AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.795

Blev stannad av herr blå ikväll på isen :P

Sida 2 av 2
Paap Reeder
... tur att du slapp böter för terrängkörning!!

... ty man får inte framföra motorfordon på annat än väg samt särskild anordnad och avlyst - och uppmärkt - bana för typ terrängkörning.
Gäller ej tomtmark som du själv äger. Dock får du inte köpa en tomt på exvis 10 000 m2 och "vända till den hur som helst med hjulspår och sönderkörda rötter" ty då kommer miljölagarna in.

Du får inte ens parkera vid sidan av väg ... gjorde det en gång på Gärdet här i Stockholm. Vänstra hjulen på streckade kanlinjen och de högra således på Stockholms kommuns gräsmatta = 800:- tror jag det vart. Terrängparkering!
Överklaga ... -> gapskratt från polisen och kommunen.

Det är skillnad på vatten och is. Is räknas som terräng. Vatten som sjö.
En Amphicar är reggad som bil för att du skall få köra den på allmän väg - vilket du inte får göra med en båt (den klarar inte Jesperados bromsprov .. ) - och kör du den på is räknas det som terräng (isvägar som sagt undantagna).

Mina "data" är från ca 1990 då jag "åkte dit för terrängparkering" (sannolikt pga olämligt ordval i sb med terrängparkeringsanmärkningen vilket inte är meriterande på någe vis och jag skäms än i dag ty parkvakten gjorde ju bara sitt jobb och efter min "muntliga inlaga på stående fot" så ändrade han sedan inte en bokstav på lappen om det så skulle kosta honom hans 20-åriga anställning) ... men ungefär så gick "resonemangen och lagtexterna då".

MVH /// Paap R

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Snacka om en stadig "on the rocks" :-)
Vilken löjlig fråga.
Frågan är lika självklar som att polisen på sjön får kliva iland och ta dig om du vill.

Är det inte självklart för dig att dom får ta dig speciellt när dom har sett dig framföra bilen?
Du skall nog vara glad att dom följde efter, tänk om du gått igenom isen och ingen som ser när det händer.
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Isen är 32 cm tjock. Och även kontrollerad av komunen.
Känns som att det borde räcka till ganska bra!

Jag kanske formulerade mig lite konstigt i frågan!?
Men det jag undrar är altså hur regler osv gäller på isen?!

tex för bil, cross och atv som jag nämde tidigare!
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
swunge: På en riktig isväg får du köra bil. På en vanlig is får du inte köra varken bil, cross eller annat terrängfordon. Gå in på www.lagen.nu och sök på "terräng".
Cross o.dyl. får bara köra på avlyst, inhägnat område. M.a.o. får du inte köra cross i skogen heller t.ex.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har blivit bortkörd från sjö isen av polisen för vi räjsa med cross/endurohojarna på en upplogad bana för vi inte hade markägararens tillstånd. Vi har en annan sjös som vi åker på nu sedan tre år tillbaka och där bryr sig inte polisen.

mvh
Mötte du inte polisen på vanlig väg? Då är det ju där du begått "brottet". Då får dom följa efter dig överallt utom in i ditt hem utan ditt lov. Dock får ju polisen bryta sig in i ditt hem om dom misstänker fara av nåt slag.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
På ISEN gäller inte försäkringar såvida det INTE är en Svemo plogad samt godkänd bana, därmed gäller inte hastighet eller något sånt på isen. dvs du får köra ATV, cross, bil etc på isen utan att nån ska bry sig.

Beemer, a way of life.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Isen klassas heller inte som terräng, pga saknad av 100% fast underlag

Beemer, a way of life.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Varför skulle du får böter?
Man får ju lov att använda p-ljus + dimljus istället för halvljus under dagtid.

Källa:
"I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus."
Länk

/Hammar
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
TP_ Som du säger att man får det..

Men vissa hävdar rena motsatsen..

Tex.

Får en 15 åring köra en oförsäkrad/oskattad bil på isen? (altså på en obesiktigad is)

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
TP, du är "way off". En is är inte på något sätt laglöst land.
TP har rätt i att vanlig försäkring inte gäller på isar, men annars var det inte många rätt...
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Det är ju givet att ingen försäkring gäller för bil/fordon.
Men om jag tex. åker skriskor på sjön och ramlar i.. då borde ju min person försäkring gälla :)

Jaja.. hur som helst.. så kommer vi att köra på sjön med både bilar och crossar. Ingen som har brytt sig de närmsta 15 åren! :P
Bi
21
BigelboY
320i Sedan -94
Jo man får köra isbil som är "olaglig" utan registrering och allt på isar som det finns tillstånd för. Och man får köra när man är 15 år men man måste ha en myndig i närheten. Full får man inte köra eller inte heller på uppplogad is (allmän väg).

Vantage
Vad jag vet om isar så är det enda som inte gäller vid framfart över dessa objekt din försäkring.
Oavsett om det gäller Bil,Skoter,Trehjuling etc.
När det gäller fordon så är det samma promille-gräns på alla fordon som gäller undantaget Båtar som till förra året hade högre gräns för utandningsprovet.
Vet inte om detta har ändrats ännu men disskusioner pågår i vart fall.
Enda undantaget gällande isar och försäkringar är när det är sk Is-Vägar ( Allmänn Väg ).
Typ Östersund-Frösön.

Vantage
Vantage
Ska passa på och rätta mej själv lite.
Efter lite efterforskningar så finns det undantag.
Försäkring kan gälla ( Se vilkoren hos ditt bolag ) vid kollision etc.
Men INTE om isen brister.

Vantage
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Mina forna vänner kör väldigt mycket bil på isar och har banor med koner där och massor av folk kommer dit och både ser på och kör, tävlar helt enkelt. Ibland har de kört 200km/h och ibland hela nätterna.

Det som gäller är att man måste självklart ha körkort+lagligt fordon, sjön är allmän plats, max 70km/h gäller samt att man inte får köra efter kl 22, eftersom man kan störa folk annars, detta är vad polisen själva har sagt!
Där inga skyltar finns om anger hastigheten gäller 70km/h, lite kul då bla en av sjöarna har en maxhastighet av 8knop, sommartid då och med båt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.