|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Hade släpvagn igår.. iform av en E39 touring på Kymlingelänken. Han hade ungefär samma avstånd som om jag haft släp påkopplat. Hade jag bromsat där så hade jag ju fått rätt dekal i bakluckan iaf :-) | |
|
Imponerande: Länk Samma ställe igen. Just vid skyltarna som påminner om att hålla avstånden mellan bilarna. /Jesper |
|
| ja jag säger då de ,de är de där förbaskade saltet som återfryser,åkte där i går snorhalt. | |
|
I Sverige har vi de körkortsinnehavare vi förtjänar! Jag ser ett stort problem med alla dessa "utlandsköpta" körkort som kan bytas rakt av till svenskt körkort. Ifjol (2005) var det ännu ett nytt rekord i antal "bytta" körkort. Och ännu fler lär det bli i år! Varför görs inget åt detta stora problem? Kollisionerna på E4 hänger ihop med körförståelsen hos förarna, kanske rent av intelligensnivån. Hur högt IQ skall man ha för att förstå att i en hastighet av 110-120 km/h kan man inte ligga 2-3 m mellan bilarna ens på torr vägbana. När det nu är snö och lite halt kanske förståndet skulle styra foten som trycker ner gaspedalen i ännu högre grad? |
|
| varför inte gå rätt på problemet de är saltningen,visst är de för korta avstånd men hur kann de vara blank is,jo saltet har tinat snön sedan fryser de till is om du inte fortsätter o salta. | |
Len |
I dagislandet, där alla förutsätts vara barn till 25 och ungdom till 50, där blir det som det blir. Väg-Vraket ägnar sig åt att spänna upp wirar samt sedan slå sig för bröstet hur fantastiskt kloka man är. Men att förse trafikanter med insikter om att bl.a. kolla väglaget och ana vad som väntar runt nästa kurva, det kommer man garanterat ALDRIG att klara. Det är ju KUL att garva åt/klanka på seriekrockande bilister förresten, men det finns ju enstaka personer med lite mera tankeförmåga. Länk Ponera förresten, att man som bilist upptäcker att E4 plötsligt är såphal, samt sänker farten från 80 till 50..........Då är väl straxt katastrofen ett faktum bakom en...... L. Med fri fart blir prästerskapet utbränt! |
|
Varför kan inte folk inse att när det blir halt kan man inte köra som vanligt, varför måste en myndighet tala om det för folk, eller nån professor som uttalar självklarheter...?? Att anpassa hastigheten till väglaget, hur svårt är det om snön vräker ner och det är minusgrader??? Mats BMW CS #5847 |
|
|
len: artikeln som du hänvisade till är ett mycket bra kvalificerad skitsnak tycker jag. att kvalitet på vägarna inte har betydelse i detta samanhang är helt fel. asfalt som inte dränerar bort vatten, är farligt ur all synpunkt. vv har börjat prova tyst asfalt. nästa gång det snöar och om du har möjlighet, jämför dessa sträckor med vanliga. då ser du att det finns nästan inget vatten eller snö på körbanan. vi har en kort sträcka söder om sthlm, och just det är beviset att största bovet i dramat är vv. E4 har funitts länge, och vi har nästan konstant klimat i sthlm, så varför har det ej hänt tidigare? |
|
|
Jag bevittnade förra seriekrockens resultat söder om Arlanda i januari, men även trafiksituation före. Det har sagts flera gånger förr: Anpassa hastighet och avstånd efter rådande väglag, då skulle mycket få olyckor behöva hända. Till och med vår lokalblaska håller med, de brukar inte alltid ha världens bästa insikt annars... Länk FP |
|
Len |
Vad jag bl.a. syftade på , är att vintervägen kan vara i hyggligt skick (ifråga om friktion) när man kör i ett skyddat parti med skog bredvid vägen. Sedan när man kommer ut på öppna fält och det blåser en frisk vind tvärs över vägbanan - inkl. snö som driver , då kan det plötsligt visa sig ha blivit snorhalt just där. Vad var säker fart på E4, just där och just då? 20 - 30 eller kanske 40? Och vad var "säkert" avstånd ---- utifall någon bil skulle råka ställa sig på tvären? 100 meter, 150 meter ? Leta reda på den klantskalle som bromsade , sladdade där till att börja med! Utan Honom hade det kanske aldrig blivit någon masskrock.......... Låt honom sen betala för alla bucklorna, så kanske han lär sig! Kan ju också jämföra med historier om långtradarchaffisar som kontrollerat får stopp på sitt tunga ekipage på vägen, öppnar dörren och hoppar ner på vägbanan....och omedelbart halkar och slår sig gula och blå. Hur kul är dom?! L. Med fri fart blir prästerskapet utbränt! |
Len |
Egentligen är det urskoj på svenska vägar, på vintern. Då får man igen och igen höra och läsa om att halkan, snö-yran eller noll-sikten har förorsakat masskrockar. Fast ibland orsakas krockarna av att förarna tittar på andra som (redan) krockat, i stället för framåt på vägen. Länk Tror baske mig att jag skall ta med mig alla mina videokameror samt bege mig ut och filma bilarna.....och ansiktsuttrycken på "förarna", då de hjälplöst snurrar runt likt andra curlingklot...... HAHA L. Med fri fart blir prästerskapet utbränt! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.