AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.355

Ägarbytet´vid köp av privatperson

Sida 4 av 4
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Försäkringsbolagens premier bygger till 100% på statistik, det är alltså ingen som sitter och tycker och tänker om att yngre ska betala högre premier, det är helt enkelt statistisk sett dyrare att försäkra en 19-åring än en 45-åring. Likadant är det dyrare att försäkra en BMW M3 än en Volvo 740, och likadant är det dyrare att försäkra en bil i Stockholm än i Vittangi.

I princip tycker jag det är rätt att den som står för risken och kostnaderna också betalar för det, men inom rimliga gränser.
Vad jag däremot inte tycker är OK är när man "fuskar" och försäkrar bilen på någon annan för att spara premiepengar. En viss pott premiepengar ska in, och betalar inte den som ska så får alla andra hjälpa till att göra det istället. Man betalar mer i början och sedan mindre när man blir äldre, så är det för alla och därmed är det också rättvist. Jag som redan betalat den dyra "ungdomspremien" i många år vill inte ha en högre premie idag för att någon annan ska slippa, så enkelt är det.

En rolig grej i sammanhanget upptäcktes när jag skulle försäkra min 750 för ett antal år sedan. Premien var orimligt hög (bilen värde i årspremie ungefär), och jag bad försäkringskillen förklara det. Dessutom kollade vi premien på en Lamborghini Diablo samtidigt för att jag råkade se den i en annons. Premien på Lambon var då betydligt lägre än den för min gamla BMW. Försäkringskillen tykte inte det var konstigt då statistiken för modellen sa att ingen Diablo någonsin stulits eller varit med i någon olycka i Sverige, det hade ju däremot BMW 750. Alltså skulle det vara dyrare att försäkra en bil värd 35000:- än en en bil värd 1500000:-...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
kristoffer_L:

Vad har jag för anledning att INTE tro på honom. Jag e inte den som går runt misstror folk till höger och vänster. Killen är en mycket välkänd forumanvändare. Dessutom tycker jag att hans argument låter fullt rimliga. De lägger mer krut på att utreda stöldbedrägerier eftersom det troligtvis finns mer att vinna där. Plus att det e helt sant som han säger. Oftast är det slöseri med tid eftersom det är svårt att bevisa dessa fall.

Jag kan tänka mig att de lägger mer krut på utredningen när det handlar om dyrare bilar, men eftersom 95% av 18-20 åringarna åker runt i bilar som försäkringbolagen säkerligen inte skulle värdera till mer än 10-20k kr så är det inte speciellt välinvesterad tid.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Kan ju lägga till att jag hade min bil på morsan förut och utnyttjade vagnskadeförsäkringen två gånger. Men lite eftertanke skulle min bil vara ett solklart fall. Trimmad, med ett väl synligt 4" utblås där bak. Ljudpaket men baslåda och slutsteg. Sänkt, 17" fälgar och nerlackade sidokjolar. Sammantaget en typisk ungdomsbil. Jag köpte bilen i mitt namn för att två veckor efter köpet ändra och skriva över bilen på morsan. Jag hade dessutom tagit lån på bilens kostnad.

En skadeutredare hade inte behövt många timmar på sig att kartlägga ett försäkringsbedrägeri. Men trots två tillfällen, varav en ganska dyr, så var det ingen som ifrågasatte någonting från FS bolaget som f.ö var just LF.

Många av er kommer säkert säga att jag hade "tur". Men det tror inte jag. Jag tror istället det beror på att det inte utreds i den utsträckningen som det ges sken av i trådar som denna.

Om vi släpper frågan om försäkringsbedrägeri en stund och tänker på den andra frågan i tråden.

Hur många av er skulle sälja en bil till någon som inte skriver under med sitt eget namn och visar legitimation?
Inte jag åtminstonde. För några år sedan skulle jag sälja en SAAB 9000, -86:a tror jag den var, med ca 30000 mil innan mätaren la av, där bilen överhuvudtaget inte startade. Ett reservdelsvrak som jag ville ha 1000:- för. Köparen dök upp, men efter att ha betalt för bilen och skrivit under registreringsbeviset vägrade han visa legitimation. Resultatet blev att han fick pengarna tillbaka och fick åka därifrån utan bilen, som jag sedan fick bogsera till skroten :(
Ok, kanske jag skulle ha varit mer medgörlig om det hade varit en svårsåld 200'kr bil och han stått med tusenlapparna i handen. Om däremot köparen till min bil hade velat skriva felaktigt namn eller ålder på registreringsbeviset, så hade han fått gå.

Det jag vill ha sagt är att om du skall åka en längre sträcka, för att köpa bil i mors namn, kolla först med säljaren att det är ok med honom. Det vore ju LITE surt om du vill köpa bilen, men får ta tåget hem, eftersom han inte litar på dig.

/ Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.