AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.356

Ägarbytet´vid köp av privatperson

Sida 2 av 4
Pi
134
Pitbull_Power
Bmw 535 E34 -90
Hej.
Jag hade ett problem när jag sålde en Volvo 945 Turbo.
Affären blev klar, killen la fram pengarna, sen så skrev vi papprena.
Sen så körde han, vi bestämde att den nya ägaren skickar in
papprena. Men, det gjorde han inte. Dom försvann. Gick 2-4 veckor. Och jag ringde killen, och han sa att han skulle iväg precis och posta ägarbytet.
Sen så hörde inte jag av honom, gick 1-3 veckor.. Så ringde jag till killen och frågade vad i h*elvete håller du på me.
Då visar det sig att han har tappat bort dom.
Jag ringde och beställde nya papperna och fick
skriva i han´s namn. Den turen kostade mig försäkring och ny skatt
som han skulle betala.
Men som tur väl va så bodde han inte så långt ifrån mig
så jag krävde honom på dom pengarna.

Det tråkiga är ju att den nya ägaren vill ha papprena, men man vill
ju slippa sånhär skit som hände med denna bilen.

Men men, Sånt som händer tyvärr!

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag upprepar frågan:

MickeBMW: om du inte har råd med försäkringen är det alltså OK för dig att begå bedrägeri. Med den logiken undrar jag, vad gör du när du inte har råd att byta däck? Eller tanka? Berätta så vi får veta.
har de högre pris på däck och bensin också för att jag är 19 eller?
MickeBMW - Du förstår mycket väl att det inte är så Erik Berg menar, men jag förstår att du inte orkar förklara varför du anser att andra försäkringstagare ska betala ÄNNU högre premier bara för att du själv ska slippa undan billigare. Det hade inte jag heller orkat.
Ja det börjar bli ganska tjatigt med alla påhopp, men jag tänker inte ändra mig för det, det är inte värre än folk som sjukskriver sig från jobbet för att se fotboll, det är vi skattebetalare som får betala det med!
Eftersom du kostar mer ska du betala mer, är det konstigt?

Du kan ju inte rättfärdiga det med att andra begår otyg. Om jag slår ihjäl någon, kan jag då säga att "nä men jag var inte den förstesom gjorde denna typ av handling, så det är ok".
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det är klart att du blir påhoppad när du lägger ut en tråd med ett korkat resonemang som sticker i ögonen på de flesta andra.

Det ÄR dyrt att försäkra en BMW om man är ung och oerfaren.

Om du inte har råd med det, köp en annan bil du har råd med istället för att göra försäkringsbedrägeri.

Mats
BMW CS #5847
jag tror inte det finns en enda 18-20 åring sätter försäkringen på dem själva!
MickeBMW:
Varför inte välja en bil DU har råd med?? Att få köra BMW är ingen mänsklig rättighet för varje 18-20 åring med tunn plånbok. Inträdesbiljetten för en BMW 325 E36 är kanske inte mycket högre än för en hyffsad Golf III, men just en 325 kostar mycket att äga.

Visst finns det många som skenförsäkrar, samtidigt finns det också många 18-20 åringar som faktiskt har det bättre ekonomiskt än "medel ynglingen" och som har råd att betala för sig och ställer bilen på sig själv.

Det är bara att acceptera att Sverige inte är ett "rättvist land" där alla 18 åringar har samma förutsättningar och lika mycket pengar.
Jag förstår din frustration om höga premier för yngre mickebmw! Men rent juridiskt undrar jag hur det fungerar om exempelvis:
Mamma "betalar" bilen med pengaöverföring från sitt konto till säljaren av bilen.
Mamma försäkrar bilen med "förare under 24 år".
Mamma "lånar ut" bilen till sin son eftersom hon knappt använder bilen själv.
Sonen krockar med bilen.
Juridiskt sett kan väl inte försäkringsbolaget hävda att mamman inte haft ett ekonomiskt intresse i bilen, då hon ju bevisligen (pengaöverföringen) har betalat för både bil och försäkring. Någon som vet?
.....Och där dog den tråden?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om det är den unga föraren som är den huvudsakliga föraren så skall premien sättas därefter, då det är den risken som f-bolaget försäkrar.
Kristoffer_L: Så himla rätt! Var´för ska man köpa BMW om man inte har råd? Alla har väl råd att köpa en BMW idag men precis som du antyder handlar det ju om att betala en massa andra saker också, själva bilen är bara inträdesbiljetten.

Det är som sagt ingen rättighet att köra BMW!
Beppo: Jag förstår vad du menar men om mamman har "försäkrat upp" bilen med "förare under 24" så har väl bolaget tagit betalt för risken? Eller är det någon begränsning för hur mycket/långt man får köra om man är under 24 år?
För jag menar det går ju utan problem ända tills den dag sonen krockar. Det är ju förmodligen ETT tillfälle där försäkringsbolaget får betala för skadorna.
Mamman har betalat extra för "förare under 24 år" så de kan väl inte tänka på varje dags risk med denne förare? Nu blev det krångligt men ni förstår vad jag menar hoppas jag?
BMW-lelle: Att lägga till extraförsäkringen "förare under 24år" gäller bara så länge den yngre föraren bor och är skriven i föräldrarhemmet. Dessutom innebär definitionen också att "föraren under 24 år" inte har det egentliga intresset/brukandet av fordonet.

Jag har en god vän till mig som jobbar på TH. Han berättade att försäkringsbolagen numera lägger mycket stor vikt på att leta försäkringsbedragare för det finns riktigt mycket pengar för bolagen att spara i denna sektor.

Det är ganska uppenbart för dem att titta närmare på många fall. Vilken kategori köpare lockas idag av en bil som 325 E36, egentligen?? Visst ringer det många varningsklockor om en medelålders man/kvinna plötsligt bestämmer sig för att köpa en sådan bil efter att tidigare aldrig ägt någon bil. Det är klart att bolagen direkt har sådana ärenden under förstoringsglas och bevakar varje kommande incident extra nogrant.

I och med att bedragaren uppgivit falska uppgifter när kontraktet skrivits slipper därmed bolaget att betala ut ett öre vid ersättning när något inträffar eftersom kontraktet är värdelöst! En billig affär för skenförsäkraren kan alltså i slutändan bli en riktigt, riktigt dyrköpt erfarenhet, kanske för resten av livet.

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag har en god vän till mig som jobbar på TH. Han berättade att försäkringsbolagen numera lägger mycket stor vikt på att leta försäkringsbedragare för det finns riktigt mycket pengar för bolagen att spara i denna sektor.

Det är ganska uppenbart för dem att titta närmare på många fall. Vilken kategori köpare lockas idag av en bil som 325 E36, egentligen?? Visst ringer det många varningsklockor om en medelålders man/kvinna plötsligt bestämmer sig för att köpa en sådan bil efter att tidigare aldrig ägt någon bil.

<-- Å andra sidan är det mest medelålders män/kvinnor som kör de dyraste sportbilarna.
Min mamma har alltid kört BMW. Hon är snart över medelålders. Pappa där emot kör Citoträng C3 :P

/// Viktor

Mer mos till folket
Hmmm... Ponera då att det jag besrivit ovan är korrekta uppgifter. Mamman betalar bil & försäkring och kör 150-300 mil om året. Hon lånar ut bilen till 10 olika personer (bla sonen under 24,inte skriven hemma) som kör 1000 mil tillsammans om året med bilen. Är kontraktet värdelöst då också eller?
Hon kör bilen mest om vi utgår från att de andra 10 kör 100 mil vardera.
Vem har det "egentliga intresset" som du säger i det fallet? (har för mig att det handlar om EKONOMISKT intresse)
Jag törs slå vad om att FB inte vill betala ut någon ersättning!
Försäkringsbolagen har ju blivit både domare och bödel på senare år, en del följer inte ens domar i ARN vad gäller skadeersättningar. De har skaffat sig egna regler som kan ändras efter tycke och smak. Men det är ju min åsikt...

Förresten: Stämmer det verkligen att kontraktet inte gäller om man lånar ut bilen till förare under 24 år som inte är skriven i föräldrahemmet som Kristoffer skriver? Låter märkligt, då kan man alltså inte låna ut bilen öht till någon.
....Under 24 år alltså. Hehe... kan knappast stämma, men JAG blir inte förvånad! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.