|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
tjena. här har vi en färsking som nyss skaffat sig en tyskimporterad 535i det har nyligen börjat lysa en orange lampa som det står EML å den börjar lysa efter ett tag ibland. osäker om det började efter jag kopplade in stereon... va kan det va för fel??? har jag en anledninga att bli rädd?? mvh | |
|
Jag är inte 100% säker men jag tror det är varningslampa för motorstörning... Och att bmw kan läsa av en felkod om vad det är som stör! ///Tobbe |
|
|
EML är 'Elekronische MotorLeistungskontroll', dvs den delen av antispinnsystemet (ASC eller DSC) som reglerar motoreffekten. Lampan visar att det finns ett fel i systemet. Läs av felkoder för att ta reda på exakt vad det är som strular. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| hmmmm ok.... undrar vad det kan va för störning.. å om det blev när jag pula med isättningen av stereon. ska prova att rycka ut den å se va som händer... | |
| okok det förklarear saken att den e seg på gasen då. hehe sökfunktionen....jag e helt ny på den här sidan med ;) men tack för tipsen | |
|
Hade verkligen 535an från -89 elektroniska gasspjäll som tillval? Min har det iaf inte. *BAWORAK* |
|
| Nej den har inte elektriskt gasspjäll , EML varningslampan tänds när det är något fel på motorstyrningen vilket kan betyda att en givare t.ex är trasig. | |
|
535 e34 finns med elektroniskt gasspjäll om man har tillbehöret ASC. Finns på sjuserien också (e32) just om man väljer ASC eller har 750. |
|
Paap Reeder |
... när EML tänds i V12:an går den ner i "limp home mode" / nödprogrammet d v s effekten begränsas till ca 50 hk. Det är i regel alltid "dyrt" att släcka EML- lampan. MVH /// Paap R |
|
Ok, Jag trodde liksom (vet att EML är ett nödprogram) att EML-funktionen bara fanns i kombination med just elektroniskt gasspjäll. Utan det elektroniska gasspjället trodde jag inte att EML kunde "manipulera" motorstyrningen så att säga. *BAWORAK* |
|
|
hmmm lampan har inte lyst alls idag,.... men när den gör det så känns den verkligen som om att den bara har 50 hk!!! ska försöka ta mig tid nån dag efter jobbet å göra en felsökning hos bmw.. hoppas verkligen inte att det e i regel dyrt för mig att fixa det. har sååååå mkt räkningar den här månaden ... men e det dumt att köra bilen när den håller på så här? har sett trådar där folk kört år utan att fixa det.... ok jag ska fixa det så fort jag kan men tills dess... men men smakar det så kostar det .... : P |
|
|
I min bil, som har elektroniskt gasspjäll, så kom jag fram till att det var uttorkade elektrolytkondesatorer i EML-boxen. Den vägrade helt enkelt boota titt som tätt (sitter en Intel i ;)), med följd att DIS:en visade EML-systemfel. Det var speciellt stora problem vid kyla. Jag undrar hur många som har detta fel utan att någon begriper sig på det. 15 år i bilmiljö är övertid för elyter. Under 100.- på Elfa och bilen går bättre än på länge. 4 månader nu utan ett fel, så jag är 100% att det var felet. Sommarens projekt är att gå igenom övriga boxar, mest för skojs skull. Mvh Rasmus |
|
| va menar du att man ska göra att få bort det? | |
|
OK då finns dessa elektrolytkondensatorer även i 530IA också eller ? är det nått man kan ha i åtanka om EML skulle tändas är dom lätta att byta ut ?? Bimmer |
|
|
Är man händig och kan löda är det lätt. Jag gick igenom allt förutom boxen innan jag kom fram till detta. Värt att notera är felkoden jag hade från början: eml systemfel. Det finns runt 15 till som indikerar olika delar som spjäll, potentiometer osv. Har man systemfel så är det att boxen inte får ström eller inte startar normalt. Har man någon av de övriga koderna så får man börja att åtgärda den delen först. Tyvärr kan jag inte kolla nu om 530an har samma box (inte troligt om vi pratar v8), men elektrolytkondensatorer finns säkert i de senare boxarna också. Mvh Rasmus |
|
| öhh kanske en dum fråga . men vart sitter den där boxen du beskriver? å hur löste du det? en ditsatt eller? | |
| öhh kanske en dum fråga . men vart sitter den där boxen du beskriver? å hur löste du det? en ditsatt eller? | |
|
Jo i mitt fall snackar vi V8an men det är ju bra att veta att det kan vara sådan som felar Bimmer |
|
|
Har du fått rätt på "EML" än??? Enligt instruktions boken (E 34 525i) har det med laddningen eller olje trycket att göra, men man behöver inte olje tryck när bilen är av stängd. På min är det nog att batteriet är dåligt eller laddar den inte som den ska, problemet kom efter att batteriet hade laddat ur kennet |
|
larre |
hur i heeelvete kan jag ha en eml-lampa i min e28? kan väl omöjligt funnits elektroniskt gasspjäll på e28? |
larre |
kom precis på att det är säkert för farthållaren ;P |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.