|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kom körandes med parkeringsljus (angeleyes) + dimljus, och mötte polisen.. såg i backspegeln att de vände. Så jag tog av mot vägen ner mot sjön. Sedan ner för båtrampen och ut på isvägen. När jag är ute på isen så stannar polisen på rampen och börjar tuta och blinka. så jag stannar ute på isen. Polisen går för fots ut på isen och kollar mitt körkort och jag får blåsa.. börjar och tjata om böter bla bla bla. 800:- Fast när diskussionen är klar så säger han att det inte blir några böter. Frågan är.. får polisen verkligen gå ut på isen och kolla körkort och alkoholtesta? /Martin | |
|
Är det en plogad isväg så får han nog stoppa dig. Keep Your Distance! |
|
|
nej den är inte plogad.. bara vi som vart ute och busat innan med gamla risiga 240, 740 och ford sierra :P Så det är lite spårigt bara! Ej någon "allmän" överfart eller vad man ska kalla det. |
|
|
Varför skulle dom inte få det ? BMW CS #5206 |
|
|
funderar oxå över vad det är för regler som gäller ute på isarna(ej isväg)... hade tex tänkt att testa alkoholens påverkan på bilkörningen ute på isen där man inte kan skada sig själv eller nån annan... |
|
|
Varför köra ut på isen? Hade det inte bara varit att slå på lyset när du såg att de vände? ///BMW - Was sonst! |
|
| Dom får stoppa dig vart som helst. Det är bara på "avlyst plats" d.v.s. motorbana eller vissa typer av inhägnad plats som man får bryta mot trafikreglerna. | |
| ...Men i sverige får man inte testa alkoholens inverkan på bilkörningen ens under kontrollerade former. Kommer ihåg när Ashberg skulle "fylleköra" i Insider. De var tvugna att åka till danmark och testa eftersom testet annars skulle ha brutit mot svenska lagar. | |
|
Volvo Lastvagnar har ju fått specialtillstånd från regeringsnivå för att låta sina testförare köra alkoholpåverkade på bana. Men det gick inte helt lätt. Gissar att Volvo väger tyngre än Aschberg... |
|
| Jag antar att du inte var ute internationellt vatten när dom stoppa dig så varför skulle dom inte få stoppa dig för? :) | |
|
Polisen FÅR stoppa dig på isen, mitt ute i skogen, uppe på en skyskrapa eller vart fasen som helst för att kolla ditt körkort (förutsatt att du kör bilen där). Stoppar de dig när du kört in bilen i din bostad så är det dock husrannsakan innan de får gå in. |
|
| Det är väl däremot inte längre tillåtet att köra på isar som kommunen inte upplåtit för det ändamålet | |
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
"Frågan är.. får polisen verkligen gå ut på isen och kolla körkort och alkoholtesta?" "hade tex tänkt att testa alkoholens påverkan på bilkörningen ute på isen..." Hallå...får man då också framföra en skoter på fyllan....? Isarna är ju oftast allmän plats... |
|
|
Siter man som förare i ett fordon så får polisen kolla vad dom vill. Inga undantag. Däremot så finns det regler för körning i terräng, vilket du gjorde dig skyldig till om VV inte har designerat isen som isväg eller isbana. Så jag tror du skall skatta dig lycklig att du inte fick böter. Halvljus PÅ, Dimljus AV. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
En del människor jag pratat med påstar att "Det finns INGA regler på isen" De påstår att man får helt enkelt köra en avställd/Oförsäkrad bil med sommardäck på isen utan körkort! Eller tex. Cross och atv som inte är godkänd på allmän väg.? Hur gäller reglerna då? Men då kan man ju tex kolla på skoter, Där måste skotern vara försäkrad/skattad och förarbevis behövs för att köra på isen!! |
|
| Klart det inte är laglöst bara för att man befinner sig på en is. Det är rent befängt att tro det. | |
| Ja, det vore ju sannerligen lite underligt om man kunde försvara sig med "visst mördade jag honom, men vi var ute på isen förstår du..." | |
|
Som har sagts tidigare i tråden. Polisen får stoppa och kontrollera dig vart som helst. Kör du på en is som inte är isväg så terrängkör du dessutom. Det var antagligen därför polisen inte körde ut på isen.. Såvida det inte var i ren självbevarelsedrift ;0) Näe, du skall nog skatta dig lycklig som slapp böter ! ...*Hur kan man tro att man får köra på fyllan o.s.v. bara för att man befinner sig på en is ?!?! |
|
|
tänkte att det kunde väl vara intressant att se hur bilkörningen påverkas av alkohol under säkra former! tror inte att det är lagligt på nåt sätt men kan ju inte vara lika illa som att göra det på allmän väg!? sen har jag väldigt svårt att tänka mig att farbror blå letar sig ut på isen för att sätta stopp för lite ofarligt sladdande...då måste de ha väldigt lite att göra... |
|
|
jonaz_6: Lagligt sett är det precis lika illa (om inte värre) att köra alkoholpåverkad på en is. Jag förstår hur du tänker. Chansen att skada någon annan ute på isen är mindre än på allmän väg, men det gör det inte på något sätt mer lagligt. Jag tror inte heller att polisen skulle tveka att kontrollera dig om dom misstänker att du kör berusad ute på isen. Att det dessutom är olagligt att sladda omkring ute på isen ökar nog dessutom risken att dom skulle kontrollera dig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.