|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag undrar om någon här på forumet vet något om denna bil? Länk Priset verkar rimligt iallafall. Har inte pratat med säljaren ännu, men jag undrar om någon vet något om bilen i fråga? Vilket skick kan man förvänta sig av en 528i för dom pengarna? Rost, slitage, mm. Bara så man vet vad som kan vara acceptabelt för de pengarna. Tacksam för svar! Mvh Carl. Pärlan: Länk | |
|
Att säljaren inte ens vill figurera med namn skulle göra att jag skulle dra öronen åt mig. Sannolikheten att säljaren verkligen heter "BMW" är lika med noll som jag ser det. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
sen blir man ju lite skeptisk när det står "max utrustad" och bilen bara har skinn + komfortpaket. den har ju inte ens lucka! jag skulle kalla den snikutrustad. sedan kan jag också säga att ärliga tidiga E39:or är väldigt dyra i tyskland, så jag skulle inte köpa en nyimporterad sådan. det finns gott om tidiga E39:or för billiga pengar. jag har själv en rostfri 523iT -98 på börsen som du får om du lägger till 5000 kr på den ovanstående.... mvh Johan |
| Han verkar inte ha riktigt koll eller inte veta vad utrustning som finns till billar/bmw. I annonsen står det Maxutrustad, eeh..knappast. Vad jag kan se bara på bilderna finns där inga elstolar, tv/navi, "backvarnare", xenonjlus, M-packet. Bryr man sig nu inte om detta och en bil av den milen och årtalet så ligger det ganska normalt. Viktigt är som självklart skicket i detta fall, som kan styra priset några tusenlappar upp eller ner. | |
|
Just M-packet är en väldigt trevlig utrustning har jag hört...:) |
|
| okej. importerad verkar den ju inte vara. den är registrerad tidigt 96. ja att den inte är maxutrustad vet jag. bryr mej inte om att folk skriver så. vet ändå att det aldrig stämmer. killen har ett utländskt namn och ja vet att vissa ratar sådana bilar direkt. det kan vara därför han inte skrivit namn. men man vet inte... jag får ringa honom mål försöka få en bättre överblick. fler åsikter mottages gärna. | |
|
Och med tanke på att han skriver "BMW" som namn så kunde man väl nästan gissa det... |
|
|
Import med kanske lite krock och mätarfiffel? bara gissar, har mina aningar/erfarenheter. Gå inte efter priset, det finns en anledning till ett lågt pris Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| den bör inte vara import. den har varit i sverige sedan 96... 9äg. är priset så väldigt lågt då? men vilket skick kan man förvänta sig? | |
|
Kolla efter rostangrepp på bagageluckan brukar vara kexchokladvarning där hos tidiga E39:or samt dörrararnas insida samt "fågelbadet" innanför tanklocket. Gissar att en hel del slitdelar är byta efter 20.000>24.000mil bara hoppas det finns dokumenterat med kvitton etc. Personligen anser jag bilen är högt prissatt med tanke på milen eftersom långmilade E39:or är iskalla, man bör ej betala mer än 50tkr för en tidig långmilare. mvh |
|
|
Skulle personligen aldrig köpa en bil oavsett pris av nån som , kallar sig Bmw och skriver "maxutrustad" på en bil som är allt annat än maxutrustad. Ljuger man om utrustningsnivån så kan man väl säkert ljuga om annat också. Ang priset håller jag med Dutta. sw |
|
|
Carl L: Bilen är inte importerad, ialla fall förutom den gång den togs in till Sverige när den var ny:), (detta går att få fram på vv.se) och har haft 9st ägare där säkert någon/några kan vara bilfirmor som inte brukat bilen. Visst bilen är inte "maxutrustad" tex. el-stolar var inte så vanligt på svensksålda tidiga E39 vad jag har hört, xenon-likaså. 65.000 sek för en fin E39 tycker jag inte låter speciellt farligt om det kan styrkas med reparationer på slitagedelar och en fräsch exteriör/interiör (då vet man att bilen är omhändertagen:) Härligt med skinn i bilen. El-hissar runt om. På min svärfars 523:a -96 fanns bara el-hissar fram, där kan man snacka snik men bilen var helskön ändå:) Pdc (bak) hade varit skönt men även på min förhållandevis "nya" bil kan man bli lite trött när sensorerna går sönder á 700 sek st, så klarar man sig utan är det nog ingen nackdel. Det går faktiskt att eftermontera för en hyfsad peng. Rost ställena är som ovannämda men det är klart att på en bil som är 10 år så finns det säkert ngn rost. Mätarfiffel...njae inte på en sådan gammal E39 med över 20.000 mil på mätaren. Viktigare att kolla skicket på en sådan bil än att stirra sig blind på mätarställningen. Du får helt enkelt åka och kolla, om du inte har väldigt lång resväg :) Att rata bilen bara för att insändaren skrivit namnet "BMW" låter lite barnsligt i mina öron:) Lycka till. Vh/Kermit. |
|
|
Carl L: Glömde också att det verkar vara en manuell låda (åtminstone ser det ut så om man tittar på interiör bilden fram). Bmw manuella lådor håller hög-klass om man skött oljebytes intervallerna. Parantes: M-paket fanns inte som option år 1996, den nya E39 M5 hade inte lanserats ännu..... Vh/ Kermit. |
|
|
65KSEK är för dyrt för den utannonserade bilen, ansluter mig till "Duttas" värdering. |
|
|
64.000 sek för en bil som kostade 349.000 sek i standardutförande när den kom år 1996 tycker åtminstone jag inte är helt orimligt. Visst tappar bilar mycket i värde inget att snacka om men jag tycker inte säljaren är helt fel ute i prisklassen. En snabb sökning på blocket.se gav ett pris spann mellan 59.900 till 79.000 sek på samma modell och år. Givetvis med varierande utrustning men det är en smaksak. Carl L: Ett gott råd, åk och titta på bilen om du har möjlighet och skapa dig en egen uppfattning om skick/pris. Bilen kanske är toppenfin eller ett vrak, först då är priset intressant. Att jämföra priset på svensksålda E39:or och de som finns i Tyskland är lite missvisande. Det kostar en slant att ta hem en bil från Tyskland, men med rätt pris kanske det är värt det för en 528 årmodell 1996. Vh/Kermit. |
|
|
Grodan - Det finns väl ingen som tycker det är "helt orimligt" om en 750iL i hyfsat skick kostar 65 000 kr heller - den kostade ju en miljon när den var ny - men det betyder ju inte att det faktiska värdet är just 65 000, eller hur? Nypriset spelar rätt liten roll när en bil blivit 10 år. När det gäller BMW är det så otroligt att man faktiskt kan hitta både 3-, 5- och 7-serie från 1996 i denna prisklass. Det är ett nyprisspann mellan sisådär 180 och sisådär 950 000 kr. Skulle man resonera enligt principen "det är inte helt orimligt" så borde väl en 316i Compact -96 kosta nånstans runt 15 000 och en 528i -96 i runda slängar 25 000 kr. Om man ska räkna på nypriset alltså. Vilket ju inte funkar särskilt bra, som synes. Personligen anser jag inte att en snikutrustad, långmilad 528i med nio ägare är värd de pengar herr BMW begär. Man kan få en Touring med bättre historik och utrustning för mindre pengar. |
|
|
Anders N: Nu trodde ju jag att Carl L som startade tråden ville ha lite konstruktiva råd angående just denna 528 sedan, inte en 750iL eller en touring, som för övrigt inte har det bästa ryktet beträffande bakluckan. Men jag kanske hade fel...... "När det gäller BMW är det så otroligt att man faktiskt kan hitta både 3-, 5- och 7-serie från 1996 i denna prisklass. Det är ett nyprisspann mellan sisådär 180 och sisådär 950 000 kr. Skulle man resonera enligt principen "det är inte helt orimligt" så borde väl en 316i Compact -96 kosta nånstans runt 15 000 och en 528i -96 i runda slängar 25 000 kr. Om man ska räkna på nypriset alltså. Vilket ju inte funkar särskilt bra, som synes." Mitt prisspann gällde inte nybilspriser och defenitivt inte mellan olika klasser. Jag gav ett exempel på vad 528-årsmodell 1996 med mil över 20000 betingade i värde. "Inte helt orimligt", nej det tycker jag inte när man söker lite och kollar vad priserna ligger. Interiör samt exteriör påverkar andrahandsvärdet på en bil. Visst köp en maxutrustad 750iL av årsmodell 1996 med sisådär 15.000-20.000 "ärliga" mil på mätaren, svensksåld, i toppskick med en ifylld servicebok för 64.000 sek. Hmmm.....då får man nog leta lite samt ha en ganska fet plånbok för att ha råd med, försäkring, service samt bensin. Och nu var det ju som synes inte en 750iL eller en 316 compact som herr Carl L ville ha råd om, eller hur? Lite lustigt att du skriver: "Man kan få en Touring med bättre historik och utrustning för mindre pengar." Vem har skrivit att historiken är dålig? Touring? En bättre utrustad svensksåld 528? Kanske ngt men inte mycket. Mindre pengar? Säkert, men man får vad man betalar för. Lustigt att såga en bil som ingen verkar ha tittat på, samt att börja jämföra med andra modellserier. Vh/Kermit. |
|
|
Anders N: Parantes: blocket.se, 4st Bmw 750i årsmodell 1996, billigaste 89.000 sek, mätarställning 21.000 mil. Svensksåld? Nix...... Var hittade du en 750iL för det prisspann du angav? Vh/Kermit. |
|
|
Ja, som grodan kermit skriver så är jag ju inte intresserad av varken 3 eller 7-serien, ej heller 5'a touring. Men tack för alla olika vinklingar. Hurvida bilen är bra eller inte vet jag inte än, då jag inte tittat på den. Egentligen hade jag tänkt mej en dyrare E39, men om denna är i bra skick så är ju inte en affär omöjlig. Till er som skriver att priset är för högt så utgår jag från att det vid ev. köp skulle finnas prutmån på bilen. Men det är alltså ingen som känner till bilen i fråga och har något att säga om den? Tacksam för alla svar! Mvh Carl Pärlan: Länk |
|
|
Carl L: Prutmån brukar det alltid finnas:) E39 har sjunkit rejält i pris samt den stora mängd import som förekommit har gjort att det finns ett stort antal E39 i olika prisklasser,årsmodeller, motoralternativ m.m. Tyvärr vet jag inget om bilen ifråga men att den är svensksåld ska enligt vissa borga för ett lite säkrare köp. Personligen tycker jag inte att det har någon större betydelse om en Bmw är import eller svensksåld, det är andra faktorer som styr om det är ett bra köp eller ej. Det enda är att det kanske är lite enklare att kolla upp historiken på en svensksåld Bmw. Åk och kolla, skulle du sen tycka att den inte känns riktigt bra så finns det fler till salu. Lycka till:) Vh/ Kermit. |
|
|
Vet inget om bilen men den ser ok ut på bilderna. Jag tycker den verkar rimligt prissatt om man jämför med andra. Skulle tro att det inte är omöjligt att få den för 58 - 60 k vilket jag anser vara ett bra pris för en svensksåld 528 med läder. /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.