AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.214

OPTIMA Bilbatterier bra eller en skröna ?

Sida 1 av 2
Vantage
Har fått ett erbjudande att köpa ett 44Ah Optima Red för 1200:- ( Nytt ).
Är det för klent till min 525:a Tds -98:a ( E39 ) ???
Sitter ett på 92 Ah där nu som börjar bli lite trött.
Någon med erfarenhet utöver det jag hittat på forumet.
Verkar finnas en del delade meningar om detta batteri.

Vantage
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är Optima så dyra? 44Ah låter som för lite i -20.

92Ah för 650:- på Biltema är det jag skulle köpt, tyvärr har de ofta för låg svavelsyrahalt (1,23 mot normala 1,28) så jag har alltid köpt batterisyra från MC/moped-affärer.

Mvh
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Måste säga att det är ett grymt bra batteri.Har haft mitt Optima Red Top sen 1992 och det funkar fortfarande utan problem..

hjorten
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Säkert jättebra batteri men att gå ner till halva kapaciteten skulle jag inte rekommendera.
ravve:
Läs tråden jag länkade till!

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Visst, OPTIMA-batteriet har bra kraft och bra start/kall-egenskaper men batteriet används väl även under drift för att försörja bilens komponenter med en jämn och bra ström? Har du fett mycket utrustning och batteriet är underdimentionerat blir de väl ingen höjdare oavsett hur bra startegenskaper batteriet har?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Nu är jag ute på hal is och irrar lite, men går inte bilens kontinuerliga drift på generatorn, och ett litet överskott från den används till att ladda batteriet..

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
All ström som generatorn producerar går väl först genom batteriet innan den når resten av bilens komponenter? Detta för att få en jämn och fin spänning?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja så år det inte riktigt generatorn förser först alla förbrukare och batteriet kommer i andra hand, som en extra reserv om förbrukningen överskrider geneartorns kapacitet

///MVH Hasso
Länk
Vantage
Hasso.
Du sitter med massor av kunskap ( Mer än de flesta här ).
Har du några erfarenheter av detta Optima Batteriet ??
Och ska man satsa på Rött eller Gult i så fall ??

Vantage
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Va kostar ett 90Ah Optima? :-)
Vantage
Ja duu, jag blev erbjuden 1200:- för ett 44 Ah, och detta skulle va billigt ???
Finns detta så lär det väl ligga på 5000:- hahahahaha

Vantage
Vantage
Ja duu, jag blev erbjuden 1200:- för ett 44 Ah, och detta skulle va billigt ???
Finns detta så lär det väl ligga på 5000:- hahahahaha

Vantage
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har ingen personlig erfarenhet av Optimabatterier, men det sägs att det är rejält bra skjuts i startströmmen till startmotorn, men det tömmer sig ganska fort på kapacitet därför.
För normalbilisten så är ett vanligt batteri med rätt amperetal att föredra.

///MVH Hasso
Länk
Jag har ju som sagt ett Länk och är så här långt väldigt nöjd.

Samtilga bilar på redaktionen och även samtliga i bilmuseumet har gula Optima monterade.

///Micke
Min cabrio Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vi har flera optima i familjen och de funkar kanon, de röda är ju rena startbatterier, och har en högstartström, optimornas konstruktion gör att de återhämtar sig snabbt dessutom.

Det gula är även det ett bra startbatteri, men det är ett kapacitetsbatteri, blåa optima är samma som gul fast med rostfria poler för marint bruk

1200:- är ganska billigt, köpte nya röda för under 1000lappen i somras här i luleå, men det var på nå extrapris

//Simon
Skulle vilja påstå att Optima som produkt är något uppjagad, lite kult och ett starkt varumärke. Ingen dålig produkt alls, men det finns alternativ, t.ex Exide Maxxima som är likvärdigt, samma typ av uppbyggnad, samma egenskaper osv. Givetvis säger inte tillverkare och återförsäljare av Optima så men...
Om blybatterier med spiralcellsteknik vore den bästa lösningen i alla lägen så skulle nog inte plattceller fortsätta att utvecklas och sälja längre, och så är det ju inte. Man måste skilja på startkapacitet och reservkapacitet, det sistnämnda i Ah.
Självklart är t.ex 90Ah bättre än 55Ah om man står stilla en stund och suger ut ström till stereon osv. Så fort bilen är startad har generatorn tagit över hela jobbet och försörjer alla förbrukare. I extremfall med kW-stereo osv så måste batteriet gå in och stötta även när generatorn snurrar, då får man en urladdning totalt sett och måste hjälpladda vid stillastående osv.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det var väl så att Optima var först med denna spiralcellsteknik, och sen höll på världspatenten länge.

Under denna tid så baktalades Optima från i princip alla håll, även från Tudor och andra batterikonkurrenter via deras säljare. Vissa delar av kritiken var dock riktig då det var lite si och så med Optimas kvalitét under en period.

Det lustiga var ju att alla dessa "baktalare" genast kom med egna produkter med samma teknik eller liknande, så fort Optima lättade på sitt världspatent. Då blev plötsligt denna spiralcellsteknik bra......

Jag har bara haft ett Optima Red Top, inköpt 1991 har jag för mig, har kvittot någonstans, och det har aldrig krånglat och funkar felfritt än idag trots att det misshandlats en hel del och stått oladdat i kylan under flera långa perioder.

Min garagepolare fick ett Optima Red Top av mig runt 1993 med fick byta ut det på garantin 2-3 gånger och tröttnade sedan på det då det dog ännu en gång. Detta var ett batteri ur de serier under de periode det var problem med kvalitéten.

Dr Tinnitus
Well, Gates och deras Cyclon-celler vill nog ha ett ord med här om vem som var först...
Spiralcellstekniken är väl inte baktalad, den kompletterar (egentligen renbly celler) vanliga prismatiska celler bra, var och en har sina för och nackdelar.
Patentet gällde väl just startbatterier. Gylling (Sverige) ägde Optima en tid, såldes -93 om jag minns rätt, till Johnson Control, det har säkert varit ups and downs i kvalitén som hos så mycket annat.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag håller med. Jag var in och pratade med en återförsäljare av både optima och exide, och han påstod att exide kör nu med den spiralteknik som optima körde med förr, och att optima nu har vidare utvecklat den gamla, och kör på det nu??? kan det stämma?

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.