AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.096

Mordiska förare! Det är ju halt!

Sida 1 av 2
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Hjälp.

Jag ska börja med att säga att jag absolut inte håller hastighetsgränserna alla gånger... Det kan gå både fort och jättefort...

Det vill säga vid bra vägläg!

Men jag reflekterade hur fruktansvärd orädda folk verkar vara om sina liv. Så länge det är plusgrader och fint väder kör folk med sinnet i behåll.
Men allvarligt talat hur kan folk tappa förståndet så fort det blir halt?!

Notera: Jag pratar i n t e om folk som sladdar lite grann eller kör för fort för egen del.

Jag talar om idioter som inte vet vad avstånd är, om folk som inte vet var vägrenen finns, om folk som gör vänstersvängar så man får hjärtattack. Möter minst en sån om dagen på min korta väg mellan Tenhult och Nässjö 1 mil ungefär. Det är lite samhälls trafik och mycket landsväg på en 2+1 väg.

Det som sist gjorde mig riktigt skraj var när en bil kommer så himla fort upp bakom så han inte kan stanna och måste väja ner i diket!! Hur fan tänker man då?
Eller som snubben som på kvällen kör rätt ut från en korsning, där det är stopp-plikt mitt framför en?
Eller den som ligger så nära att man själv inte kan se ljusen?

Tappar man alla skruva för det är halt? Det är väl klart att det är kul med halka, det tycker jag, men vissa kör ta mej fan värre just då än dom någonsin gör.
Är glad att jag än så länge bara varit 2 meter från att klippa en bil denna vinter, kunde ju varit närmre...

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Om jag inte minns helt fel är vägen mellan Tenhult och Nässjö rätt farlig annars också. Mycket kurvor och skymda krön va? Jag gjorde lumpen i Eksjö och åkte rätt ofta på den nämnda vägen och jag är inte förvånad över det du beskriver. Tyckte att folk körde som galningar vid vanligt väglag också.

/Martin
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Funderar starkt på att köpa en rostig, svettig och äcklig toyota eller mazda till nästa vinter och låta BMW:n stå i garage. En vacker dag när man "had it" så är det bara nita bromsen och invänta smällen...

Jag instämmer, kör inte så värst mycket jag heller, ca 1,5 mil till h-skolan och 1,5 hem men på den sträckan hinner man bli både arg och förbannad, folk har ingen respekt för halka eller för andra trafikanter heller för den delen.. Jag kör rätt lugnt nu på vintern, håller väldigt ofta hastighetsskyltarna just pga halka och så på vintern och man märker verkligen hur folk jäktar.. Rätt åt alla som sladdar av vägen och hoppas dem skadar sig extra mycket dem som kör som idioter på vinter, dock kan ju olyckor alltid hända men varför utmana ödet ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sen ska vi inte snacka om Lastbilar och bussar som kör 2 meter bakom, det finns bara "åretruntdäck" till dem och ni vet ju hur bra de är i halka...
Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
520i Touring-97 (sambons)
Har aldig själv kört nära ngn med lastbil men jag vet att många lastbilschauförer gör det åt dem som först kör förbi lastbilen, men sen hittar de av ngn anledning inte gasen längre utan lämnar strax framför. En lastbil håller ganska konstant hastighet (ca 85km/h) så det borde inte vara allt för svårt att köra ifrån den och sedan hålla sig borta. För man kör väl förbi för att man vill hålla en högre hastighet, eller? Om det stör dig att ngn ligger riktigt nära så sakta då ner ännu mer så de som har bråttom kommer förbi, så slipper du bli inblandad i ngn olycka.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Instämmer i det du skriver, folk håller skyltat hasighet oavsett om det är snöstorm & rusningstrafik eller sommardag & biltomt.
Men Darwins teori om att de smarta överlever stämmer ju… ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
hej Emelie. Är det du som åker i den blåa 525:an. Brukar se en sån på kvällarna när jag åker till tryckeriet i jkpg. Åker en vit Ivecobuss som hängt på dig ngn gång... Naturligtvis vid bra väglag....

mvh Jonnie
Mi
289
MickeM
2002-73
Masskrocken i Sthlm i torsdags måste ju va ett bevis på det! Folk ligger helt enkelt för nära, och då med livet som insats.
Visst är det kul med vinter och snö när man har bakhjulsdrift, men man för ju för fasen tänka lite längre, på medtrafikanter och fotgängare!

Använd huvet i trafiken!

Micke

Min sida
Länk
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Dt stämmer vägen mellan Nässjö ochTenhult är inget vidare i vanligt väglag heller, men det är i alla fall inte självmord =)

Kanske skulle göra som MD köra något annat på vintern? Njaeeee... Det tar emot och min gamla härliga 525 får hänga med skulle inte kunna sälja den, inte för en japs i alla fall. Men man kan bli lätt skraj.

Jag menar jag har inget emot folk som kör om jag kör nämligen rätt så sakta när det är vinter, har varit i diket en gång när jag tog mitt körkort, för då var jag nämligen så himla tuff... Trodde jag. Helt oövervinnlig, som tur var var det ändå en liten bäg med inte så hög fart så det gick bra men, jag fattade i alla fall vad det handlade om...

Joxen: Du har helt rätt, du har nog både hängt på och hängt om, du är absolut inte en av dom jag är grinig på... Men tänkt dig korset mot Öggestorp när du är ungefär 20 m från det och någon drar rätt ut, det var det som fick mig lite kallsvett. Du har ju både avstånd och kör om vettigt.

Åque: Jo det är klart man kan sakta ner så att personen kör om, men det här var efter man kört av nässjö vägen och in mot forserum, en 70-sträcka
då höll jag typ 50, eftersom baken släppte när jag svängde ut (jag antog då att det var halt) då kommer en snubbe i vit volvo 245, hans ljus går inte å så. Man känner sig inte så säker då. Och hade han så bråttom hade han kunnat köra om...

Haha ni ska ana hur jag svor i bilen. HAHA det är lite patetiskt, dom lär ju knappast höra ändå.

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
MD; har du smällt någon gång? Jag kan garantera dig att det är inte så trevligt att sitta i en std bil och bli på körd bakifrån.

Annars så kan man vifta till lite med baken när folk ligger lite närma en..jag garanterar att dom släpper och håller avståndet till en sen.
(sorry till er alla som jag skrämde i går ;) )
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag har smällt några gånger, aldrig när jag själv kör eller i min egen bil men har suttit i vänners bilar när det har smällt kanske 3-4 ggr. Nej, du har rätt det är inte trevligt alls, eller adrenalinkicken efteråt är rätt så "ball" när man ser att man klarat sig och bilen har stannat... Men nej tack, avstår helst.

Men vad ska man göra åt alla stjärnor som ligger 50 cm ifrån en? Jag brukar nudda bromspedalen så dem ska fatta, vissa gör det, somliga verkar inte ha någon uppmärksamhet alls framåt och ligger kvar fastklistrade. Ofta är det Volvo v70:s eller liknande..

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Precis, med rygg och nackskada...så vet jag om att det inte är roligt..

Gör som jag...vifta till med baken. Dom släpper till 100% tom lastbilar ger upp (men ge er inte in på detta om ni inte kan ta retursladdarna som kommer på retur sladden)
pelle person: det funkar faktiskt kanonbra, har testat det flera gånger för då inser dom hur halt det är.
som bonus kan man sprutlackera deras motorhuvar med grus ibland där det finns.

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Åque:

Håller med, stötte själv på dylika bilister när jag körde buss, men jag körde om själv istället om de fastnade framför mig, det är trots allt de som kör tung trafik som är yrkesfolk...

Mvh
Paap Reeder
Ett antal 10-tal år sedan. Halv skymning på em. Full snöstorm ... typ som de senaste dagarna. Fart runt 30 kmh på E4:an - på den tiden gick E4 förbi Jönåker!. Jag låg 8 cm! bakom en lastbil ... säkert under minst en halvmil!!
??
Det var en dragbil med en grävmaskinstrailer efter sig.

Jag tyckte jag hade bra koll på läget. Eftersom hans bakljus satt på hyttens bakkant såg jag dom hur bra som helst och höll ett ordentligt avstånd.

Jag satt och funderade över hur det kunde komma sig att snön var en aningens ton mörkare alldeles i höjd med min huv ... då det plötsligt tändes en röd lykta "8 cm" - mer än 15 cm var det då inte - vid mitt VF halvljus.

Han hade trailer efter dragbilen! och den var totalt helt jäkla kompakt insnöad. På en ojämnhet lossnade ett snösjok på trailern VB.

Jag bromsade och började mummla på "Du gamla du fria ..." och tog mig för pannan.

MVH /// Paap R
Åq
47
Åque
525tdsA Touring-96
520i Touring-97 (sambons)
pelle person och helgonet,

ni får ursäkta men jag tycker det låter jävligt idiotiskt att börja "vifta på baken".
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
När folk ligger för nära brukar jag först dra på bakre dimljuset, så man slipper sakta av, med risk att dom drar in i en. Sen brukar jag dutta på bromsen. Det läbbiga med snubben jag hade bakom mig att den inte fattade. Ska helt klart börja dra av sladdar, verkar som en rolig idé =)
Även om det kanske inte är så vettigt, iaf inte om man har allt för höga farter, men visst inne i samhällen skulle det kanske funka...

Det värsta är ju att man själv sällan är den bästa bilföraren. Även om man gärna tror det om sig själv. Som Paap Reeder, man verkar ha full koll, men man glömmer oftast att hålla koll på vissa saker. Å tänker inte alls på andra saker.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Dutta på bromsen i svår vinterhalka kan sluta mindre kul.

Åque; som jag skrev...man ska kunna hantera sin bil och retursladdar i högfart om man ska ge sig in på sådana övningar.
En sladdande bakände på tex en e30 i +100km/h på isgata är kul men kan sluta illa om man inte vet vad man pysslar med.

på tal om att krocka
tjejens arbetskompis var tvungen att väja för en bilist som bara körde rätt ut så hon krockade med bilen in i ett träd.
då blev hon hämtad 15min senare av en arbetskompis
sen när dom ska iväg så blir dom påkörd bakifrån av en annan bil

snacka om att ha otur
två krockar på 20min
då vill man ha en hagelbössa och skjuta bort avskummen.

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
Hagelbössa...
visst, fastklämd i gallret på din pickup då?
låter dock lite väl primitivt!
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Det är j*vligt konstigt att folk inte kan hålla avstånd och köra med lite marginal på vintrarna.

Speciellt i Stockholmsområdet är det ju extremt. Ta en ring från uppsala - v-rås - Södertälje - Norrtälje. Innanför denna ring så gäller tydligen inte reglerna för flera saker.. Bland dem är Avstånd, blinkers, hastighetsanpassning och vinterdäck. Uppenbarligen (vilket jag märkte idag) så gäller inte heller högerregeln.

Jag har inga problem med att man kanske ligger lite plus på hastigheten.. jag brukar själv ligga 15-20+.. Men bara om situationen tillåter det. Knappast under vintern på dåligt röjda stadsgator.

En annan sak man blir vansinnig på är folk som viker in 5cm framför bilen på E4 och stänker ner hela bilen.. ÄVEN om det inte finns en bil på 400 meters avstånd efter den som viker in.. Vad hände med avstånd även där och att visa lite hänsyn? Spolarvätskebehållaren tömmer man lätt på en halvdag och "Gör det själv" macken ägaren börjar tilltala en med förnamn o bjuda på kaffe, för man är inne o tvättar så ofta.

Vintern är f*n inge kul i Stockholm. Tacka vet jag Norrland.

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.