AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.385

Bromsbelägg, Original vs. allt annat..

Sida 1 av 2
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Har en 325 e30 cab, som jag ägt i fyra år, kört 4000mil. Antar att det sitter original bromsbelägg på den. Har alltså kört med samma belägg hela tiden, vet inte hur länge tidigare ägare körde med dem. Skicket är helt ok! Annars är man ju van med att byta vartannat år iaf. Visst, jag kör bara på sommaren, men är det så att original håller så mycket högre kvalitet att det är värt dom extra slantarna?

Jag är inte sparsam på bromsandet, snarare tvärtom.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Vad du än gör så köp inte belägg från Biltema, dom är stenhårda och därmed trögtrampade, sliter nog onödigt på skivorna oxå..

Mekonomen håller samma eller högre pris mot BMW original i många fall så original är nog bäst.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad är original ?? Jo alla reservdelar som är tillverkade enligt biltillverkarens specar eller bättre är originaldel oavsett var du köper den.
Köper du Textar eller Jurid belägg så får du samma som hos BMWhandlaren som för övrigt inte är speciellt dyr på belägg.

///MVH Hasso
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jag har inhandlat ett par med black daimond belägg(standard) inte värsta beläggen, hur kan dem stå sig mot orginal i just livslängd och kvalite??

Mpower
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Hasso: det kan vara lite klurigt med det där att t.ex. Mekonomen har samma tillverkare som BMW's delar.
Hade ett samtal med min kompis på BMW om detta och han berätta att dom gjort just en jämförelse med Mekonomens bromskivor och BMW's "original" skivor som var från samma tillverkare. Skivan som BMW sålde vid det tillfället var av generation 4 och den skiva dom jämförde med från Mekonomen var av generation 1. Så bara för att det är från samma fabrik så betyder det inte automatiskt att det är samma kvalitet/utförande som original.
Orginalbeläggen som sitter på E46 M3 tillverkas av Textar och det är nog mest underdimesionerat på hela bilen. Kör Pagid runt om, är mkt nöjd.
Till E46 M3 är nog "orginal" det sämsta som går få tag i.
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Mina klossar har hållit i 4000mil, tycker det verkar ovanligt länge? Har tidigare erfarenheter av ferodo, där beläggen till och med har släppt!

Visst man kan ju definiera original, men det spelar ingen roll vilken tillverkare orginaldelen kommer ifrån. BMW väljer den tillverkaren som kan leverera enligt kravspecen till rätt pris. Köper man BMW original skall man kunna vara säker på att produkten håller måttet!

Ang. biltema´s dynga rent ut sagt, denna håller jag mig långt ifrån. Deras rykte är inte omotiverat. Dom kanske kan ha tur med kvaliteten nån enstaka gång, men jag tänker inte stödja ett företag som säljer så mycket skit.
Tozzy,

Tänk efter själv så inser du hur orimligt det låter att fabriken som tillverkar bromsskivorna skulle göra olika batchar, med olika kvalité för att sedan leverera "olika generationer" till de olika kunderna? Om en bromsskiva tillverkas av Brembo, ATE, Zimmermann etc och säljs dels till BMW och dels till Fria Eftermarknaden så lär den ju förstås ha samma specifikation! Det samma gäller förstås bromsbelägg, drivknutar, länkarmar och alla andra reservdelar!

Det som hasso skriver är för övrigt inget "skoj påhitt" utan ett EU-reglemente som säger att delar som ska få kallas för originaldelar måste leva upp till biltillverkarnas krav till punkt och pricka!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Eu regler sedan oktober 2003.
Och som Kalle skriver det blir en fördyrande process för tillverkaren att köra olika kvaliteslinor, däremot så brukar man slipa bort biltillverkarens logga, när man stoppar delarna i sin egen märkeskartong, däremot så kan det stå både BMW logga och Juridlogga på samma belägg och även på tex NGKstift som originalmonteras har bägge loggorna på stiften.
Vilket är då original BMW el NGK , Juridbelägg eller BMW :)
Min uppfattning är att det är tillverkaren som är Original inte på vilket bilmärke delen sitter.

///MVH Hasso
Länk
Det lite lustiga är att EU reglerna som hasso skriver om gör att när t.ex Mekonomen säljer "orginaldelar" så är dom delarna tvungna att vara av minst samma kvalitet som BMW orginaldelarna är specade efter, men när BMW säljer orginaldelar så kan dom i vissa fall göra avsteg från sina egna kvalitetskrav och sälja en lite sämre del... Detta gäller naturligtvis inte bara BMW utan alla biltillverkare. Så köper man "orginaldel" på Mekonomen så vet man att man får av rätt kvalitet, men köper man orginaldel av biltillverkaren så kan det vara lite sämre kvaliet på delen. Detta är naturligtvis inte vanligt men det kan inträffa.
Absolut, bra poäng, GE!

"Gruppundantaget" innebär också att "originalmärkeshandlarna", dvs bland andra BMW, tillåts köpa och sälja originaldelar även utan BMW-logga på.

I flera fall har den svenska generalagenten för olika bilmärken (BMW är inte ett av dessa) rekomenderat sina återförsäljare att köpa bromsbelägg från en eftermarknadsleverantör istället för att köpa från märkets egna lager.

Exempel: Under 2003 uppmanade Citroën sina återförsäljare att köpa Road House- belägg istället för Citroëns egna. Road House- beläggen eliminerade problem med skrikande bromsar, och hade dessutom bättre livslängd än Citroëns egna.

Jag arbetar för en av Sveriges största bldelsgrossister, och bland våra kunder finns många märkeshandlare! Nästa gång du går till din märkeshandlare och köper en originaldel kan den likväl komma i en kartong märkt Road House, Jurid, Textar el. dylikt som i en BMW/Mercedes/Volvo/etc- kartong - givetvis med samma kvalité!

Mvh,
Kalle
___
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Kalle,

Det är inte alls orimligt, BMW updaterar kontinuerligt specifikationerna på reservdelarna vartefter fel/brister upptäcks under bilens livslängd. När du steppar in hos BMW och beställer din reservdel så får säljaren uppgift om att nyare revisioner har kommit när dom söker efter reservdelen i sin databas och levererar den senaste versionen.

Om du knallar in hos Mekonomen och beställer samma del så tar dom det dom har i lager och detta kan ofta vara en "äldre" version av original specifikationen dvs. delen som BMW säljer har kanske förbättrats i senare versioner. Om Mekonomen inte har delen i lager utan måste betställa från fabriken så får dom troligtvis den senaste versionen, men det vet man inte..

Formulerade lite klumpigt i förra inlägget, menade:
"Så bara för att det är från samma fabrik så betyder det inte automatiskt att det är samma kvalitet/utförande som BMW säljer."
Tozzy,

Givetvis så uppdaterar fabriken sina specifikationer efterhand som biltillverkarna gör det, och det är lika stor sannolikhet att du får "senaste versionen" när du köper hos BMW som när du köper av en "original"-aktör på eftermarknaden (Autoexperten, Meca, Mekonomen etc). Om man tolkar ditt resonemang lite krasst så menar du att du när du köper en produkt på BMW, så får du automatiskt den producerad i din hand direkt från fabriken. BMW har förstås också ett reservdelslager!

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mekonomen hade ju tex bättre vattenpumpar till M52 med metallhjul, medans BMW fortfarande sålde hyllvärmare med plastimpeller av dålig kvalitet

///MVH Hasso
Länk
Men om man vill ha bromsbelägg som är snäppet bättre än orginal då? Det börjar bli dags att byta på Z3'an och orginal beläggen mattas ganska snabbt vid lite inspirerad körning. Vilket belägg skall man välja då?

/Fredrik
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Fredrik M: samma fråga kommer från mig och jag har redan inhandlat Black daimond belägg och skivor och undrar ifall någon kört med dem innan?Gärna komentarer om dessa och andra!

Mpower
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag kankse är lyckligt lottad som har känningar på BMW för många gånger när jag kommer med ett reservdelsnummer så ser dom att det är ersatt av ett nyare och då får jag den nyare delen. När jag skulle köpa tändspolar till 325'an så fick han fram typ 4-5 olika ersättningsdelar innan systemet slutade hänvisa till ett nytt artikelnummer. Detta har även hänt när jag handlar från någon jag inte känner på BMW när jag tänker efter. Så jag tror i allafall att det är säkrast att köpa från BMW om man vill vara säker på att få rätt grejer till bilen och ofta är det billigare än hos Mekonomen m.fl.
Sen finns det ju alltid andra orsaker till att man köper icke "BMW" delar t.ex om man trimmar eller custar bilen men då handlar det inte om driftsäkerhet och ekonomi längre som var trådskaparens fråga.
Tozzy,

Som sagt, även eftermarknaden har ersättningsnummer för utgågna/uppgraderade artiklar - det är inget unikt för BMW. Jag har också goda kontakter med BMW's reservdelsförsäljning, och är väl insatt i hur deras system fungerar.

Jag har aldrig påstått att BMW's delar är dåliga - tvärtom så köper BMW nästan alltid av erkänt duktiga kvalitetsleverantörer.

Det jag och Hasso mfl. påskiner är att det inte är någon funktionsmässig skillnad på en bromsskiva tillverkad av Brembo, för att den är märkt med Brembo istället för BMW. Det är heller ingen skillnad på en BOGE-bussning med bortslipat BMW-märke, jämfört med en BOGE-bussning där BMW-märket fått sitta kvar. Och så vidare, och så vidare.

Mvh,
Kalle
___
"Köper du Textar eller Jurid belägg så får du samma som hos BMWhandlaren."

Det där kan jag tyvärr inte hålla med om. Du får bromsbelägg tillverkade för att klara BMW:s tekniska specifikation. Varken mer eller mindre. Vad du inte vet är exepelvis faktorer som slitstyrka samt materialval som kan orsaka gnissel med mera. Dessa kategorier faller utanför den fastställda spec kravet. Och är därför svårt att veta på föhand. Personligen så väljer jag hellre OEM belägg märkta med tillverkarens namn på förpackningen. För då ser man vem som har gjort delen i fråga. Även om specen följs till hundra procent så är tillverkarna fria att göra belägget som dom vill med vilka material dom vill. Bara delen klarar specen.
PowerMac,

Du har helt fel när du skriver "Du får bromsbelägg tillverkade för att klara BMW:s tekniska specifikation. Varken mer eller mindre. Vad du inte vet är exepelvis faktorer som slitstyrka samt materialval som kan orsaka gnissel med mera. Dessa kategorier faller utanför den fastställda spec kravet."

Kvalitén skall vara, och är, motsvarande, även gällande slitstyrka, ljudkomfort och så vidare.

Mvh,
Kalle
___
Kalle Hansen: Detta skulle innebära att samtliga tillverkare av OEM delar åt BMW skulle använda identiska komponetsammansättningar och innehåll i beläggen, samt stålkvalitet, och tillverkningsprocess, samt maskin park. Jag tror inte det... Dock väldigt likvärdiga då dom följer specen för att få kallas OEM. Men det finns parametrar som faller utanför specen. Konstigt vore väl annars. Kan inte tänka mig att beläggen skulle vara TOTALT identiska. Eller?

Har dom samma geggamoja i beläggen? Recepten lär variera från tillverkare till tillverkare. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.