner klassas som helgerån, men inte desto mindre kan det funka utmärkt och slutresultatet bli en både ovanlig och rackarns snabb bil. Dr Tinnitus |
|
| Nån som säljer en M5-motor här då? Jag köper den direkt! Inte så många som ligger å skräpar va?? | |
Papageno |
Vill man tvunget ha laglig BMW turbo så kan man leta efter 335:ans motor eller komplett bil som ju är bestyckad med en dubbelturbo och dessutom laglig. Den provkördes av Staffan i "Mera motor" kanal 4 plus för inte så längesedan. Verkar vara en himla käck körmaskin |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.