AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.622

M5 E39 Svensksåld eller importerad

Sida 1 av 2
bo
20
bobokrull
540ia Touring -01
Hej alla.
Ska man köpa svensksåld eller importerad. Förr eller senare så måste man sälja sin bil och då kanske det är lättare att sälja den svensksålda.
Skick, historik och dokumentation är viktigare än vilket land bilen är såld i som ny.

Svensksålda bilar är emellertid mer lättsålda, och det är också enklare att kontrollera historiken på dem, vilket förstås är en stor fördel för många. Till tysksålda bilars fördel kan sägas att de oftast är i bättre skick (jämfört med svensksålda bilar med samma ÄKTA miltal), och mer välutrustade.

Mvh,
Kalle
________
Bilarna: Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Gissar att du får en bättre försäkringspremie på den sv-sålda sen har du rätt angående det du skriver när det är dags att sälja vidare.

mvh
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Pratde med If för någon vecka sedan och dom gör ingen skillnad på import eller sv såld. Enda skillnaden är att om inte alla nycklar finns med så måste du göra en omkodning av nycklarna på bmw och bilen ska ha startspärr.
Nu kanske If inte är billigaste alternativet för alla men just denna bil jag köpt blir det billigast för mig med If, oavsett om det hade varit imp eller sv såld.
Håller med Kalle, för övrigt har Bilsport en köpguide i senaste numret om du är intresserad bobokrull.
Buspelle
Köp en svensksåld bil, så kan du få en garanterat korrekt historik på bilen.
Buspelle,

Och det kan man inte få på en importerad bil, menar du?

Mvh,
Kalle
___
BMW-lelle, är det en köpguide om M5 E39 eller?

Kärran Länk Länk
Birger: Ja, precis!
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Försäkringspremien skiljer rejält hos IF är min erfarenhet,
Min importerade 540 -99 kostade 12,800kr/år jämfört med 9500kr/år för min svensksålda M5. Dom gör nog ingen skillnad mellan Svenska och importerade förutom att dom tar betalt efter året som bilen importerades istället för när den tillverkades, min 540 hade samma premie som en svensk 540 tillverkad 2002(det år min importerades)
Sedan är det betydligt enklare att få en fullständig koll på bilen om den bara bott i sverige. Jag fick fram 11 kontroll punkter med datum och miltal på två dagar när jag kollade min bil, samt att jag kunde prata med förste ägaren.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Det som talar för "svensksålt " måste vara försäkringspremierna. En bekant som gått och suktat på M5:a länge skulle få ge ca:10000 kr /år för en "svensksåld bil" medan en importerad skulle kosta drygt 20000 kr/år helförsäkrad.
Vad jag vet tar Länsförsäkringar ut 5000 kr högre självrisk på motorskador på importbilar.
Fast det skiljer säkert mellan bolagen.

Å andra sidan, hittar du en bil som känns rätt så...

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Svensksåld eller import avgörs ju helt av prisskillnaden. Allt talar ju för att man väljer den svensksålda om dess skick och utrustning och pris är motsvarande den importerade. Inget snack om det. Det säger jag trots att jag har en importbil själv !
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
kan ju börja med att alla bilar tillverkas på samma fabrik, sen köpar man hellre en tysk direkt, för den har ju gått som den ska... i runt 180 hela tiden.. =P
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hloddovic:
Jovisst. Och den kan vara krockskadad och polacklagad för ett par tusenlappar utan dokumentation och du har ett tiotal fallgropar till som du kan ramla ner i vid import. Som expert, visst kan man importera. Som novis eller Svensson köper man självfallet svensksålt om priset är detsamma... det vidhåller jag starkt.
Håller med Highway Star. Att köpa importbil utan att veta vad man ger sig in på, kontrollera historik, dokumentation minutiöst och så vidare, är inget man bör ge sig in på (oavsett om man är "expert" eller "svensson") :-)

MEN att förkasta alla importbilar med hänvisning till detta är inte rättvisande.

Mvh,
Kalle
___
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej.

Jag har köpt import BMW två stycken. Här chekat miltalet och skickat servichefte till "denna" BMW serviceverkstad i Saarbrucken. Fick tillbaka serviceheftet. Allt stämmer. ca. 10800 mil.
Sen tittade jag ju på svensksålda innan jag köpte men utrustninngen är inte så bra som på Tyska bilarna. Hittade vist ingen svenson bil med all utrustning och det ville ja ha. Men annars så är det svensson bilen som kanske är bättre köp...jag hade kanske lite tur med mig.
Betalade 185 000 kr för en 10800 mil körd M5 från 1999. Som sakt serviceboken stämde och bilen funkar bra.

MJT

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
anser att som "svensson" bör man inte syssla med avancerade bilköp, dvs import, därimot om man kan lite om bilar så kan man göra det.. å ja, det är svårt ibland att kolla upp krock å så, men är man bara lite tveksam så bör man ju inte inhandla den.. finns alltid andra bilar, kanske inte för samma peng dock
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
men det är ju givetvis bara min oerfarna åsikt...
Det är bättre att köpa en Tyskimporterad bil, som är köpt från en auktoriserad handlare om det är en krockfri bil, man är ute efter "finns ruta just för krockfri" på köpekontraktet, på Svensksåldabilar kan du leta i stjärnorna efter den rutan, gäller även fabriksnya bilar!

Mitt råd oavsett bil man är intresserad av, är det något som inte känns bra, köp inte bilen, samt ha med någon som bromsar, det är lätt att bli förälskad, inte lika roligt att vakna upp med fel tjej;)

Mvh Stephan
Lasse Karlsson
Tjena BMW-freaks!

Känns inte som en M5:a är en bil som köps "osett" självklart vill man ha koll på bakgrund, historik osv. skulle vilja se den som köper en M5:a utan att överhuvudtaget göra några efterforskningar runt detta utan blint litar på vad en försäljare säger! Kan ta min M5:a som exempel, och detta skriver jag inte pga att jag är rädd för att jag själv inte har koll på min bils historia, eller att jag har ambitionen att sälja den! nej! utan för att ta ett exempel(utan att skryta) på en M5:a som man borde kunna köpa utan att vara "livrädd" för att bli lurad trots att den är importerad!

Jag har inga papper på eventuella garantireparationer på bilen, men det borde väl gå att ordna!(det finns som jag vet bara en, och den utfördes på förarstolen, precis innan jag fick hem den) sedan är bilen garanterat okrockad och matarställningen garanterat OK av firman som tog hem bilen åt mig, och som jag sedan köpte den av. Bilen var såld av BMW i Hamburg ny, av en firma, som sedan hade bilen ca 7300 mil och 3,5 år innan man bytte in den på samma firma, varifrån den sedan hämtades hem till mig. Bilen är fullservad av samma firma(BMW hamburg) och det finns inga papper på ev bytta slitagedelar som inte innefattas av serviceintervallet, men tror inte att detta skulle slarvas med, om man haft bilen innne på service 4ggr under loppet av 3 år, INSP 2 gjordes i maj 2004 vid ca 6400 mil! enligt fullstämplad bok.

Vad det gäller försäkringsbiten har farsan och jag bilen ihop, den står på honom hos Folksam, är komplett fullförsäkrad med motorförsäkring osv + inga övriga krav, på att den alltid måste stå i garage elller dylikt. Skulle heller inte kosta mer än typ 500 mindre med en Svensksåld!

Jag är ingen "kanon" på bilar, men känner att, med ovanstående info + att bilen är kanonfin(igen utan att skryta!) så skulle jag kunna tänka mig att köpa den, om annan person ägde den i Sverige som Svenskreggad import.

Sen har jag fullständig förståelse för att många föredrar "Svensksålt"! att det är enklare osv, osv! men ville med exemplet visa att det troligtvis finns många fina importer, som inte är skruvade, krockade, sunkiga osv.

Med detta vill jag då också säga att jag håller med dom som anser att skick, utrustning, antal ägare tex, borde väga tyngre, än att bara stirra sig blind på om bilen är Svensksåld eller är en import!

HA DET!
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Tozzy: Du borde nog ta ett snack med If igen.
Försäkrade min importade 540 -00 i dag. Gjorde en sökning på blocket och på Gotland finns en sv såld 540 av samma årsmodell. Matar jag in uppgifterna på den och tar samma körsträcka och självrisk så blir priset samma som jag betalar för min importade.

Sen vet jag att en del andra bolag kan ha olika premier eller villkor, som att du måste ha hemförsäkring hos dom om du ska försäkra din imp bil hos dom. Men hos If finns inte det kravet längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.