|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Blev glatt överraskad när jag mätte fram att 540 bara drar 1,1-1,2l/mil. Tycker inte att jag ligger och slökör direkt heller. Min e28 518iS drog mellan 0,7-0,9l/mil. Över 1 liter var nog omöjligt med den bilen. M535i drar 1,2-1,3 stadstrafik och utan problem ner mot 0,8 landsväg. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Min E39 525 har enligt mätaren dragit 0,98 sedan jag köpte den i våras. Cirka 20% stadskörning och en hel del Autobahn och fri fart på annan väg. Det är dock beklämmande att se vad en snabb omkörning innebär för förbrukningen, vid lite halka där dsc fick jobba vid kickdown 9,5 liter, men även på torrt väglag över 6 liter milen vid full acceleration. Metoden för att få fram momentanförbrukningen i check control finns i ngn diskusion här på Autopower. | |
|
Helgonet, jag åker inte på Finnbränsle utan på finbränsle - Shell Optimax :) Jag kör nog inte mer än ca 1.500 mil per år så det blir inte så ohyggligt, men visst kostar det. Men som jag skrev så är det ju helt självförvållat, jag klagar inte. Jag har valt att åka 286 hk V8 med 2½ tons bil och dessutom gör jag det utan att hålla igen överdrivet mycket. Med andra prioriteringar i livet hade jag kanske fisåkt en rostig Civic 1.1 eller nåt - och vem vet - kanske man blir tvungen till nåt sånt innan det är klart. Att leva är att göra en massa prioriteringar och val och jag försöker gör mina så medvetet jag kan. Även om det kan kännas skönt att inbilla sig det så vet vi inget om vad som händer härnäst. Så lev idag, i morron kan det vara för sent. Ursäkta filosofi-avstickaren i en tråd om bensinförbrukning... ;) Mvh Björn |
|
|
Allt kring bilar handlar bara om pengar,så är de bara... Har man en god ekonomi är de klart man oftast väljar att åka lite lyxigare..finns ju även dom med god ekonomi som åker riktiga häckar eftersom dom inte bryr sig om vad dom kör för bil. Prioritering handlar de väl också om som näms ovan,man kanske väljar att lägga alla pengar på bilen efter räkningarna är betalda,och inte gör nå annat speciellt...ja,osv. Sen är de väl en annan sak om de är de bästa alternativet igentligen att sitta och pendla dagligen med sin soppatörstiga bil i stället för en lite "sämre" och soppasnålare pendlarbil..?! |
|
|
Har faktiskt ingen riktigt uppfattning. Kollar ytterst sällan hur mycket bilen drar eftersom den saknar färddator. Så för det mesta tankar jag bara och ser glad ut.:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jag är rädd nu inför våren då jag tänker börja åka 735:a. Har åkt kortare sträckor med den o märker att den drar dryga 1,5 l/mil i stadskörning. Brrrrh! Hoppas det är bättre på landsväg! 325:an kan man dessbättre åka på 0.85 l/mil med. Skönt. |
|
|
Gisses.. Hur kör ni???? Hur kan ni få en Bmw med prestanda dra så lite blandad körning??? Har själv en chippad 735IK. 3" rakt igenom. Dubbla kat.. Rak 6:a 3.5 liter Går som F:::::: Blåste toppen för 2 veckor sen. Efter ett byte av topp. komplett sotningsats samt ett stort hål i min plånbok drar min bil ni ca 1.3 blandat. i stan ligger den lätt på 1,5 1,7 på landsväg kan jag komma ner på 0.9.. men då e det flackt i terrängen. trycker jag på o motovägsfart( 140-160) drar den runt 1,5. Står jag på stripp så blåser jag lätt in 3 liter med resultat av en liten virvel i tanken. Ni måste ha ett äggskal under er pedal o maxat er bil till 35 km/tim för att hålle den förbrukning ni anger |
|
|
Både min 520 och 323 drar 0,83 blandad körning, visserligen efter datorn, men faktum är att när jag bytte från en Volvo 945 Turbo till BMW 520, gick min bensinkostnad ner med 1000:-/mån. Ett test med 323:an för ett tag sen i 90km/h låg den på 0,61 l/mil BMW CS #5206 |
|
| Svårt att snitta under 1.1 L vid 1000 km körning. Bensin är billigt, en liter öl kostar det dubbla! | |
|
Blandad körning dryga 1000mil (vinter+sommar) har hamnat enligt färddatorn på 0.95-0.98 på 535an, numera drar den mer, men dock mycket sällan över 1,1l/mil, standard är att färddatorn ligger på 1,05l/mil och bilen utsätts alltid för kallstarter ! 323an har dragit 0,85l/mil vid blandad körning=VERKLIG FÖRBRUKNING!, till arbetet ca 250mil/månad är det baserat på. Sommartid har samma sträcka avverkats på ett snitt under 0.8l/mil, men då något står fel till med motorn och tomgången är förhöjd bland annat så drar den 1,05l/mil vilket blir dyrt så vi får se vad min "nya" 318 kommer att ta, har bara kört ca 7 mil med den hittils och enligt mementan förbrukningen gick den aldrig över 1l/mil trots att man körde uppför :-). Jag räknar med att den blandade körningen kommer att hamna på max 0.8l/mil vilket gör att under kommande år har inköpspriset för den ätits upp av den lägre bensinkostnaden jämfört med 323an som den drar i nuläget. OBS men blandad körning menar BMW enligt sin DIN-norm vilken jag har "forskat i" en del. I mina tyska äldre böcker till bla 323/320E21 säger BMW att i DIN-normen inkluderas 63% landsvägskörning och 37% statskörning, normalt pratar "vi svenskar" om 30% stad och 70% landsväg, men räkna 60/40 så ligger man nära sanningen, då dessutom tyskarna tar med en del autobahnkörning i sina mätningar. Förresten tyckte de att 323E21 drog mycket bensin vid autobahnkörning, det handlade om farter kring 180km/h då bilen ville ha 1,4l/mil, men det är inte så farligt tycker jag. |
|
|
skulle tippa att snittet på min M535i ligger på någonstans runt 1.2-1.4, det var ju dock väldigt länge sen det var sommar så jag kommer inte ihåg riktigt. kommer dock ihåg att jag snittade 1.8 två tankar i rad (ingen färddator...har för vana att alltid nolla trippmätaren efter tankning), att sen när man kommer ut på landsväg snitta ca 0.9-1.0 L/milen är inte helt dumt och då kan det råka gå ganska rejält för fort ibland också... det har varit fler tankar som har hat en ganska hög snittförbrukning men då beror det mestadels på att jg kan vara lite sen till jobbet på morgonen. har för länge sedan sluta bry mig i vad soppan kostar mig. visst är det trevligt när det råkar vara priskrig där man är och en tank är runt 200kr billigare men det är ändå inte så noga. bilen får dra det den vill... tankar alltid 98oktan med blyersättning och kör väl runt 200-300 mil i månaden under sommaren. |
|
|
Det får väl kosta, annars kommer man inte fram ju :P Bmw hell yeah! |
|
|
Min gamla 330 Ci drog i snitt cirka 0,9 liter per mil. På motorväg i jämn fart löjligt lite. Jaguaren drar tillräckligt. Från 1,4 och uppåt beroende på körstil. Det är kul att tanka :-D Don't dream it, drive it |
|
|
Min 530 ligger på 1.4 l/milen vid blandad körning 75% stad 25% landsväg /Pulare |
|
|
Med trasig backspegel kommer jag upp i 1.00 l/mil mot normala 0.83 blandad körning. Keep Your Distance! |
|
|
Och jag upptäckte en parkeringsskada på höger bak stötfångare. Förmodar det är de som ökar förbrukningen. /Pulare |
|
|
1,2 liter / mil BMW 540iA E39 -98 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.