AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.232

Utrustningskoder via chassienummer

Sida 1 av 2
Finns det ingen länk till nå´n databas där man via chassienummret kan se en lista på vilken utrustning som bilen hade då den lämnade fabriken?
Har kollat tidigare inlägg o konstaterar att man måste till en BMW-handlare för att få ut en så´n lista, kan det verkligt vara så ?

Jepp, det stämmer, bara BMW som kan få fram den.
Har du tur så kan du dock hitta originalspecen under passargerarstolen eller under baksätet.

///Micke
Min cabrio Länk
Hittade min under baksätet igår. :-) ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Jahaja, då är det ju faktiskt en fördel att vara MB-ägare också, då kan man sitta bekvämt vid sin PC och få alla uppgifter ! :-)))

/Nicke

Det stämmer inte att endast BMW kommer åt informationen - det finns utvalda "partners" som också kommer in i databasen. Tyvärr är jag inte en av dessa :D

Mvh,
Kalle
________
Bilarna: Länk
Har kollat under min passagerarstol och där finns ingen list... Under bakbänken?
Huvva...att måsta ligga under sätena för att se va man har för utrustning, det verkar ju lite stenålder ?
Någon bör väl i rimlighetens namn krackat BMW:s databas så man kan få dessa uppgifter på ett mer gentlemannamässigt vis !!!???

/Nicke

Nicke,

Databasen ligger centralt på BMW's servrar. Inte jättelätt att penetrera. Vet att de som får tillgång till databasen får besök av tekniker från BMW, som installerar särskillda program och inställningar i datorn.

Mvh,
Kalle
________
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Jag har tillgång till den databasen men jag har inte fått besök av några tekninker från BMW. Så det är fel.
mr_e30,

Vad heter systemet som du har tillgång till? Det min vän kommer åt innehåller väldigt mycket mer information än bara utrustningslistor... Jag kan inte garantera det här med BMW-teknikerna, det är bara vad han berättat för mig (även om jag inte finner någon anledning att betvivla varken hans eller ditt påstående).

Mvh,
Kalle
________
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kalle: BMW har ett webbaserat system som heter ASAP (Aftersales Assistans Portal) där man kan få fram utrustningslistor, ETK m.m. För att få tillgång till det måste man ha ett certifikat på datorn utfärdat av BMW samt användarnamn och lösenord.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Hoppla, Assistance stavas naturligtvis med "ce" på slutet och ingenting annat...

/Masten

Masten,

Jag vet... :-) det är ASAP som min vän har tillgång till.

Mvh,
Kalle
________
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Så här ser en utskrift från ASAP ut, om nån är nyfiken: Länk

Väldigt bra och överskådlig, synd att den inte stämmer längre eftersom man har ändrat en del :)

Wilhelm Svenselius
Plumber
Det finns två sätt att få fram utrustningslistor.
1. Via en portal, detta kräver ett konto och användarnamn.
2. Via ett program, detta kräver ett certifikat utfärdat av BMW, plus ett lösenord och ett konto på portalen(ovanstående)

ASAP gick ej att nå innan årskiftet för vanliga "dödliga", nu går det dock.

ASAP verkar ju ok.
Är det bara att knalla in på BMW och få sig ett cert. eller krävs det medlemskap i nå´n rotaryklubb eller dyl. ???

Blumber,

Hur går man till väga för att komma åt ASAP som vanlig dödlig? :)

Mvh,
Kalle
________
Plumber; Jag är mycket intresserad, så berätta. Jag vill ha det mer avancerade som inkluderar bilar byggda i Sydafrika;) om nu dom finns med i systemet vill säga.

Mvh Stephan
Plumber
Förtydligande:

Det går alltså inte för privatpersoner.
Plumber
Mitt första inlägg var för att åskådligöra det omöjliga i att få tillgång till ASAP som privatperson. Jag ser nu att effekten blev tvärtom...

Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Stephan: Har du fått några utdrag från ASAP för de sydafrikanska bilarna?

/Masten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.