AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.386

Bromsbelägg, Original vs. allt annat..

Sida 2 av 2
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Samma sak där dessutom. Varken Textar eller Jurid har dubbla linor för tillverkning av belägg till samma bil. Det skulle inte hålla sig ekonomiskt.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Jo men det jag menade var att ex: Textar och Jurids tillverkningslinor skilljer sig åt. Det enda dom har gemensamt är att båda tillverkarna följer OEM specifikationen. För det som faller utanför specen särskiljer beläggen från varandra. Altså är dom inte 100% identiska ändå...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo men bägge duger i allafall att stoppa i på BMWfabriken och därmed får man väl förutsätta att dom håller den spec. som tillverkaren satt upp eller bättre :). Vilket är det viktiga.

///MVH Hasso
Länk
Visst håller dom specen får vi hoppas i alla fall. :)Det hade varit kul att få reda på vad OEM specen egentligen innehåller. Hur lika respektive olika är pryttlarna egentligen? Har Kalle H eller någon annan som jobbar med detta någon PDF att vifta med. Det hade varit lärorikt. Som det är nu så är det mycket antaganden. ;)
PowerMac :

Nu har jag ju aldrig sett en BMW spec för tillverkning av bromsbelägg då men du kan ju vara lugn för att det är betydligt mer än formen och tjockleken på belägget som är med i den specen. Det är nog ganska bra uppstyrt hur bromsbelägget ska se ut och vilka egenskaper det ska ha. Så antagligen så är dom inte 100% lika mellan olika tillverkare men det är nog inte långt ifrån...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Det enda jag kan bidra med är min egen erfarenhet från en stor tillverkare av avgassystem, där är det skillnad på OEM system och eftermarknadssystemen avseende svetstråd och i vissa fall utseende.
Tillverkningen av respektive är också skild åt.

Dock tror jag att kraven på säkerhetsrelaterade produkter som bromsbelägg är annorlunda än på ljuddämpare...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tror inte att man utanför tillverkningsleden kommer åt sådana specar. ??
Så här ser i allfall ett fabriksmonerad belägg ut på bild.
Länk
Och så här ser slitagesensorn som är köpt på ABR :)
Länk
Och så här ser ventilkåpspackningen till E39 från respektive ABR och fabriksmonterad.
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
hassos sista bild säger ju en del! Delarna är ju gjorda i "samma" form... Men jag tycker lite synd om han som har som jobb att slipa bort BMW loggan! :)
Angående just bromsbelägg så finns det ett annat regelverk, som tillägg till gruppundantaget, som heter ECE R-90, vilket ytterligare säkerställer kraven på säkerhet och kvalité. Jag kan bidra med lite läsning till PowerMac och övriga skeptiker, håll till godo:

Länk
Länk
Länk

Hoppas att detta kan klara upp begreppen ytterligare något (och notera vilken bil som används till testerna ;))

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.