AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.681

Vad anser ni om era bilars förbrukning?

Sida 2 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

___
Vagnparken: Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Förbrukningen är nog bland det minst viktiga av min bils egenskaper. Ville jag ha en soppasnål bil, hade jag inte köpt en 740iA .. samtidigt så är jag glad så länge den inte drar för mycket, men jag har klarat mig med ungefär 1.3-1.5 hittills, med rätt mycket "inspirerad" körning.

Wilhelm Svenselius
Mugge:

Hur justerar man datorn? Jag har inte instruktionsboken tillgänglig just nu.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jörgen: Tror inte det står i instruktionsboken men kolla på länken som Mugge la ut i sitt inlägg ovan.

___
//Ulf
Tycker att 1,14 liter milen är bra jobbat med 90% stadskörning och 2 kallstarter om dagen.

Vid gynnsammare klimat ligger den på 0,9 vid samma körning.

Det är 318is detta gäller, förbrukningen på M5 är helt ointressant. Det får kosta vad det kostar.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Min BMW drog blandad körning i somras 1,7liter per mil.
Då var det väl inte helt snäll körning heller. Och jag antar att i sommar så kommer den inte att gå billigare. =D

Däremot så kör jag Honda Civic 1,5ils vtec-e till vardags. Och den är faktiskt en fröjd att tanka. Nu på vintern så ligger den på ca 0,64 liter milen, då mestadels stadskörning. Och på sommaren om jag åker långt med ecoläget i så drar den ca 0,4 liter milen.
För er som inte vet vad vtec-e är så är det en ekonomi verision av vanliga vtec. Så när jag kör lugnt så "stänger den av" 4st insugsventiler. Så den tappar en del effekt, men det behöver man ju inte när man kör lugnt. Sen när man gasar vaknar den blixtsnabbt på alla 16ventiler och går rätt bra igen. Och för er som tror att den är tvärslö så kan jag säga att den faktiskt går rätt bra. Det är absolut ingen raket, men den är inte tokslö heller.

Men som sagt, jag har ju en mycket törstig BMW som väger upp det hela. =D

MVH Morgan.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
0,4l/mil? Kärnbränsle eller?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Mugge och Programmer:

Färddatorn på min e46 ser helt annorlunda ut än den i länken.
0.7l/mil med 100% stadskörning tycker jag är helt okej för att vara en automat
sen att bränslet kostar 6.40kr/liter är också en bonus

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
kilroy
Bensinförbrukningen är väl av sekundärt intresse för många BMW-ägare. Vill man absolut ha en förhållandevis bränslesnål BMW så köper man lämpligtvis någon av de nyare mindre modellerna. Vill man däremot ha prestanda så söker man sig uppåt i modellsegmentet och då måste väl ändå förbrukningen vara relativt ointressant. Om inte så har man ju gjort ett tankefel redan från början när det gäller modellvalet...?

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
När jag läste tråden kom jag att tänka på ett riktigt monster jag hade som vinterbil för två-tre år sedan.
På grund av att både vara bilgalen och impulsiv köpte jag en Range Rover från -80. Ett riktigt as till bil, jag tyckte att den var det fränaste på länge.

Den var utrustad med ett enormt safari-takräck(som minst vägde 50 kg), snorkel, älgstaket fram, 3" avgassystem och brutala terrängdäck. Lätt trimmad 3,5 liters V8..fyrväxlad manuellåda.

Tillsaken hör att tanken läckte vid pressningen på mitten, d.v.s. alltid halvtank. Pendlade till jobbet ca. fyra mil om dagen. Tankade varannan dag. Den drog ca. 3 L/milen....

Ekonomiskruin, men fantastiskt kul att gasa järnet med mellan rödljusen på Gasaremsan(Rissne - Hjulsta-korset) och att skrämma tanter med på Östermalm. Dock tröttsamt med motormuller och däckljud modell gruvdumper.

Lite perspektiv på tillvaron, när min E36 318 drar 0.7 vid lite snabbare landsvägskörning.

Gr8ride
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När man köper en bmw så är ju inte de första man tänker på att den ska vara soppasnål,eller visst finns de dom modellerna man kan tänka så om också...
Skulle man bara tänka så skulle ju man tappa lite av själva "bmw-känslan"
Bmw står ju trots allt för "när du älskar att köra" och inte "när du älskar att köra soppasnålt" :)

Kom bara på detta med förbrukningen då man kör en ganska mycket mer soppasnål bil under vintern (men långt ifrån lika rolig) än vad man gör annars..
Men som sagt är de värt att lägga nån extra 100 lapp/månad för att köra nåt kul.

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Håller med om att bränsleförbrukningen inte är det primära, men å andra sidan är det väl alltid välkommet om bilen dricker mindre än beräknat... ;)

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Min 525:a har dragit 1.09 i snitt räknat på ca 3000 mil, både vinter och sommarkörning. Då får den jobba ganska hårt då och då och dessutom ganska mycket stadstrafik. Det tycker jag är helt OK och inget som stör mig.

Däremot kan man ju undra över fabrikssiffrorna, 0,92 blandad körning! Vad innebär egentligen "blandad körning"? Jämn fart 70 km/h eller?

Mvh Johan
dom kanske menar autobahn?

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Över de senaste månaderna är mitt snitt 1.68 l/mil med 740/E38'an. Det är en del motorväg, hyggligt mycket kortkörningar och mycket blink från ASC'n -dvs 'inspirerad' körning :)

Visst vore det trevligt om den drog mindre men det är ju självförvållat. Ville jag ha en bensinsnål bil kunde jag ju köpa en Corolla eller Civic.

Mvh Björn
balmgren: min kostnad per mil ligger på ca4.50kr/milen (finnbränsle)och jag kör 6000mil per år=27000kr i bränslekostnad
kollade just på din förbrukning och reagerade, men du kanske inte kör så mycket
iannatfall blir det 17.64kr/milen =105840kr i bränslekostnad
en skillnad på ca 79000kr per år bara för att flytta rumpan från a-b
kanske du jobbar som vd på statoil?
funderar själv på en 740d så har du nå dåliga/bra erfarenheter av e38:an förutom motorn

Visa användare
879
mageng
528iA -99
328i touring -95 0,85 l/mil
Med 1500 kg husvagn 1,3 l/mil (fördelen är att kunna köra på 5:an överallt utom branta backar)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vår 530dA drar nog lite mer än vad vi beräknat...

Vid långa färdar med snitthastigheter på 130 km/t ligger vi på 7,5 L/100 km, lägst har vi fått 6,5 L/100 km på väg hem från fjällen, vid landsväg.

Just nu visar den 11 L /100 km, detta vid korta körningar (2 mil per dag)...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Min 330xd automat e91 drog i helgen 0,7l/mil med en snitthastighet på 104,2km/h respektive 0,78l/mil och en snitthastighet på 120,8km/h. Båda resorna var 48mil och på landsväg. Bilen har bara gått 120mil och förbrukningen borde gå ner ytterligare lite efter ca 1000mil

Min gamla 330xi drog samma resa ca 1,1l/mil och med kompressor ca 1,2l/mil. Det innebär inte bara att jag sparar i pengar ca 0,5l/mil utan även en massa tråkiga tankstopp :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.