AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.739

Oljesprut i motorrummet

Sida 3 av 3
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Jag har nyss fått min åtgärdat hos NFS i Malmö. Den frös oxå, och dom bytte ut 3 slangar och oljerekylen. Tydligen fick man ta isär en del för att byta det. Det visade sig att smål plastdelar inne i oljerekylen ramlad ut.

Tydligen så har klimatet och väderförhållande i södra sverige varit annorlunda detta år, vilket har gjort att många bmw ägare har drappats av detta fänomän.

Så risken att det händer igen kan visserligen finnas, men är väl änddå marginel.
fr
5
frorem
520I AUT -01
Hvordan kan man legge ut bilder sammen med innlegg på forumet?
zupra1
Mycket märkligt fenomen. Har själv en 96:a ( import )som har haft alla möjliga barnsjukdomar som lilla jag har fått ätgärda i efterhand... precis alla barnsjukdomarna... är väl bara rosten innanför tanklocket / b.luckan och knäppandet ifrån låsmekanismen som är kvar. Men jag har f*n i mig klarat mig ifrån det här vevhus-fenomenet. TA I TRÄ!!!
Har iofs en "svensk" motor från en 97:a i den ( 21 000 mil nu )och kör på Castrol GTX oljan. Tankar 98 Bf... ibland V-Power när plånkan är lite tjockare och det är " all systems go " för en gångs skull. Drar lite soppa, nästan ingen olja alls och kylvätskan är ok.Kliman är på hela tiden och bilen känns snabbare än vanligt. Den kanske vet att den skall säljas till sommaren?

Lider med alla som har fått detta problemet. Det är för jä*ligt när Bmw inte kan erkänna ett fabr.fel och ta sig i kragen med att åtgärda möget på samtliga drabbade modeller. Kan Mercedes så kan väl Bmw ???

Lycka till!
th
4
thjo
528iA -97
525iA -01
Tydligen så existerar problemen på motorer fram till och med -03 och det är oberoende om den är importerad eller svensksåld. Dom svensksålda har exakt samma delar på vevhusventilationen som de importerade, dock så har man tagit fram en reparationssats där man byter ut en del slangar mot isolerade "cold country model". Problemet verkar uppstå när bilen under de kalla dagarna körs endast korta sträckor utan att få en riktig varmkörning. Har i dagarna fått tillbaka min bil 525iA-01 från verkstaden kostade 7,1kkr (konverteringssats + ventilkåpspackning).
Det är inte enbart ett BMW problem utan verkar vara ganska frekvent även på Peugeut och SAAB denna vinter fast det verkar bli större konsekvenser på dessa bilar när det inträffar.
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Hade en saab 9-5 aero innan,de hade stor problem med sina motorer.Jag fick förlängd motorgaranti upp till 8 år.Dom skickade ut papper till alla med de motor det gällde.Det var också ett stort samtalsämne några dagar i tv.Om vevhusventilationen frös kunde det bli ett riktigt motorhaveri,slutnotan kunde hamna på upp till 25-30 tusen.Men de som blev drabbade fick reparationerna betalda av saab.

/Whalle
fr
5
frorem
520I AUT -01
Hva skal man tro da?? Snakker BMW Norge sant når de sier alle biler blir klargjort for nordiske forhold når de tas inn til landet...det er ihverfall det jeg har blitt fortalt av teknisk personell på BMW....
Er det noen fra BMW sentralt som kan bekrefte at det er samme veivhusvent på importerte og svensksålde biler??

Noen som vet om det har vært callbacks i Sverige på biler med feil veivhusventilation?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Whalle>>>Var inte Saabs problem att oljan blev dålig efter x-antal mil(tusental+++mil mellan servicetillfällena) och därmed slet ned motorn,mycket härrörande från felaktig vevhusventilation.

Tror inte att det var tal om att vevhusventilationen "frös" på Saabarna hur som helst..

Mvh Janne.
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Du har säkert rätt,det stämmer nog med vad du säger. Hur som helst har en
BMW nu.

/Whalle
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Kan detta problemet förekomma på sommaren också?Hittade en oljepöl under bilen idag.Efterfyllde lite olja och körde till jobbet.
Var ute ock kollade bilen 3-4 timmar efter jag stannat.Nu var det inget under bilen,och oljenivån var den samma.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
var det din olje pöl som var under bilen..?

det borde inte vara så svårt att finna läckan om det blir en pöl under åket.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
He
3
Heniu
523iA Touring -98 (Vinröd met.)
523iA Touring -99 (Silver met.)
Sparkar liv i en gammal tråd och gör härmed debut som användare på Autopower.se.

Idag råkade jag ut för exakt samma sak som trådskaparen.
Vår 99:a stod ute hela dagen igår i -10 och när vi körde ett ärende idag på 20 km drygt så rök det förfärligt inne i kupén och även från motorrummet.

Jag lyckades bogsera bilen till en auktoriserad BMW verkstad, som förvisso hade stängt idag, i hopp om att få ett billigt tillfrisknande.

Borde man vara orolig att vår 98:a också är drabbad? Den stod också ute hela dagen i kylan.
Än så länge har jag inte startat den, men vi behöver eventuellt köra framåt kvällen.

Jag uppdaterar er med hur mycket jag fick betala på verkstaden och vad verkstaden ansåg var fel.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Antar att det inte är första gången bilarna står i kyla.Så sannolikheten för att båda bilarna drabbas samtidigt av samma fel,borde ju vara nånstans mellan liten och mikroskopisk.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Allt beror lite på hur servicearna har sköts på bilen och hur man kör med bilen! Kör man mycket korta sträckor så risken är betydligt större att det händer.
Heniu: du behöver nog inte vara orolig för bilen. Det är bara och byta delen och rensa slangarna sedan är det klart!

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Bumpar lite så behöver jag inte starta en ny tråd.

Igår efter en ganska hög färd i en rondell 3/4-varv (svängde kraftigt vänster alltså) så fick jag in en lukt i kupén dom påminde om att någon typ grilla. :-)

Stannade bilen och öppnade motorhuven. Då luktade det kraftigare. Då kom en rökpuff till vänster om motorn (passagerarsidan). Tittade närmare och såg att jag plåten hade fuktig oljefläck och att någon droppe precis droppat ner på grenröret under. Länk

Kan ju alltså varit så att min kraftiga sväng till vänster fick några droppar att rinna ner på grenröret?

Knas med packningen till ventilkåpan pga taskig vevhusventilation? Men då borde väl rimligtvis detta pågått ett tag då vevhusventilationen gleggar igen under vinterhalvåret?

Kör en 530 -01. Nån som har en susning om kostnad för att åtgärda detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.