AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.357

Ägarbytet´vid köp av privatperson

Sida 3 av 4
Fotnot: Många med "goda vänner" på Försäkringsbolaget TH. ;)
BMW-lelle: Du svarar ju själv på din fråga om vem som har det egentliga intresset i bilen i ditt inlägg :-)

Se denna tråd Länk

Man kan tycka vad man vill om F-bolagens regler men så länge man följer dem och undviker att befinna sig i gråzonen så har man faktiskt inget att oroa sig för.
Mitt inlägg ang "under 24" regeln för bolagen var mer riktat mot "BMWmickes" fall där jag förstod det som att han inte bor hos sin mamma längre.
Jaha...då förstår vi varandra! Jo jag svarade mig själv med vem JAG anser har det ekonomiska intresset i bilen. Men jag skrev även att "jag slår vad om att FB hittar nån anledning att inte betala ut ersättning".
Men även jag kan ju ha fel ;)
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Kristoffer_L

Den tråden är inte särskilt relevant i detta fall eftersom pojken sa att: "JAG HAR KROCKAT MIN BIL!" när HAN SJÄLV tog kontakt med försäkringsbolaget. Bara det är 2 STORA fel!!

Den där historian är skrämmsel propagande på detta forum, liknande "Lek inte med elden för då kissar du i sängen" som man säger till små barn!

Jag har också lite insider info om att bara man sköter det snyggt är risken liten! Det är dock bara vad JAG har hört och INTE fakta!

Jag uppmanar dock ingen att bryta mot lagen vill bara få fram fakta!

MVH
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Real Power: Du tror inte att försäkringsbolagen gör vad dom kan för att undersöka om det föreligger fusk vid ett försäkringsärende? Dom har utredare som inte gör annat än gräver i saker såsom vem som har brukat bilen mest, vem som betalade bilen mm. Andelen sådana utredningar blir bara större och större eftersom detta fusk ökar ständigt.

Konstigt att dom som opponerar sig mot oss som klagar på försäkringsfusk alltid är under 25år. Kan det vara så att dom fuskar själva eller har dom inte riktigt mognat ännu och helt enkelt tycker att det är ok att göra saker på andras bekostnad?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Försäkringsfusk är aldrig okej. Att det däremot "kringås lite" kan man väl förstå. Och, handen på hjärtat, tror någon att premierna är så höga för oss lite äldre för att 18-åringar skriver bilen på morsan och alla som gör det krockar?

Exempel: BMW 540 -93 9000kr/år Helförsäkring för 30-åring, samma bil 18000/år för endast trafikförsäkring för 20-åring. Med de orimliga priserna för en bil värd 40000 förstår man ju om det kringås lite grann.
Det finns ju ingen rimlig chans för en 20-åring att betala de pengarna, och han kanske vill ha mer än trafikförsäkring på sin bil han köpt för surt förvärvade pengar. Vad skulle det kosta med helförsäkring då? 30000/år? 40000/år? Vart ska det sluta?
Försäkringsbolagen har inget intresse i att 18-24-åringar har bilarna försäkrade hos dom. För att motivera den prissättningen måste hela den åldersgruppen gå med minus som jag ser det! (Och HUR gör den det med de priserna?)
Nu gäller inte prissättningen bara BMW utan alla bilmärken är dyra att försäkra för den åldersgruppen. På tok för dyra!
Men vad vet jag? Jag jobbar inte på FB =)
För övrigt kan man ju undra varför en trafikförsäkring är dyrare till en BMW än till en Volvo 740/940? Försäkringen täcker ju endast den andra bilens skador. (Och personskador)
Eller är den inte det?
BMW-lelle: F-bolagen går bara enligt statistik och inget annat. En 325 E36 har närmare 200hk och kostar inte speciellt mycket, därför är detta en populär bil hos många yngre gasglada människor, vilka i sin tur faktiskt är överrepresenterade i olyckor.
Just äldre BMW och särskilt 325 E36 är relativt osäkra bilar med en mycket hög skadefrekvens så det är inte konstigt att dessa är dyrare än en Volvo 740.

Det är inte bara värdet på bilen som f-bolagen får betala, de får ju även stå för trafikskador, rehabiliteringskostnader, livförsäkringar mm.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Den som är försäkringstagare = den som är den huvudsakliga brukaren av bilen. Då håller det inte att försäkra bilen på någon av föräldrarna eller på mormor i Svartliden bara för att få ner premien.
Jag förstår mycket väl att man som nybliven bilförare vill ha en BMW, men tyvärr kanske inte ekonomin tillåter det. Själv fick jag åka i en gammal Opel....
När nu försäkringsbolagen har den policyn så är det bara att bita i det sura äpplet. Att den policyn borde ses över är en annan sak.
Om man kringgår reglerna så riskerar man att, som det sagts tidigare att bli utan ersättning, vilket kan bli rejält kostsamt.
Tänk på att när det gäller försäkringsbolag ligger bevisbördan på försäkringstagaren.
Dessutom kan det gå så illa att det blir som i vissa länder: Endast ägaren FÅR köra fordonet, och den utvecklingen vill väl ingen ha.

Freude am fahren
Det skrev jag ju ovan. (Ska försöka krocka i en Fiat och se om det blir billigare för dom) ;-) Men som sagt, F-bolagen gör som de behagar för att vinsten ska bli så hög som möjligt. Jag förstår att F-bolagen vill tjäna pengar och jag förstår de som kringår detta.
Kristoffer: Men när en 40-åring köper en 325 E36 blir den genast lite säkrare? =) Det är faktiskt mest åldern på försäkringstagaren de tittar på tror jag.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Hur f-bolagen sedan kalkylerar sina premier kan man ju ifrågasätta starkt.
På IF kostar min 535'a 6300:- år medan TryggHansa nöjer sej med 3500:-.
(helförsäkring -1000 mil).
För min 18-årige son blir det 39300:- (???) resp 14550:-
Att jämföra med en Opel Omega som kostar 9000:-

(Klart grabben ska ha en BMW!)

Freude am fahren
Såklart han ska! =)
BMW-lelle: Nej bilen blir förstås inte säkrare men RISKEN att 40-åringen sköter sig i trafiken och inte orsakar någon olycka är statistiskt sätt mycket mindre än för en motsvarande 18-åring. Det är ju detta som bestämmer premien.

Det finns faktiskt ett väldigt tydligt samband mellan ålder och olycksfrekvens, även om många yngre förare har svårt att acceptera detta faktum. Därför får också äldre förare en lägre premie för att de statistiskt sett orsakar färre olyckor.

commander_krill: Att premierna varierar stort mellan olika bolag beror på varje specifik modells skadestatistik. En 535 kan alltså ha en sämre skadestatistik hos IF än hos TH. Det är därför man bör ringa runt till olicka bolag innan man tecknar försäkring på sin nya bil :-)
Naturligtvis skall det stå: "RISKEN att 40-åringen sköter sig i trafiken och inte orsakar någon olycka är statistiskt sätt mycket STÖRRE än för en motsvarande 18-åring."

och inget annat ;-)
Kristoffer: Hehe... du svarar mig som om du faktiskt tror att jag menade allvar!?

Summa sumarum:

1: Försäkringspremierna stiger hela tiden
2: Försäkringsbolagen vill tjäna pengar
3: Om trafikskadorna minskar med 50% så sjunker INTE premierna ens 1%
4: Är du 18-24år Köp busskort eller cykla för all del. (Bra motion också, era förslappade försäkringsbedragare)
5: Min "höga" premie beror på att alla jävla snorungar skriver bilen på morsan och dessutom har fräckheten att krocka med bilarna. (Gäller främst 325 E36 med 200hk & osäker)
6: Köra BMW får snorungarna vänta med tills de blir gamla (keep dreamin´)
7: Ta inte allt på allvar
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Här är ett utdrag från ett annat forum i en liknande diskusion. Killen som står för svaret i frågan jobbar som skadeutredare på länsförsäkringar...

"Det e andra tider nu. Dom senaste åren har bolagen börjat undersöka bedrägerier (skenförsäkringar) mer och mer. Så fort det skett en olycka där det finns uppenbara "konstigheter" tex stylad bil med stora fälgar osv som ägs av "Bertil 52" eller "Ulla 45" så utreds ärendet extra noga av deras utredare. Det e kärva tider för många försäkringsbolag och dom gör allt för att slippa betala ut onödiga pengar. Trafikförsäkring betalas dock alltid ut, men vagnskadan vill dom inte betala ut om dom misstänker bedrägeri... Och rätsliga processer mot försäkringsbolag kan bli både väldigt väldigt långdragna och kosta den enskillda individen bra mycket mer än det hade smakat. Och det vet försäkringsbolagen om!

Den som brukar bilen ska stå som försäkringstagare säger dom numera..." (Slut citat.)

Svar!

"Det stämmer delvis det du säger. Vi på Länsförsäkringar har som policy att lita på kunden, därför görs inte så många utredningar i dessa fall, både vi och dom flesta andra försäkringsbolagen koncentrerar sig mest åt stöldbedrägerier. Visst förekommer det såna fall du berättar, men det är inte alls vanligt. Tid = pengar.. Utredningar innebär mycket tid och ofta lönlös tid, med tanke på att det är svårt att bevisa att bilen inte körs av "Bertil 52" eller "Ulla 45" då det finns folk i dessa åldrar som brinner för bilar/styling." (slut citat).

När man läser svaret så känns det ju som om många här inne överdriver en hel del när det handlar om jakten på försäkringsbedrägerier.

Re
456
Real Power
e28 528i -83
J.Dredd

Jag får hoppas att du inte syftar på mej då jag endast har opponerat mej mot att vissa här inte riktigt håller sig till fakta. Det verkar som du har missförstått hela mitt inlägg.

Mogna lite [som J.Dredd hade utryckt det ;) ] och håll er till fakta!

LexCom: Tror du på det själv?

För det första är det anmärkningsvärt att en anställd på ett större försäkringsbolag går ut och skanderar om hur de arbetar på ett öppet internetforum, och dessutom använder sig av bolagets namn...
Då är det väl inte heller så konstigt att skadeutredaren vill att LF skall ses som ett mjukare bolag än andra som kan ge dålig PR för företaget. Kan utredaren ge lite av en pudelbild av LF, som "citatet" du länkar till så stärker det ju snarare aktierna :-)

Visst är tid pengar men samtidigt ligger det i försäkringsbolagets intresse att undvika betala ut för mycket pengar i onödan. Tror du att försäkringsbolagen bedriver välgörenhet för folk som inte kan köra bil ordentligt??
Kan de slippa att betala ut ett antal dyra och tveksamma lack/plåtarbeten på auktoriserad verkstad som kostar big bucks så lär de gladeligen spendera några timmar på att komma åt fuskarna. De gånger de lyckas komma åt några fuskare bjuds det väl på en extra bonus eller julklapp vid årskiftet :-)

BMW-lelle: Jag gick igenom ditt inlägg lite för fort och missade smileyn :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.