AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.694

Seriekrocken på E4 igår

Sida 1 av 4
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Har läst ett par artiklar om seriekrocken på E4:n igår där 35 fordon var inblandade. Tidningarna gillar att repetera samma citat från någon taxiförare om att han räddade sitt eget liv, med någon halvsekunds marginal, genom att kasta sig ur sin taxi, en helt ny V70, som han precis ahde fått stopp på när en lastbil närmade sig i hög fart bakifrån.

Tittar man på bilder på taxin är bakvagnen intryckt ungefär till bakre sätesraden och kylaren har fått sig en rejäl smäll, men förar- och passagerarplatserna verkar vara nästan orörda. Så jag frågar mig, kan det ligga någon sanning i taxiförarens påstående?

Jag skulle nog hellre stannat i bilen, känns som om man vore bättre skyddad innanför stålbalkar och airbags än om man står i bara kläderna på eller bredvid en motorväg under en pågående seriekrock...

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

"Olyckan berodde på halkan och ovädret"

Jag påstår att olyckan berodde på att folk inte begriper att de skall hålla avstånd och anpassa hastigheten till väglaget!

Körde någon halvtimme innan olyckan på E4:an, många kör uppenbarligen utan att tänka på att det är vinter och halt, inte undra på att såna onödiga olyckor händer.

Mats
BMW CS #5847
Det går ju att hålla hög fart även i halka. Det gäller bara att vara medveten om att det är snorhalt och ha rejält avstånd till framförvarande.

Den här gången visade det sig väl vara en lastbil som fått ställ och bildat en mur på motorvägen. Synd att vissa av dessa "kungar" inte kan fatta att det inte är personbilar de sitter i utan 50-tonnare med blanka regummerade sommardäck.

to
268
tooon
325ix -07
Jag tror inte man hinner tänka så mycket på airbags och stålbalkar när man ser en ~15 tons projektil komma mot en i bakrutan.
Den naturliga reaktionen är nog att lämna fordonet snabbast möjligt, sen vad som är bäst och säkrast i praktiken
hinner man nog inte tänka på i en sån situation. Dessvärre.

Jag är mest förvånad över att inte sånt här händer oftare på E4 mellan Uppsala<->Stockholm.
Avståndet mellan bilarna är oftast alldeles för litet och farten för hög vare sig vägen är torr eller snorhal.

Mvh
/ Peter
Bu
52
Buz
525i -89
330Ci -01
Ja det är konstigt när folk skyller på vädret. Åkte imorse på E4:an i ca 90-100 km/h och ganska halt och snöigt och många bilar låg ca 5-10 meter bakom varandra, ser läskigt ut. Konstigt att det inte smäller mer än det gör.

"Why be normal"
Tänkt ett par gånger under morgonen på att det vore väl ändå på tiden att man uppmärksammar hur väldigt många människor kör idag, med alldeles för korta avstånd. Det är väl fan att de alltid skyller ifrån sig på halka och att det skulle vara vägverkets fel eftersom de inte saltade.. är det kallt biter inte saltet. Individen måste ta större ansvar för sina handlingar. Är ganska övertygad om att det inte blir särskilt många som åker dit för vårdslöshet i trafik utan man skyller det på halkan.

I stort sett varje gång jag åkt på E4:an de senaste veckorna så har man ngn förb* id*ot 3-4 meter bakom sig i 70-110 km/h, hur tänker de?

Om det inte är en privat personbil så är det garanterat en taxi, budbil eller det som är ännu värre en bil på 18-24 meter från exempelvis DHL, Posten, Schenker, Arla eller något liknande. Om jag måste bromsa i det läget så dör. man.

Varför skriver inte tidningarna om det beteendet???

Hur många skall behöva dö eller skadas i onödiga olyckor innan "svensson" fattar vad det handlar om?
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Hände samma sak på en motorväg utanför Helsingfors i Finland ifjol... en kvinna steg ur bilen efter att ha blivit påkördbakifrån. I snöyran syntes hon inte så bra så hon blev genast överkörd... detta resulterad i panikbromsingar som sedan ledde till en stor seriekrock med ett par hundra bilar inblandade. En del av de inblandade har blivit dömda för vårdslöshet i trafik, för korta avstånd till framförvarande och inte beaktat väderförhållandena i hastigtheten på något sätt var orsaken.
Tycker det var bra att de en gång åtminstone dömmer folk som snusar andra i rumpan på motorvägarna... (inte tillåtet på andra vägar heller)

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
brännen:

Känns allmänt som att man tar trafikbrott på större allvar i Finland än man gör här i Sverige. Finland har mer och hårdare bevakning än vad vi har, har jag för mig.

W2k: Jag tror han gjorde rätt i att lämna bilen.

Länk

Eller inte. Ur en annan vinkel ser det ju helt annorlunda ut :-)

Länk

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Lite ironiskt att detta inträffar just på den sträckan där vägverket i många år har en kampanj för att få folk att hålla avståndet. Sitter flera skyltar utmed vägen som uppmanar om detta.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag tycker han gjorde helt rätt som lämnade bilen - han överlevde ju oskadd, bättre kunde det knappast ha gått. Frågan var snarare huruvida påståendet att han "undvek döden med en halv sekunds marginal" är sant, dvs huruvida han skulle ha dött om han stannade i bilen.

Wilhelm Svenselius
Expressen:

"Seriekrocken ska ha börjat med att en taxibil fick sladd och körde av vägen på E4 vid Stora Väsby. Sedan uppstod seriekrockar och följdolyckor. Anledningen till avåkningen var troligen det hala väglaget.
- Det kom in ett snöoväder över området och det var mycket halt på vägen, säger Thomas Liljedahl, insatsledare på Sigtuna-Arlandas räddningstjänst. "

Anledningen till avåkningen var troligen det hala väglaget???

Tror snarare den arroganta slutkörda taxichauffören med sina (blanka?) vinterdäck snarare körde över sin och bilens förmåga men invaggad i trygghet av ESP:ns tuggande bytte han nog fil lite väl slarvigt.

Hade det varit sommar hade detta ju aldrig hänt men den opinionsbildande kvällstidningen (tyvärr) kunde ju lyfta fram att taxin kört för fort/slarvigt.
w2k: Det har du rätt i!

Tror man klarat sig i taxin.

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag läste att seriekrocken berodde på att folk stannade när de såg den första avåkningen (av nyfikenhet eller för att hjälpa till) med resultatet att de åkte av själva och/eller blev påkörda bakifrån.

Den ursprungliga avåkningen berodde säkert på väglaget, men seriekrocken berodde på idioterna bakom dem som först försökte stanna.

Wilhelm Svenselius
Karln hade väl fått en duktig whiplashskada om han suttit kvar i bilen..

Keep Your Distance!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
W2k: Den första avåkningen berodde inte på väglaget. Den berodde på att föraren körde för fort. Det är ju inte direkt en överraskning att det blir halt på vägen när det snöar och är -10 grader.

///Jesper
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
J.Dredd: Men hade det inte varit så halt hade ju föraren kunnat köra så fort utan att åka av .. så visst berodde det på väglaget också. Det finns aldrig EN ENDA orsak till att något händer.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det såg ut som man körde in i en vit vägg och förlorade sikten vad jag såg på TV. vår vän Folke passerade i taxi på em på väg till flyget i Taxi , kraftigt försenad pga bärningsarbetet stog tre taxibilar på bärgare.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
W2k. Den enda orsaken till att han körde av/sladdade var att han höll för hög fart. Hade han kört långsammare så hade det inte hänt.
Det är inte många gånger man kan skylla en trafikolycka på vädret. Möjligtvis en olycka där en parkerad bil blåser in i en annan parkerad bil vid en kraftig storm. Annars handlar det nästan uteslutande om att föraren inte har anpassat sin hastighet efter rådande omständigheter.

///Jesper
Håller med J.Dredd!!

Det är förarens SKYLDIGHET att anpassa sin hastighet efter rådanden förhållanden. Är det -10 grader och det snöar ymnigt så är det väl inte förvånande att det är halt. Saltet har ingen verkan i den temperaturen och det kanske var det som låg bakom beslutet också att inte salta, det hade varit bortkastade pengar.. (bortsaltade? ) Det är väl själva f-n att inte vanliga människor förstår att det inte är som att köra på sommaren, trots ESP, ASC-T och allt vad det heter.. lämnar de hjärnan hemma när de sätter sig i bilen.

Om man åker i flera länder i europa om och när motsvarande väder råder så kör folk i kanske 30-50 km/h på vägen...

Då säger förstås en av de smarta här på forumet: "Jamen, de har ju inga vinterdäck och de är ju inte så vana vid halt väglag". De kanske inte har vinterdäck men de har iaf hjärna nog att köra sakta med utdragna avstånd mellan bilarna. Den här typen av olyckor och det beteende man ser varje dag beträffande avstånd mellan bilarna bevisar väl ändå att vi svenskar heller inte är vana vid väglaget.. eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.