AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.050

M20B25 fråga

Sida 1 av 3
STi
Hej

Innan vintern hade jag lite planer för min motor. Men efter olika problem med bortgång av släktmedlem å lite annat så blev det inte av. Men nu har jag tänkt att påbörja projektet igen.

Som det ser ut nu så ska toppen plockas av och göras iordning (lika bra att göra det nu när man äntligen har ett garage, inte för att det är i akutbehov av att renoveras men känner för att göra det nu ändå när man har möjligheten). Först å främst ska kamremen bytas sen ska det dit nya vipparmar nya vipparmsaxlar fräsa till ventilsätena ny kamaxel (schrick). Kommer även att göras en portning och lätt planing av den. Jag kommer INTE att turbokonventera motorn, utan bara sugtrimma lite lätt.

Men jag har fått tillbaka min beslutsångerst som jag hade i höstas. Och det är vilken kamaxel jag ska ta.

Vad tror ni om någon av dessa två:

Alt. 1

* Kamlyft i mm: 7,0 (11,0). Duration/spridningsvinkel: 272/272/111. Öppningstider: 25-67-67-25. Ventillyft i ö d: 1,6. Ventilspel i mm: 0,25/0,25. (schrick)

Alt. 2

* Kamlyft i mm: 7,3/7,0 (11,4/11,0). Duration/spridningsvinkel: 284/272/110. Öppningstider: 32-72-66-26. Ventillyft i ö d: 2,2/1,7. Ventilspel i mm: 0,25/0,25. (schrick)

Vart har man max vridmoment/effekt med respektive kamaxel?
Med orginal kammen som är 260grader vet jag att man har max vrid vid 4200-4300 varv. Men hur är det med dessa två?

Vilka övriga modifikationer behöver jag göra förutom styvare fjädrar när jag använder dessa kamaxlar? Vill inte köpa en kamaxel som jag måste oroa mig för att kolvarna slår i ventilerna med.

//Tacksam för alla svar...
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
ppf säljer ett ställbart kam drev 1500:- När man håller på o trimmar och kör andra kammar så är det standard att kunna ställa in rätt..

det är mer än starkt rekomenderat.. nästan ett måste =)

Länk

/Strengbohm
Free your mind, E30

Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel!
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Men är det inte jävligt svårt att ställa in ett sånt. Använder du strob-lampa eller hur gör du.

Älska ofta men gift dig aldrig!
STi
Så om jag inte har det så kommer bilen att gå dåligt? Kan tillägga att bilen ska chippas / mappas också. Vilken kan ska jag välja är det stor skillnad på dom? Måste man ta ur i kolvarna för ventilernas skull när man har dessa två kammar?
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
Det ställbara kamdrevet är ju typ samma sak som att flytta kamremmen ett steg...fast i mindre steg.

Kör du allt orinal så bör det väll inte ta i.. men sen kan grejerna vara planade osv.

men om det skulle vara så att det tar i med ventilerna i kolvarna... så kan jag rekomendera en smart lösning.

Tar motorn till ppf, då har de en sönderkapad m20 topp som de monterar på blocket. På deras topp så har de ventiler med fräs skär. sedan sätter de på borrmaskin och kör.. då fräser du ventilutagen på kolvarna, när de sitter i blocket. Skit smart

har gjort det själv.

/Strengbohm
Free your mind, E30

Nån som kollat recensionen på det ställ bara kamdrevet hos ppf?

"Väldigt snyggt kamdrev till rätt pris! Nästan att man vill köpa ett till bara för att ha i bokhylla.."

Asså, det e ju skit fult.. Man skulle nog lyckas göra ett snyggare själv...

St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
så snyggt kanske det inte är.. men spelar roll det fyller sin funktion.. och man ser det ju ändå inte när kåpan är på.

/Strengbohm
Free your mind, E30

STi
Vad jag vet om motorn idag så är inte toppen planad.
Har lite funderingar på att göra det, men det kanske inte ger något att plana toppen om man bara ska göra det jag ska.

Är det stor skillnad mellan dessa två kamaxlar?
Vilken kam hade ni tagit?
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Jag tycker 274 graders-kammen gör för lite skillnad, så gå du på 284 graders-kammen....

Om du bara ska plana av toppen för den ska vara plan och hålla tätt ordentligt så planar man ju så lite att det inte ska päverka avståndet nämnvärt mellan ventiler och kolvar, orginalurtagen ska räcka !

Jag körde med en 288 graders-kam, och det var inga probs....

Något ställbart kamdrev anser inte jag att det behövs....
STi
Skickade ett mail till dig innan Martin (Bistec)

Vart i registret hamnar man med vridmomentet och effekten på 284 kammen?

STi
Är det någon här som använder en 284 kam?
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Man kan väl säga att du behöver komma över 4000 rpm typ för att det ska börja dra lite...!?

Rätta mig om jag har fel, nån som vet bättre....
STi
Så i kortat drag så skjuts det hela upp ungefär 1000rpm eftersom det börjar dra nånstans vid 3000 orginal... Eller har jag fel?
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Tror inte det blir någon större skillnad. Alla e30 jag kört har fått en kick i baken vid 4k strecket...

Planerar att stoppa 280graders kam i min lite senare och kanske bygga 2.7liters, om jag hittar ett till block...
STi
Vadå så du menar att det inte kommer bli någon större skillnad om jag sätter i en 284 kam vad gäller vart vridet kommer?
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Värt att nämna är ju att jag fick göra ventilurtag i mina kolvar då jag stoppade i M20 Z45 / 280 grader. 11mm lyft. 108 graders lobseparation.

- Toppdeckad och oringad samt svetsad och riktplanad topp. Alltså inga monster maskin arbetetn, bara några hundrisar för att få det rakt.

Och den tar i, så glöm inte att kolla extra noga om du monterar i någon annan kamaxel :)
STi
Men har toppen varit planad något tidigare?
Måste den nästan ha varit...

Är det fler som fått göra ventilurtag i kolvarna när ni använt en så pass snäll kam som 272 och 284 samt 288???
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Finns nog inte många toppar, speciellt 325 som inte varit planade någongång.
STi
Frågan är ju vilken kan man ska ta.Är inne på 284 kammen. Vill slippa göra ventilurtag. Hade ni också tagit den kammen?
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Jag tar nog en 280graderskam ifrån PPF om jag köper en valfri. Sitter även en sådan i toppen jag planerar att köpa. Sedan får dom även göra ventilurtag.
STi
Varför just ppf? Schrick ska det ju vara ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.