|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har kollat upp den 318M40 jag tidigare snackade om, 1 ägare "rostfri" full dokumentation, tyvärr så stämde det inte riktigt fullt ut om vi säger så, men det var inte tillräckligt fel för att jag tänker avstå köpet på rak arm, då proste kunde minskas nästan 30%. På avstånd 2-3 meter såg den röda 318i från 88 riktigt bra ut, fin lyster i lacken och inga nyansskillnader, samt allt original med nästan alla verktyg kvar i verktygslådan. Jag har kollat typ "allt" på bilen (tog 2 timmar) och rosten sitter på höger sida i bagageutrymmet (mot tanklocket och dess slang som pga detta inte sitter fast) i form av 3 rätt stora rosthål, under framskärmarna fram, samt några bubblor på höger framskärm i storlek av en 5-krona. Underredet ser bra ut förutom att bränsleledningarna är ganska rostiga, bromsledningarna är nybytta. Tyvärr har nuvarande ägare tryckt in höger domkraftsfäste när han skulle byta till vinterhjul, men det ser inte anmärkningsvärt rostigt ut. Vidare finns det rost runt vänster lock fram i underredet, annars ingenting att anmärka på i underredet. Jag upptäckte ett mindre glapp i vänster hjullager fram och halvdåliga bromsar. Inuti var den felfri sånär som på 2 trådar som gått i förarstolen och en radio/stereo som inte var original och inte fungerade som den skulle. Nackstöd bak och 4 dörrars har de förövrigt. Vid provkörning av bilen kändes den mkt bra till en början, motorn går förhållandevis tyst och inga antydningar till tick eller vibrationer som många E30 dock har. Den drar (förbluffande) bra från låga varv till knappt 5000rpm då något händer, bilen tappar lite kraft och känns nästan som om den stryps något, jag varvar vidare till dryga 5000rpm och vid ca 5400rpm tar det stopp liksom. Vid körning på motorväg märker jag att på 5ans växel vill den inte dra mer efter 130-135km/h, det tar stopp eller accelerationen stannar av kan man säga, skumt??? Nu pressade jag inte länge alls men nog ska den dra utan problem i de farterna? Vidare ser jag att tempmätaren inte riktigt vill gå upp till mitten, men värmen tänker jag inte så mycket på och efter 2 mils ganska hård körning kokar inte bilen iallfall eller är speciellt varm, så det känns som om det kan vara tempgivaren som spökar? Något som är värre är att det "hänger" eller motorn svettas olja när man kört, kommer fram under fläktremmens undre remskivshjul och leds under tråget. Tidigare hade bilen haft läckage vid tråget men det var åtgärdat och såg så ut när jag kollade noggrant. Det värsta av allt på bilen var att kamremmen gick på övertid, vid 14700mil drygt år 2000 hade bilen fått bytt kamrem och den satt fortfarande på idag 20019mil och 5.5år senare = LIVSFARLIGT!!! HUR FASAN SKULLE NI HA GJORT? bilen är egentligen väldigt fin och går fint i motorn i övrigt med fin olja och absolut ingen knackande, likaså lacken är i mycket bra skick totalt sett och bilen är original och "orörd" "osmälld" "orökti/inga djur" "inga bucklor". Glömde att tillägga att växellådan och styrning är perfekt, möjligen 2% vibrationer vid körning. Hur brukar dessa vagnar se ut och vad kan man förvänta sig är ett medelskick??? från | |
|
Jag fick tag på första ägaren och han berättade att han kört in i en betongstolpe nere i sitt garage (enda skadan sedan ny 88) så "höger framflygel" som han uttryckte sig blev hyffsat intryckt och skulle kosta 6000kr att åtgärda. När jag kollade på bilen såg jag inget intryckt där, skulle sitta precis bakom höger framhjul. Jag misstänker starkt sammanhanget mellan det intryckta domkraftfästet höger fram och den skada i framflygeln som blivit av kollisionen med stolpen. Nuvarande ägare har förmodligen inte lagat ihop det "korrekt", därför sitter eller satt domkraftsfästet bara provisoriskt, så dumt av honom att ta risken att byta till vinterdäck (när jag skulle provköra) om han visste om problemet, för det borde han ju ha gjort eftersom lagningen skett efter att första ägaren sålt bilen till honom. Det som är bra är att det inte är intryckt pga rost, utan av en skada som skett för ca ett år sedan, borde finnas mycket frisk plåt där med tanke på bilens fina skick i övrigt och att underrdet generellt sett ser mycket bra ut. |
|
|
Vad är det Du undrar över? Om Du ska köpa den eller ej? Tycker inte det låter så oroväckande med de problem Du räknar upp... *Rosten Du räknar upp är ju standard på alla E30 och håller man bara efter den så bör det inte bli värre. *Värmeproblemet är troligen bara termostaten som inte stänger helt. *Hjullagret är lite dyrt att köpa men ganska lätt att byta. *Oljeläckaget hade jag inte brytt mig om så länge inte bes. klagar om det och det inte direkt blir pölar under. *Kamremmen har vi ju pratat om, drygt 2 lapp hos BMW. *Högfartsproblemet är troligen luftmängdsmätaren som kärvar lite. Har haft det på min också men det brukar "ta sig" efter en stunds "hårt hanterande av gaspedal..." Dessa problem är väl inget direkt inget Du kan belasta tidigare med, de får väl anses som "normal" förslitning. Är det rimligt pris på bilen så är det väl inget att tveka över...? Typ 10-15000kr om den är fin och sund, kan väl vara lagom...? Nu vet jag att massa läsare kommer att tycka att det är överpris, men jag har både sett och ägt billigare exemplar och då är de INTE sunda med servicebok, alla verktyg i lådan och så vidare... Hade inte sålt min för lägre pengar iaf... |
|
| Bilder på bilen ? | |
|
Ok tack, ville bara försäkra mig om att den var minste lika bra som en medel 318i med M40. Förresten remmen kostar 3640kr att byta på bmw!!!, men jag låter min kompis som driver en bilverkstad sedan 10år byta, kommer att kosta 1000kr, lite vid sidan av jobb om man säger så. Min teori om högfartsprestandan är att bränslefiltret eller bensinpumpen är dåliga, eftersom den inte orkar varva knappt över 5000rpm, men en ny luftmassamätare kostar skjortan, kanske kan man lita på en begagna? Jag pratade med första ägaren och det som är bytt är vattenpump vid 14000mil, SI-kortet vid 4500-6000mil, batteri några gånger, bromsbackar bak+bakre ljuddämpare vid 17000mil, styrstag+spindelleder vid 18000mil och nu har bilen gått 20000mil, med originalbromsar+dämpare/fjädrar, hjullager, vilka lär behöva bytas inom loppet av 5000mil kanske. Det låter som en okej bil och jag lär köpa den i helgen, priset ska reduceras lite till bara pga att nuvarande ägaren inte sa att den krockats trots att jag frågade om detta, finns ju lite jobb med domkraftsfästet samt att i övrigt försöka lappa ihop den skada ( jag inte ännu fått grepp om ) som första ägaren gjorde då han körde på en cementstolpe och förstörde "flygeln" vad nu detta är exakt vet jag inte, men skulle kosta 6000kr att åtgärda. |
|
|
Jag måste säga att jag är imponerad över hur väl du har kollat upp bilen. Det är ju trotts allt en bil som börjar bli några år gammal, och att det finns småfel på den får man räkna med. Det blir ganska dyrt att fixa till allt om man inte gör det själv. Vill man ha en bil i perfekt skick och inte skruvar själv, då bör man nog skaffa sig något nyare. Kan du dock stå ut med att det finns lite skavanker, så kommer du nog att älska bilen. Jag har haft två stycken 318i E30 med M40, och jag saknar dom mycket. Skall snart skaffa en igen tror jag. |
|
|
Jag är noggrann! Resonerar som att det måste vara möjligt att hitta en bra och fin samt bränslesnål BMW som är besiktigad och går att köra några 1000mil med utan något större bekymmer för max 10000kr. Jag har räknat allt och om jag kan ha den i ett år till arbetet så är bilen betald i bensin räknat gentemot 323an. Det intressanta är att jag får tillbaka ca 23100kr i skatt på pendling och bilen kostar mig 19700kr i bensin och ägande under ett år, det ger en reparationsbuffert på 3400kr om året. Slutsats bilen kan bli gratis om jag sköter den väl och byter olja tätt samt har lite tur då själva ägandet skatt+försäkring+drivmedel betalar sig varje år. |
|
|
Förresten någon som har bytt packbox fram på M40, är det enkelt och kan man enklast göra det då kamremmen är demonterad?? Jag är rätt säker på att det är den som läcker och trycker ut/svettas olja då oljan samlas under den nedersta skivan för fläktremmen. |
|
| Säljaren säger sig plötsligt ha en kompis som han känt länge som är väldigt intresserad av bilen. Konstigt då han inte nämnde det i början och sa att mängdeer med folk har ringt på bilen. Har han känt den där kompisen länge borde väl han ha sålt den redan till honom, eller i varje fall sagt att han redan har ett bud, eller vad säger ni? | |
| Säkert bara snack! Ge honom det bud Du tänkt och ge honom typ max 2 dagar att fundera, annars har Du en annan bil Du ska hämta, men den finns typ 15-20 mil iväg så Du föredrar hans bil. Funkar alltid... | |
|
helt OT.!! har också en 318-89 men dock allrig kört/åkt den. var den pigg? och lätt de mkt från kupen.?? kan ju säga att min har typ gått 30000mil och motorn går kanon Dvs tickar inget. BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
Det blir till 99% säkerhet affär nu i helgen, förmodligen på fredag. Försäljarens kompis hade inte pengar sa han, vad ska vi tro om det? I vilket fall som helst ska han demontera kamkåpan och kontrollera skicket på remmen, samt jag ska försöka få den fulltankad vid leveransen/köpet så får jag bilen för ett 4-siffrigt belopp hehe. Moget, den 318-88 jag funderar på tickar inget och går helt tyst, bilen drog fint från ca 2000-4500rpm och känns pigg. Dock tyckte jag att det lät hyfsat mycket från kupe'n, men jag ska behandla alla lister med fett så får vi se om det blir tystare sedan. Jag råkar bara ha ca 4mil att åka för att köpa den, så man får väl se en vinst i det också, synd att man ska vara så noggran, 323an köpte jag i blindo efter en provkörning bara, var ju 25 eller 50 mil tur och retur för att hämta den. Har sett att många reservdelar, bränslepump, generator, spridare, tändkabelsats, mm är riktigt dyra, 323E21 är rena rama ekonomiholken i jämförelse, tyvärr är det elektroniken man får betala för verkar det som, men även hjullager kostar mycket, fram ca 1300kr styck !!! huga !!!. |
|
|
Frifart: tack för infon. den 318'n jag köpte kunde man inte begära för mkt för. för så mkt (lite) den kostade kunde jag inte ens fått ett par fina skor för samma pris. jaja nog me OT. du verkar ha fått tag i en FIN e30 för lite pengar. ska bara säga en sak 4dr e30 är snyggaste enligt mig. hoppas du blir nöjd. samt du får fixa bilder på den. BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
| Bilder kommer med de fina originalfälgarna i plåt som vinterdäcken sitter på, inga lågprofil eller 17" här inte, original rakt över har sin tjusning det också, lär studsa lite mindre när man pendlar nu också :-) | |
| SÅ var den köpt och jag är väl nöjd också kan tilläggas! | |
|
okej.. nice..grattis till en snygg bmw:P vet du hur mkt en sån drar per liter? BMW är livet.! Bn gång en Bmw. ALLTID en Bmw |
|
|
Hur mycket en sådan drar per liter vet jag absolut INTE, MEN vad den drar per mil vet jag, blandad körning 50% landsväg, 50% stadskörning bör gå på mellan 0.75-0.80l/mil. Normal blandad körning 30% stad, 70% landsväg = strax över 0.7l/mil Pendling till arbete (ca 85% landsväg, 15% stad) bör hamna från 0.65l/mil *tänk på att detta gäller vid normal och sansad körning vid gällande hastighetsbegränsningar! Moget vilken typ av körning som gäller dig vet jag inte, men jag kommer under några veckor att presentera sifforna för just min 318i. |
|
|
skulle du kunna lägga ut nån bild på bilen så man får se.. mycket roligt att titta på andras E30. MVH Gurran, 6a for life!! |
|
| _turbodiesel_, jag håller med dig, men tyvärr har jag ingen bild ännu. Har bilen på annan ort där den ska genomgå lite service mm. | |
|
jasså okej.. ;) det är inte fel det heller med lite service.. sj har man en 320i E30 som med behöver lite service nu mera.. köpte den för en billig slant i Gbg av en äldre man så bilen är i hyfsat skick.. desvärre vet jag inte hur man lägger upp bilder här på forumet utan att bli pro-medlem:( MVH Gurran, 6a for life!! |
|
| Det går antagligen inte, min bilpark har tagits bort under mitt namn också! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.