AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.358

Ägarbytet´vid köp av privatperson

Sida 1 av 4
Hejsan! Det är så att jag bor i Stockholm och vill köpa en bmw låångt härifrån fast i Sverige! Men samtidigt ska jag ha min mamma som ägare av bilen för att få ner försäkringskostnaderna.

Hur gör jag? Kan jag åka ner till skåne själv till exempel och skriva bilen på min mamma eller kan jag vara ägare tills jag kört upp bilen eller hur ska jag göra? för det blir svårt att få med henne dit jag vill =)

Tacksam för svar

MVH

Michael
Börja med att söka lite på forumet gällande att låta bilen stå på någon annan. Om du fortfarande vill det så är det väl inga problem om du tar med morsans leg och skriver över bilen på henne? Rent juridiskt är det väl inte helt korrekt men du kan ju "glömma" att fylla i hennes namnteckning så får hon brev hem från VV med begäran om underskrift. (om du inte pular dit nåt själv vill säga).
Jag skulle inte ha några problem att sälja min bil om nån frågade om han kan skriva bilen på morsan. Bara man får pengarna så =)
Lycka till!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
skriv på bara med mammas namn, aldrig varit med om att de kollas upp

BMW CS #5139
Pi
134
Pitbull_Power
Bmw 535 E34 -90
Bara till att skriva på med hennes namn.
Igentligen olagligt men det kollas aldrig upp.
Och kom ihåg, du som nya ägare ska ha ägarbeviset
när papprena skrivs.
Mvh Mattias
När jag har köpt bil på auktion åt andra har jag skrivit nye ägarens namn via mitt namn;

"Pelle Pellesson, via Ola Olasson"

Så sa personalen hos fordonskammaren att man skulle göra, och det har alltid gått bra.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis som Pitbull_Power skrev så ska du ta ägarpapprena och skicka in dem, om du lämnar papprena hos säljaren kan han strunta i att skicka in dem och DU får problem.

Mvh
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Länk

Mats
BMW CS #5847
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
När jag säljer bil är det i MITT intresse att ägarpapperna skickas in och därför skulle jag aldrig lämna de till ngn annan att skicka in. Om jag står registrerad som ägare måste jag betala skatt och försäkring samt att p-böter skickas till mig. Själva köpet styrks av ett kvitto. Skulle köparen inte lita på att jag skickar in det så åk båda till en postlåda så blir det inga frågetecken! Glöm inte att ha tecknat försäkring innan köpet så det finns när ägarbytet sker.

I tyskland är ägarbeviset "Fahrzeugbrief" viktigare, det följer ägaren, så det skall man se till att få med sig.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
En säger si, en annan säger så ;)

Hur är det numera, med våra "nya" svenska reg.papper... det två-delade.
Ett skulle man ha i bilen, det andra hemma, har jag för mig.
Är detta ett steg mot tyskarnas system med "briefet"?

Blev lite utanför ämnet kanske.. men för att hålla sig till ämnet så tycker jag "Jabbal:s" förslag låter rätt vettigt ;)

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
ch
54
chip
325i -94
Du skaffar en _muntlig_ fullmakt(läs= fråga mor: är det ok?) från din mor.

och skriver på med hennes namn men även ditt eget namn o personnummer.

och din signatur istället för hennes.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Oh suck, vilken hjärnblödning... det är precis som signaturen kris skriver i Säljarens intresse att skicka in papprena, sorry...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Iaf med de gamla regbevisen...
Tjena! Okej, nu är det väldigt förvirrat här, folk säger olika saker hela tiden! Men man måste alltså ha täcknat en försäkring innan man köper bilen?

Och jag kan alltså skriva under för henne?

Har inte med topic att göra men: Fan att alla bilar jag vill ha blir sålda, finns inga roliga bilar kvar =(
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du måste teckna minst en trafikförsäkring samma dag som du köper bilen, iom att du har din mors vetskap och godkännande ser jag inga hinder.

Får skylla på den ständiga sömnlösheten till förvirringen med vem som ska/borde posta papprena; för att citera kris:

"Den som står registrerad som ägare måste betala skatt och försäkring samt p-böter."

"Om köparen inte litar på säljaren så åk båda till en postlåda så blir det inga frågetecken."

Det är alltså inte du som ska ta papprena.

Mvh
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Tänk bara på att det kan bli problem vid eventuell olycka.Inte ovanligt
att försäkringsbolag ifrågasätter ägandefrågan.Det kan ju bli svårt att förklar
om man bor på olka orter.Sålde själv en cab en gång till en kille han skrev den på sin mor(65 år).Han fick inte ut något på försäkringen när han smällde
i mellansverige och morsan bodde i skåne.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Hej!

Gör så här:
1. Låt din mor skriva en fullmakt, där hon godkänner att du skriver under med hennes namn och örviga personuppgifter. Visa upp fullmakten för säljaren och skriv under med din mors namn.
2. Säljaren ska lämna in ägarbytespappren, av skäl som beskrivs ovan. Det står t o m i ägarpappren om jag minns rätt. Känner du dig osäker, se till att ni båda åker och postar.
3. Ring och teckna försäkring när ni gör upp bilaffären. F-bolagen har jourtelnr du kan ringa även helgtid. Ring gärna i förväg på vardag och förvarna.
4. Om du nu tänker begå försäkringsbedrägeri, tänk på att det är brottsligt och kan drabba dig ekonomiskt (se länk ovan). Tänk dessutom på att försäkringskollektivet (vi andra BMW-ägare) tvingas vara med och betala om du krockar och inte åker dit för bedrägeriet.

Nåväl, bortse från punkt 4 om du vill! Men punkt 1-3 funkar, det är min erfarenhet. :-)
ErikBerg;

1) Du kan ju aldrig skriva under med annans namn, utan det krävs ju att man som skriver "Mamma Svensson, via Son Svennson", så attt allting är tydligt.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har skrivits många gånger men jag skriver det igen: Det känns tråkigt att premierna på våra bilar ska höjas ständigt pga att folk skenförsäkrar. Rätt grupp ska betala sina egna kostnader. Är man 18år och vill ha en snabb BMW så får man räkna med att det blir dyrt i försäkring. Klarar man inte av det så ska man köpa en annan bil. Att försäkra på morsan kan sluta riktigt tråkigt som flera har fått erfara (se t80196´s länk) och i dom fallen det inte upptäcks att det handlar om en skenförsäkring (dom flesta fallen antagligen) så är det vi övriga som får vara med och betala kalaset.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
japp men om man nu inte kör som en idiot bara för att man är 19 år så vill inte jag betala för att mina jämnåriga åker runt och leker på kvällarna!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det har inte bara med att köra som en idiot. Det har en hel del med erfarenhet att göra också. Reflexbeteende när det gäller att uppfatta trafiksituationer mm. Nu vet ju inte jag hur många års erfarenhet av biltrafik du har, men rent generellt så har inte 19åringar så många års erfarenhet.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jabbal: ja så ska det säkert vara för att det ska vara 100% korrekt. Men även "min" variant fungerar.

MickeBMW: om du inte har råd med försäkringen är det alltså OK för dig att begå bedrägeri. Med den logiken undrar jag, vad gör du när du inte har råd att byta däck? Eller tanka?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.