AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.274

Kungen kör CSLen i slasket, vettigt?

Sida 1 av 3
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Såg vår käre kung farande med mycket god fart (betydligt högre än omgivande trafik) idag på Sveavägen i slasket med sin M3 CSL (ULC 508). Vet inte vad ni tycker men jag anser nog att en M3 CSL bör slippa slask och elände? Det är ju ingen dussinbil direkt. Han borde ju ha så pass många andra bilar att CSLen skulle kunna skonas? Nåja, till hans försvar kan sägas att bilen var skinande ren i alla fall.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Vantage
En Fiesta skulle duga åt han vet ja....

Vantage
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Är man kung gör man som man vill. :)

Njae, han har nog koll på vad han pysslar med. Han verkar sympatisk.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
På ett sätt gillar jag att han verkligen använder sina bilar och inte bara har dem instoppade i ett garage någonstans men en M3 CSL i vinterslask? Vet inte vad han har i vagnparken för övrigt men något vettigare borde väl finnas?

//Lövet

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Bilar är till för att användas! de tyder att csl är en utmärkt vinterbil!! ;) kungen rockar!

Min bil Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det verkar som att många tycker att sportbilar eller specialbilar är roligt att köra med på vintern. Nästan roligare än att köra på sommaren.......

//Schnitzer

M5 -95: Länk
En bil för en kung;-) Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Det står en helt ny 997 CarreraS som parkeringsgranne med mig på jobbet. Den har brukats flitigt i vinter. Kul att det finns folk som verkligen använder bilarna som de flesta bara kan drömma om...

Det finns en tråd på Zatzy om en gul Ferrari 360 som går som vinterbil.

Mvh,
/Wille
Njuren
har sett en lambo i slasket!

BMW - i nöd och lust?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Vi betalar väl ca 10kr per invånare/år i Apanage till vårat Kungahus

10kr x 9millar=90millar=Har råd att köra i slasken med en M3 Csl :)

mvh
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Var glad att han inte tog Cobran!
Han har folk som spolar av bilarna efter turerna.

/N
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om man ser det så, tja en Cobra hade nog varit värre. Visst är det inte fel att använda bilarna men hur ser kolfiber ut efter ett par omgångar i saltslask? Vet att det är lite "fult" att ondgöra sig över vad folk gör med sina bilar men det kändes så fel bara att se en såpass unik bil som M3 CSL harva runt i sörjan. En 997 hade jag inte ens reagerat på, den är ju byggd för att användas året om på ett annat sätt än en CSL.

//Lövet

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Han får gärna låna tjejens Skoda Fabia i slasket, så kan jag låna hans CSL till sommaren, låter som en utmärkt ide!

Nä fina uddabilar ska stå inne under slask perioden. En torr vinterdag när solen skiner är OK.
Bara för att man har råd så behöver man inte förstöra sina investeringar i onödan.

Z3MPOWER
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
andreas:
Skumt värre, såg samma bil i brommaplansrondellen i helgen, tänkte då starta en tråd om vad det är för dåre som kör CSL i snön men jag glömde bort det:) Jag såg inte föraren men hade jag tänkt efter så hade jag ju fattat att det var kungen. Bara en kung kör CSL på vintern:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Varför lägger ingen upp en tråd om att "Nisse Nilsson kör sin CSL i slasket"?

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
E38B12:
Förmodligen för ett trådskaparen har sett kungen och inte Nisse komma åkande i CSL:en.:)

Jag hade tänkt lägga upp en tråd tidigare och hade då inte en tanke på att det var kungen, inte ofta man ser en M3 CSL i vinterslasket, oavsätt förare.

/Fredrik

Andersson_CSI skrev:

> Jag hade tänkt lägga upp en tråd tidigare och hade då inte en tanke på
> att det var kungen, inte ofta man ser en M3 CSL i vinterslasket, oavsätt
> förare.

Inte ofta jag ser en M3 CSL överhuvudtaget, kanske är annorlunda där ni bor?

Kungen bör köra/åka elegant, eftersom han är bilintresserad och sannolikt har resurser för att köpa tuffa bilar och sedan hålla dem i skick. Därför passar väl en elegant/sportig bil med tak utmärkt under vintern.

Enda invändningen jag eventuellt har är för hur trafiksäker en sådan bil är på vintern, har den antisladd/spinn? Jag vet att M coupen är.. spännande att köra när det är halt.

/ Fredrik
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
andreas_lofgren:
Jag kan inte se något problem med att skvätta ner kolfiber med snö/saltslask, problemet är om det blir stenskott som går ner igenom lacklager då kolfiber genast blir mer känslig än plåt. Kommer vatten in i själva kolfibern och den står kallt, finns risk att vattnet fryser och delaminerar kolfiber. Syns inte direkt, men ge den ett par kilometer med vibrationer så ser det inte så vackert ut längre.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Zredrik:
Jag bryr mig inte om kungen eller någon annan kör sin CSL på vintern men det är tveksamt om jag själv skulle göra det. Kungen får köra precis vilka bilar han vill.

/Fredrik

Det är väl inget att hänga upp sig på? Har man råd så har man. Jag kör inte med mina BMW:S på vintern men hade jag haft råd att utföra omlack av huvar motorrenoveringar stora vinterdäck o tvätta bilen varje gång jag kört med den så hade jag defenitivt använt mina bilar på vintern med..
Har man råd så har man!
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Det är en bruksbil, precis som 99% av alla andra bilar.
Han har väl knappast kromat underrede eller totalrenoverad en gammal 55-Bel air som visas upp på Power meet i pristävlingar.

Jag körde min M3:a E46 året runt (ingen CLS). Varför skulle jag betala ca 600kkr för att använda bilen endast halva året. Efter 3 år är den i alla fall 3 år gammal.

Mvh

Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.