|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad tycker ni? Jag blir mörkrädd PÅ RIKTIGT! Länk speciellt denna mening: "Den 31 augusti 2005 körde han, under en permission, rattfull in i en stolpe.I blodet fann man 2,12 promille alkohol och bensodiazepiner. Rattfyllan avskrevs då 30-åringen redan tvångsvårdades – och körkortet fick han behålla." HJÄLP - man får ju värre straff för fortkörning!!! | |
|
Jag är för rättspsykiatrisk vård. Dom som begår brott p.g.a. mental sjukdom skall ha vård. Däremot så anser jag att att en brottsling även skall sitta av sitt straff. Vad jag efterlyser är att mentalt sjuka brottsligar skall dömas till en slags kombination. Säg att någon döms till 12 års fängelse samt vård. Då skall personen till fängelse i 9 år om han bedöms som frisk efter tre års vård. Brott som begås under strafftiden borde rimligen läggas till hans tidigare straff och inte avskrivas. Jo, det finns en hel del sprickor i vårt rättssystem och vi får det bevisat gång på gång, men det är ingen som gör något åt det... Dom vill nog inte. De folkvalda. |
|
|
Rättspsykiatrisk vård är ett stort skämt enligt mig. Sjuka människor är sjuka och ska låsas in, inte vistas bland folk. Och Nej, det är inte synd om dom. Min åsikt! |
|
|
R.Håller med dig,man blir mörkrädd..Med det systemet vi har i landet kan man undra om dom som stiftar lagar är riktigt friska?? Det är ju helt sjukt att en sån person ska få behålla sitt körkort efter en sån grov rattfylla,och dessutom med mediciner i blodet.Skrämmande.Den personen borde få sitta minst 20år det är min åsikt.. hjorten |
|
| Skulle man vara kriminell skulle man ju söka asyl i Sverige! | |
| e34briliant: Kunde inte hålla med mer. | |
| Det som också är skrämmande är att en person som blir fälld för rattfylleri och därigenom blir av med körkortet kan fortsätta köra moppebil utan körkort. I stadstrafik utgör de då en minst lika stor fara som om de suttit i en vanlig bil. Alkolås är kanske inte så dumt ändå (även på moppebilar). Synd bara att de skulle behövas i alla bilar och därmed drabba oss som är skötsamma. Men det är väl som vanligt, ett fåtal idioter sabbar för stora massan. | |
|
Förbannade aftonskit. Mannen är inte fri, han har permission. Väsentlig skillnad. Uppfattningen att sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning skulle vara nån smygväg delar inte jag. Det är faktiskt det enda straffet i Sverige som inte överhuvud taget är tidsbestämt. Det finns personer som efter en sådan dom kommer sitta livet ut. Sen får man inte glömma att det är extremt få av alla som döms i Sverige som döms till rättpsyk med särskild prövning. Fick siffrorna på en föreläsning av GW i höstas, har tyvärr lyckats glömma dom exakta talen. Få, i alla fall. Nåt ytterligare straff för rattfyllan blir ju inte aktuellt när han är uppe på den nivån, men länsstyrelsen borde helt klart dra körkortet. Det borde gjorts tidigare, är man såpass sjuk så att det straffet utdöms ska man inte över huvud taget vara aktuell för körkort. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Njuren |
Kul o läsa speciellt när man precis betalat 12 lakan i skatt till fatsoe`s 750iL och rondellfjantens CSL BMW - i nöd och lust? |
|
Njuren> Och på vilket sätt har Calle med CSL:en med rättspsykiatrisk vård att göra? :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Mörda 3 behåll kortet, kör 30 för fort på motorväg och åk buss.... ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Vad säger man? Äh fan ! Jag blir bara förbannad om jag ska fundera på det där... |
|
|
Egentligen borde väl alla som mördar dömas till rättpsykiatrisk vård? Hur frisk i huvudet är man om man med händerna eller med vapen släcker en annans liv? Sen att som FFF skriver kombinera med ett ordinärt fängelsestraff är ju lysande. Helst vanlig strafftid för brottet med vård under tiden. Gärna kombinerat med utbildning. Att piska och slå en människa i nio år gör ju knappast personen rehabiliterad? |
|
| O jag fick fortkörningsböter på 1600 kr häromdan! O han kör rattfull in i en stolpe utan någon som helst påföljd!! | |
|
I USA har man en accelereande straffskala, gör man om samma brott om och om igen så öker straffet. I Sverige är det tvärs om, gör du om samma brott så minskar straffet för varje gång för att till slut upphöra. |
|
kilroy |
BMW_MAN* Vilket i USA leder till absurditeter i lagstiftningen som t ex 90 års fängelsestraff...till vilken nytta? I Sverige så minskar generellt inte straffsatsen vid upprepade brott. Det är tvärtom så att de flesta förstagångsförbrytare får ett lägre straff. Upprepas brottet så skärps också straffskalan. Dock inte så vi når de absurditeter man använder sig av i USA. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Vad är absurt med USAs system. Alla kan göra fel en gång, alla kan göra fel 2ggr i rad, men gör man det igen och igen så vill man inte skärpa sig. Jag har inet sagta att vi ska ha USAs system rakt av men nog fan hade det varit bra med en progressiv starffskala här. När du har vandaliserat och stulit 10 bilar i rad så är det fanimig dags att sitta av lite tid. Här i länet finns en kille som är lagförd för +240 st olika brott!!!! Vad är det för djävla daltande. Efter 100 brott så vore det fan bra att låsa in honom på 90 år så hade han inte kunnat gör 140 nya brott till som drabbar alla oskyldiga. |
|
kilroy |
Det absurda med rättsystemet i USA är att man dömer ut fängelsestraff som innebär att den skyldige kanske måste uppnå 150 års ålder för att sitta av straffet... Som jag redan nämnt har vi redan en sorts progressiv straffskala i Sverige fast den är inte lika uttalad som i USA. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Visst är skalan progressiv i teorin men i praktiken så är den regressiv. Hur skulle denna killen annars hinna med att begå +240 brott och lagföras för alla brotten. Han är ju inte 200 år gammal. |
|
kilroy |
Det är ett välbekant kriminologiskt och socialt faktum att straffets karaktär och längd har ganska marginell betydelse för uppkomsten av brott när det gäller personer som har hamnat i kriminalitet. Störst betydelse har det för förstagångsförbrytare. Att låsa in folk på 90 år för i huvudsak stöld och egendomsbrott är knappast någon framkomlig väg även om tanken kanske kunde vara frestande. För övrigt har jag faktiskt inga möjligheter att kommentera ditt exempel eftersom jag inte har en aning om vad det rör sig om. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Håller med kilroy. USA är väl det största beviset man kan få på att deras system inte fungerar. Den intressanta frågan är inte hur han har fått möjlighet att begå +200 brott utan varför. Killen har ju uppenbart problem med något. Hade man hjälpt honom att lösa dom istället så hade det inte bara blivit billigare i kriminalvårdssynpunkt. Han själv och alla som utsatts för det han har gjort hade dessutom mått bättre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.