|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hur ofta tvättar ni era bilar på vintern?Jag gör det typ 1ggr i veckan,fast det är inte samma som på sommaren att man puttsar och polerar.Man vill bara spola saltet. | |
|
1 till 2 veckor emellan.. inte så kul när det dröjer så långt som 2, men ibland så hinner jag inte. |
|
|
Jag har inte tvättat min sedan jag köpte den i oktober men då var den nytvättad! Har kört cirka 700 mil i stockholmsområdet, det börjar bli dags nu. Antar att denna tråden kommer fyllas på med en del som tvättar var 7'e mil så jag tänkte vara motparten =) //Stenback |
|
|
Ca 2-3gg i månaden året runt när jag körde Bmw, men nu kör jag ett annat märke, tvättar jag högst 1gg i månaden kör man 13mil om dagen så blir det en hel del smuts sen så har denna vinter varit kall gentemot andra milda vintrar här på västkusten, man tvättar gärna inte när det är minusgrader ute då jag inte har garage för bilen utan endast tillgång till motorvärmare. mvh |
|
|
Stenback: Sen oktober!? Allvarligt? Usch vad smutsig den måste vara.. Själv blir det en gång i veckan max 10 dagar emellan. Men det är förjävligt att tvätta nu på vintern, det är inge kul alls. Man gör det bara för att få bort saltet och all skit. Var inne på gds i onsdags och tvätta bilen ordentligt 1h + och efter 1 timme när jag kört en sväng märks det knappt att man tvättat förutom taket + fönster och toppen på bagageluckan.. |
|
|
Var 14-20 dag ungefär. Alltid handtvätt. Dock måste den inte blir superren, utan lägger mer tid på underspolning samt efterbehandling med tryckluft och torkning runt dörrar/lister osv. Tyvättad bil på garageuppfarten i snömiljö - finfint för ögonfröjden ______ Joel - Länk |
|
|
1 gång i veckan. Ibland blir det bara att man spolar av den med högtryck. Det är så trist att åka omkring med skitig bil. Keep Your Distance! |
|
| 1-0.5 ggr per vecka | |
|
MD: Ser ut som vitlaserad Calypsoröd... men som du själv säger, hur länge förblir den nytvättad? I bästa fall ett par dagar men jag räknar med att när jag kört hem från GDS-hallen så har jag en skitig bil igen. //Stenback |
|
|
Avspolning ca 1 gång i veckan. Tvätt varannan vecka ungefär. Senast igår faktiskt. Det lades Lackskydd under Julledigheten så den är enormt tacksam att spola av med högtryck, blir 90% ren. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tvättar bilen en gång i veckan, samt en gång i månaden så gör jag en helrekond med polering och rekond invändigt. Är väldigt pedantiskt med bilen faktiskt. //Per |
|
porta |
Pertha, varför polerar du bilen en gång i månaden? Tvättar du med småsten så att du får massor med tvättrepor eller? Annars ser jag ingen anledning till att polera bilen en gång i månaden. Ser ni det? Använd hellre ett skarpt avfettningsmedel och claya bilen sedan tvättar du den. Sen vax/lackskydd. Vad använder du för produkter? Vax och polering alltså. |
| Tvättar bilen beroende på temperatur. Jag hoppar tvätt när det är för kallt och isigt. Tvättar så ofta det behövs och är möjligt. Jag tvättar ALDRIG med svamp vintertid. Bara kem-gojjs och högtryck. Det blir inte 100% rent men vad spelar det för roll när bilen är smutsig igen efter ett par kilometer. Det gäller att tänka sig för innan man går loss med slangen... | |
|
Vintertid blir det när vädret tillåter om det inte är för kallt ca. varannan vecka. På sommarhalvåret 1 gång i veckan eller när jag tycker den är skitig.Kör inte så mycket vintertid blir kanske bara 25-50 mil i månaden. har en vinterbil oxå. /Whalle. |
|
| handtvätt en gång/ vecka, spola med bara högtryck minst tre ggr/ vecka=) | |
|
Handtvättar varje helg. Kanske nån gång med högtrycken om den är riktigt skitig när man kommer hem |
|
| Inte alls | |
|
Har precis fixat garage till min Coupé där det finns tvättplats så det är en rent nöje att tvätta bilen vintertid nu =). 5kr för 20 min och då får man varmvatten hela tiden. Nu blir det att jag kör över bilen 1-2 gånger i veckan. Inte så viktigt att den bli super ren mer viktigt att salt och sådant skit blir avspolat. Kör med engångs svampar från Micro som man slänger efter varje tvätt. Funkar riktigt bra =). Ska snart iväg och tvätta pärlan och sen ta en sväng. Härligt o köra en nytvättad bil sådana här dagar när solen skiner från klar himmel. /Kristoffer |
|
|
Varje söndag, kan tvätta inomhus i garaget. Dammsugning i mån av behov. Att få bilen torr överallt tar lika lång tid som tvätten, totalt 1,5 timma. /M Min bil: Länk |
|
| Brukar bli en gång i veckan ungefär. | |
|
Har inte tvättat bilen sen i början av November! Fast den är ren ändå. Står ju still i garaget ju :-D Annars brukar det bli 1-2 ggr/vecka. Mest för att bli av med salten och skiten som det alltid blir. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.