AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.695

Seriekrocken på E4 igår

Sida 3 av 4
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
I dag var E4 mot Arlanda om möjligt ÄNNU halare än vid smällen igår. Dessutom fredagsrusning, innebärandes ordentligt tät trafik, med ryckigt tempo. Det är inte ofta jag är rädd när jag kör bil, men när folk beter sig som idag är det fanimej läskigt. Hur tänker man när man ligger 10 meter bakom bilen framför i 90-100 knyck, när det är glashalt, ymnigt snöfall och när som helst kan slå stopp? Och hur tänker man, när man kommer ikapp en bil som håller rimligt avstånd (=undertecknad) på 40-50 meter, kastar sig in i en minimal lucka i högerfilen, gasar förbi på fel sida och PREJAR sig in framför? Som sagt, det är underligt att det inte smäller betydligt oftare än det gör. Man ska inte önska folk ont, men ibland hoppas man att folk ska åka av så dom lär sig!

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
Bättre att göra som här uppe, helt enkelt stänga av vägar pga snöhinder... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Sörpan:
Skulle vilja se reaktionerna om man bestämmde sig för att stänga av E4an en dag eller två:)))

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
852
Sörpan
325xi -02
Japp, en spännande syn! :)))

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Ganska Ironiskt o få med själva skylten " håll avståndet , testa " där taxi bilen är helt ihop tryckt

Länk
haha, den va ju klockren!
Har jag inte tänkt på tidigare.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Ni alla förbiser snöröken. Det var en jävla snörök iaf i södermanland den dagen. Oavsett hur fort man kör så kan man hamna lite var som helst om man hamnar bakom någon som vispar upp en jävla massa snö.
Förbiser och förbiser... det är väl också en anledning till att både sänka farten och öka avstånden... förstår inte riktigt argumentet.

Ha en fin..
T
att hålla avståndet bygger på intelligens
om man inte förstår risken med att krocka är större när man ligger en meter ifrån så får man skylla sig själv
synd bara att dom inte tar körkortet för dom som kör på bakifrån.
bilen är ju trots allt ett rullande vapen.

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
helgonet: Men det är synd om den han kör in i, eller?

k1mzo: Knappt... de kör ju oftast som idioter.. skojade bara, klart vi är glada att ingen dog

Ha en fin..
T
Försöker ni verka intellektulla genom att leka filosofer?
Intellektuella.
Ci
531
CiM
325ciM-04
vet någon om varför folk inte håller avståndet till framförvarande fordon?

uppskattar all svar och funderingar som ni har.
De känner sig kanske ensamma om de håller för långt avstånd..

Människan kanske är ett flockdjur trots allt (Se bara hur det plötsligt kan komm en kö med bilar vid körning i mörker för att sen vara tomt i flera mil)
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Med andra ord är det en liten livsförsäkring att köra lite fortare än andra... ingen kör tätt efter ens röv hela tiden då =) Gillar själv att köra först och helst med ingen tätt efter... ökar oftast lite för att få vara ensam. Men man måste juh förståss anpassa hastigheten efter föret.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det mest frustrerande är ju att om man håller ett bra avstånd, så tar det inte många minuter innan det kommer någon och lägger sig mellan en själv och bilen framför. Sen fortsätter det så hela tiden med ojämn fart och köbildning som resultat. Detta fenomen kan vara en orsak till att folk ligger nära varandra.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
J.Dredd: Ser det fenomenet dagligen.. och hej vad det går fortare för alla att komma fram eftersom man bromsar och anpassar hastighet/avstånd hela tiden.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
brännen;

så gör jag också - nackdelen är att man ju då kommer ikapp folk, och hur ska man komma om dom; när de vägrar flytta på sig?...
kör om på insidan

då skulle du se min dekal
"är du närsynt eller bög"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.