AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.330

budget trim variant?

Sida 2 av 2
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det finns vad jag ser glada optimister i tråden....

Att besiktiga en BMW med turbokonverterad motor är i princip omöjligt så länge det handlar om en bil nyare än årsmodell -75. Efter det så är alternativet endast att montera en motor i sitt originalskick som har turbo original från biltillverkaren. I BMW-fall så handlar det då alltså endast om turbomotorn i 745i från 80-talet. Men denna motor ställer då till problem på andra vis, för fortfarande så måste man få intyg från BMW för att få godkänt med högre effekt än de 20/10% på Hk/Nm som annars gäller. Och då BMW notoriskt vägrar skriva ut några sådana intyg vad jag vet, så är det kört ändå med en 745i-motor i t ex. en E21 eller gammal 520/525. Det kan möjligen gå i en gammal 535 då den ligger inom räckhåll effektmässigt men kan skita sig på vridmomentet istället.

Man får heller inte vad jag vet efter -75 sätta i en äldre motor än vad bilen man bygger på själv är.

Alternativet som finns är ju att välja en färdig turbomotor i lämplig "kaliber" från en annan biltillverkare t ex. en SAAB-turbomotor från 90-taler i en lämplig BMW från 80-talet.

Det kan förvisso av BMW-puritaner klassas som helgerån, men inte desto mindre kan det funka utmärkt och slutresultatet bli en både ovanlig och rackarns snabb bil.

Dr Tinnitus
Visa användare
201
BMW635_Robban
635csi -84
325i -87 Cab
325ia -07 Coupe
330e -21 Sedan
Nån som säljer en M5-motor här då? Jag köper den direkt! Inte så många som ligger å skräpar va??
Papageno
Vill man tvunget ha laglig BMW turbo så kan man leta efter 335:ans motor eller komplett bil som ju är bestyckad med en dubbelturbo och dessutom laglig. Den provkördes av Staffan i "Mera motor" kanal 4 plus för inte så längesedan. Verkar vara en himla käck körmaskin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.