|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
W2k: Menar du att man absolut inte skall stanna för att hjälpa skadade personer vid en olycka? |
|
| Det kan ju också vara så att väglaget ändrar sig utan att man som förare märker det. | |
| Drutten: Så sant men det VAR halt redan på morgonen plus att man kan faktiskt provbromsa lite nu och då för att känna efter... | |
|
Drutten: Är det ett antal minusgrader och snöigt så visst kan väglaget ändra sig, men man måste ju alltid vara beredd på att det helt plötsligt kan bli j-vligt halt på sina ställen och därför måste anpassa körningen till det. "Why be normal" |
|
| Kan vara minst lika farligt med folk som krypkör och panikbromsar också, speciellt i ytterfil... | |
| Tror att det oftast handlar om hastighet och avstånd... om de bakom hade hållit avståndet och en lägre hastighet så hade följolyckorna kunnat undvikas.. | |
|
T: Jo visst ska man det! Tror du missförstod mig, jag anser att dem som låg bakom dem som stannade för att hjälpa till/titta på är skyldiga, eftersom de inte höll tillräckligt långa avstånd. J.Dredd: Nej, det fanns flera ORSAKER till att han sladdade av, nämligen (t ex) farten och väglaget. Däremot finns det bara en SKYLDIG, han själv för att ha körde så fort. Man kan inte skylla på vädret för att en olycka händer, men man inser lätt i det här fallet att ingen olycka hade skett om det inte hade varit halt. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k. Det var inte väglagets fel att han sladdade. Man kan inte göra något åt vädret. Däremot så kan man anpassa körstil och hastighet efter förhållandena som råder. Det går aldeles utmärkt att köra bil på en spolad isbana om man vill. Det gäller bara att hålla låg hastighet och undvika hastiga sidorörelser. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
En grej till. Skyller man på väglaget när man snurrar av vägen i kurva i 250km/h på en torr och fin sommarväg? Skulle inte tro det. Lär ju ha varit hastigheten som var för hög. Varför skulle det vara någon skillnad på vintern? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
På vintern är det halt. På sommaren inte. QED. :) Wilhelm Svenselius |
|
|
Instämmer med dig J.Dredd. Jag vet med mig att jag kör fortare än vad som ibland är lämpligt när det är halt men för det mesta försöker jag ha marginalerna på min sida. Skulle det hända något så kommer jag inte skylla på halkan, visst det var en orsak till att det blev som det blev men jag har kört fortare än vad min utrustning och jag klarar av och då är det mitt eget fel och inte något/någon annans. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Folk verkar inte läsa mina inlägg ordentligt. Jag har aldrig påstått att man kan skylla på väglaget för att en olycka händer. Däremot att väglaget kan vara en bidragande orsak till att en olycka händer. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k: Säger absolut inte att det är det du menar, men det är så det ofta står i tidningar och tas upp media i övrigt. Det är enklare att skylla på vädrets makter än att idiotförklara huvuddelen av befolkningen.. Det är "folket" (menar nu inte alla) som inte klarar av väglaget.. och inte tvärtom |
|
|
T: Håller fullständigt med dig. Mitt sista inläg ("Folk verkar inte...") var snarare riktat till J.Dredd. Wilhelm Svenselius |
|
|
Någon som körde E22:an norr om Lund idag? Det är katastrof att en så stor väg kan vara så dålig. Den var ju mycket mycket sämre än landsvägarna med 70-skyltar. Det låg rätt mycket snö på vägen, särskilt med tanke på att det är motorväg med mycket trafik. 1-1,5 dm snö vid av- och påfarter så man fick satsa för att komma av/på vägen. Jag såg inte en enda plogbil, men däremot på de små 70-vägarna plogades det flititgt, åtminstone här omkring Hörby. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Jag är styrman i handelsflottan. D.v.s. mitt jobb är att köra ett fartyg. Inom sjöfarten finns det något som heter. "Anpassad fart". Det är helt enkelt en trafikregel som säger att man måste anpassa farten efter rådande omständigheter (sikt, trafikintensitet, det egna fartygets manöveregenskaper o.s.v.) Att anpassa farten nämns även i vägtrafiklagarna, men inte alls med samma tydlighet som i "sjölagen" där anpassad fart har en egen paragraf. Med en så tydlig regel i trafikreglerna så skulle folk på sikt kanske lära sig vikten av att anpassa farten. Som jag personligen ser det är det jämställt med vårdslöshet i trafik att inte anpassa farten. |
|
|
Hur gör ni i vänsterfilen, när ni kommer ikapp en långsammare bil, som inte flyttat på sig i tid?... (=Människor, som ej lärt sig använda backspeglarna). Enligt mina dunkla minnen från körskolan är det då ljud-och ljustutan kommer till användning, men detta respekteras ju inte - Istället blir folk irriterade!? Detta har medfört en körstil, där det gäller att lägga sig i baken på folk, "trycka" på; tills farten blir för hög för dem och de äntligen fattar att flytta på sig...inte undra på att det sker olyckor med dessa minimala avstånd?!?! |
|
|
Att säga att det inte hänt om det inte varit halt, är samma som att säga det hade inte hänt om han stannat hemma. Att skylla på något kallas infantilism och det får vi lära oss som små när vi tex snubblar, så säger mamma Dumma tröskel. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Det finns inga dåliga kläder, bara dåliga väder. Ett citat som de flesta golfare känner igen :P Samma sak gäller ju på sätt och vis under vintern med väglaget. På samma sätt som man måste anpassa klädseln efter vädret så måste man anpassa bilen och körningen efter väglaget. Man kan ju inte köra omkring med sommardäck på 10 cm nysnö och man kan inte förvänta sig att ESP och ABS ska rädda en från alla situationer som kan uppstå. Bilen: Länk |
|
|
VillaRosa: Hade han stannat hemma hade ju inget hänt. Och hade tröskeln inte varit där hade ungen inte snubblat. Det är enkla och uppenbara fakta. Dock har det inget att göra med vem som bär skulden får att något händer. Att hävda att halkan inte hade något att göra med att en olycka inträffade på E4:n är idiotiskt. Att hävda att halkan är skyldig till olyckan likaså. Återigen: Det är skillnad på orsak och skuld. Sani: Beror på väglag. I dåligt väglag saktar jag helt enkelt farten - jag dör inte av att behöva köra 10 km/h "för långsamt" en liten stund. I bra väglag är det "påtryckning" och ljustuta som gäller. FullFartFram: Håller med. I en värld av enbart perfekta förare är ju alla hastighetsbegränsningar onödiga - det räcker att säga att alla ska köra efter rådande förhållanden. I verkligheten funkar det förstås inte, men det vore ändå ett intressant experiment att på ett vägparti endast ha "rekommenderad" hastighet, ingen hastighetsbegränsning, men samtidigt se till att ALLT som kan betraktas som "vårdslöshet i trafik" beivras. Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.