|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har nu kört/kör en mycket mer soppasnål bil än va V8:an är under nån månad nu,och man märker verkligen skillnaden som man inte tänkte så speciellt mycket på innan,att de verkligen är dyrt att köra den igentligen. Förut har man inte brytt sig om vad de kostar,själva bilen har vart viktigare än ekonomin,men nu har man ju kommit in på lite annorlunda tankar... Så tänkte kolla lite hur ni tänker om era bilar och deras förbrukningar,vad är viktigast och så? | |
|
Förbrukning hos mig är en funktion av tillgångar... man kan få en 520 dra 2,5L milen om man vill, eller gå på 0,7 i stan när det är tvunget, likaså med 318 Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Jag är väldigt imponerad av min bils bensinförbrukning. Den drar rätt lite blandadkörning och jag kommer ner på 0.62-0.65 på landsväg. Keep Your Distance! |
|
|
Haas:Jag är där du var förut,det får kosta vad det kostar med tanke på att jag bara kör hälften så många mil nu än för 2 årsen så kan bilen få dra lite :-) 12l/100 km i dagsläget! Mpower |
|
|
Jag ligger precis som betan runt 1.2 liter per mil. Typ den samma som min Toyota Carina E automat jag hade innan så jag lider inte direkt. BMW'n har ju ändå 70Hk mer eller nåt sånt. Åker jag bara motorväg sjunker den under litern men då håller jag sällan lägre hastighet än 140... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Båda mina bilar är för törstiga i förhållande till vad de presterar... känns som att det är värt med en ökning på ca 15 - 20% i förbrukning om det genererar en (motor)effektökning på 100%. Annars håller jag med FD-Ormen, när man har ont om pengar är det viktigt att bilen är snål, men när man har gott om pengar bryr man sig inte. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Min 530 drar mer än vad jag förväntatade. Givetvis drar den mindre än den 540 jag hade tidigare men inte förhållande till motorstorlek och effekt. De senaste tankarna har legat på ca. 1,4 liter/mil. Tror den ligger på ca. 1,2 liter/mil på de 1200 mil sedan jag köpte den. ___ //Ulf |
|
|
Min 518i ligger på ett snitt av 1.09 liter/mil. Ett snitt som baseras 385 mils körning (sedan jag köpte bilen i september). Min 318i har jag ingen förbrukningsdata på ännu, då jag ännu inte hunnit köra slut på en fulltank. Men troligtvis blir det fulltankning imorgon. ___ Vagnparken: Länk |
|
| Min 320 drar 1,1l blandadkörning.Det är ok tycker jag.Man kan få ner den, men vem bryr sig:) | |
|
Jag har en lite rolig anekdot som anknyter till bensinförbrukning. Förut jobbade jag som någon slags frilansande dykare och fick då ett jobb som säkerhetsdykare för ett filmteam som skulle göra en dokumentär om en massa vrak i Narvik i nordnorge. På den tiden hade jag en gammal, risig Chevrolet Suburban med en V8 som drack sina modiga 3.5 l/mil. Den var ju liksom smidig att packa dykgrejerna i. Med den Chevan åkte jag tur/retur mellan Göteborg och Narvik... 208 mil enkel väg, har jag för mig att det var... Blev inte mycket pengar kvar på det jobbet ! :0) |
|
|
Tänkte just skriva av mig och gnälla över 1.05l/mil blandad körning på min 325xi, men jag ser att det nog inte är något att gnälla över ändå. Enligt färddatorn som aldrig var nollad sedan bilen var ny enligt ägaren, så hade den under de första 7800milen dragit 0.93... -Mugge: Har ägt en 518i-87 och vad jag minns så kunde man omöjligt få den över 1l/mil oavsett körstil, mycket kortkörning och kallstater för dig eller? |
|
|
Tänkte just skriva av mig och gnälla över 1.05l/mil blandad körning på min 325xi, men jag ser att det nog inte är något att gnälla över ändå. Enligt färddatorn som aldrig var nollad sedan bilen var ny enligt ägaren, så hade den under de första 7800milen dragit 0.93l/mil...fan vet... -Mugge: Har ägt en 518i-87 och vad jag minns så kunde man omöjligt få den över 1l/mil oavsett körstil, mycket kortkörning och kallstater för dig eller? |
|
|
det lägsta jag någonsin kommit med min 518i är 0.99 liter/milen, och då körde jag mestadels landsväg. Jag brukar följa trafiken vilket brukar ligga på lagligfart + 10 km/h oftast. Det hösta jag någonsin har kommit med min 518i är 1.36 liter/mil, men då är det många kallstarter där motorn har stått igång under rutskrapningar och sist men inte minst, där bilen nästan uteslutande har använts till övningskörning där man har övat krypkörning, körning i villa område, fickparkeringar, backningar runt hörn och annat bränsleslukande. Inte illa för en 518i att spöa en 530iA V8 i förbrukning ;-) Men när jag själv kör med den i stan, så ligger högsta förbrukningen på 1.10 liter/mil. Jag räknar med att snittet kommer att sjunka ner mot 1.05 liter/mil i fortsättningen. Ett tag var jag lite orolig över förbrukningen, jag trodde att det var något fel på motorn, men så verkar fallet inte vara. 0.99 - 1.1 liter/mil känns som rimliga värden för en 518i med 25000 mil på nacken. Man hade säkert kunnat komma ännu lägre i förbrukning om man strikt hade tillämpat en ekonomisk körprofil, men jag tycker att den är tillräckligt långsam som den är ;-) ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Jag har hamnat på en förbrukning av 1,1 l/mil på 80% stadstrafik innan motorvärmaren. Nu med den monterad har det sjunkit till 1,0 l/mil i snitt. På dom landsvägsturer då jag har koll så har den dragit 0,85 l/mil. Så jag är tämligen tillfreds med bränsleförbrukningen. |
|
|
Med min 525 så kör jag nu på vintern ca 60% stadskörning 40%landsväg motorväg, förbrukningen ligger på ca 1l/milen. Under våren och sommaren så ligger förbrukningen på samma nivå. |
|
|
Min M5:a snittar 1,38l/mil blandad körning.Tycker det är en helt ok förbr.i förhållande till bilens vikt/effekt,och den rullar dessutom bara halva året numera. 525:an ligger på 1,1 blandad körning.Det får väl också betraktas som ok. En sak som jag lagt märke till dock är att bilarnas landsvägsförbrukning inte påverkes om jag kör med fullt lass eller om jag åker ensam i bilen.Detta gäller både M5:an och 525:an.Så länge man håller sig under ca130km/h så ligger dom under litern. Jag provade på att dra husvagn med 525:an,he,he.Då hamnade förbrukningen över 2l/milen. Inte kul! |
|
|
Blev glatt överraskad när jag räknade på hur mycket min hade druckit. Innan köpet var jag lite nervös för att den skulle bli dyr att köra med. Men jag är mycket nöjd med förbrukningen, dricker inte mycket mer än den E32 730 -92 med M30 hade jag tidigare. Kanske 1-2 dl mer per mil. Förbrukning enligt datorn: 1,18. Verklig förbrukning: Ca 1,25-1,3. Jag vill påpeka att det inte är något gubbkörning, men inte heller som om jag hade stulit bilen. Hyffsat snabba accelerationer upp till önskad hastighet på landsväg, 10-20 km över gällande hastighet på 90 och 110-vägar. I tätbebyggt område låter gärnan V8:an får jobba lite iom lite långsammare accelerationer. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Magnus18: Bra att du uppger båda värdena. Det är också min erfarenhet att datorn visar för lite. |
|
|
Datorns värde går att justera väldigt enkelt.... ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Jörgen L & Mugge: När jag köpte bilen så stod den på 1,87 eller nåt sånt. Men jag nollade inte den utan bara fortsatte köra. Nu har jag kört 250-300 mil sedan köpet i december. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Lät frun ta 530'n idag för jag behövde fixa ett par saker på V70'n. Blev glatt överraskad när jag såg färddatorn i Volvon, 0,86 liter/mil på de två senaste tankarna. Helt klart ok då det varit relativt kallt de senaste veckorna men det är väl också så att det gått lite långsammare på motorvägen pga vädret. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.