AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.741

Oljesprut i motorrummet

Sida 1 av 3
525i -01.

Idag var det kallast hittills denna vinter, -19 grader. Efter en resa på ca 8 km har det sprutat olja på höger sida (passagerarsidan) av motorn. Har inte lokaliserat det precis men det ser ut att komma från ventilkåpan. Detta har inte hänt förr.

Är detta pga. kölden? Vevhusventilation? Var kan det i så fall vara igensatt, och vad gör man åt det? Bilen är nu i värmen för att torka upp och går antagligen normalt efter detta, men jag vill gärna kunna använda bilen annat än sommartid i fortsättningen.

Bör jag efteråt byta ventilkåpspackning?

Tacksam för tips!

Mvh Ronny
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Vevhusventilationen känns som en stark kandidat, gjorde rent själv häromdagen, det fanns mycket gega i slangen.
Här kanske det finns en sprängskiss på din:
Länk
FAF
Har nu ringat in problemet men är det nån som gjort detta själv, dvs. rengjort stället som täpps till/fryser igen?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Var det vevhus ventilationen eller?
Inget är gjort ännu men som jag förstått det så är det enda möjligheten. Vanligt fel.
Schysst...

Problemet var det som nämnts, bilen var inne på märkesverkstad och slangarna och klocka byttes till en nyare variant som är isolerad. Därmed torde man ha sluppit problemet.

Körde med bilen ca 3-4 veckor och döm om min förvåning när jag för en vecka sedan kallstartade i -9 grader. Samma sak, nya duschar med olja!

Hur kan detta vara möjligt? Jag vet att delarna är utbytta, då ska det väl inte gegga igen på nytt eller?! Jag kör med en 5W-40 olja som var körd ca 800 mil. Har nu bytt till färsk olja, men verkstaden får bilen i retur nu i veckan.

Har jag köpt en sommarbil?

kör du mycket statstrafik? är väldigt vanligt att vevhusventialtionen fryser när man bara kör korta sträckor..... testa att låta bilen bli riktigt varm någon gång i veckan så oljan får bli riktigt varm så kommer de nog inte hända igen... grejjen är att kondens vatten samlas i oljan och när man inte värmer upp bilen helt då och då blir de mer eller mindre gegga..... är massa gult skit under olje locket oxo eller hur?
Nästan ingen. Har 1 mil till jobbet, bara landsväg, så motorn hinner gå varm både morgon och kväll. Vet om att det blir mer problem om man kör korta sträckor men så var inte fallet med min. Jadå, helt tillräckligt med gegga under oljelocket.

Men en bra idé är att låta bilen stå 1-2 dagar i varmgarage (om man har möjlighet) med oljelock och slangen till ventilationen öppna, då torkar skiten.

Verkstaden har rensat ett ställe till nu, nere vid oljestickan, och jag har gått med på att börja använda 0W-40 som de föreslagit. Köper ändå inte riktigt argumentet att 5W-40 vore fel olja, men något måste man pröva eftersom ingen annan lösning kommit upp.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Varm och varm, med varmkörning menas minst 1 timmes sammanhängande körning. Dvs ca 10 mil, jag kör också 1 mil på morgonen och 1 mil på eftermiddag i veckorna men jag brukar åka längre sträckor under helgen osv.

Kylarvattnet hinner bli varm (den står kl 12) men oljan är en annan femma, den blir inte riktigt het på 1 mil. Men att vev.vent. skulle gegga igen så pass fort känns ju konstigt då du nyligen bytt..

Kör själv på 5W-40 olja, funkar kanon men 0W-40 har ju bättre kallstartsegenskaper dock.
M54 verkar vara känsligare i denna fråga.
el
42
ellep
523iA Touring -00
Hejsan !!

Råkade ut för exakt samma sak idag, oljesprut ovanför grenröret.
Byttes ventilkåpspackningen då du hade den på verkstad?
Jag trode inte att det skulle hända mig då jag använder bilen i jobbet och kör mycket landsväg och ofta 30-50 mil i sträck.
Men lossade på slangen till vevhusventilationen och där var en del gegga.
Under oljepåfyllningslocket var det ingenting.
Lät den strå en stund och körde sedan hem och allt verkade normalt igen.
Kylvattnet ser ok ut, ingen mer olja trycks ut.
Vad kan mer gå sönder om detta uppstår?

MVH // Pelle
Hej!

Ventilkåpspackningen har inte bytts, tydligen gjordes bedömningen att det inte behövdes.

Svårt att säga vad som kan gå sönder, men man har ju hört versioner där olja har tryckts in i insuget, i motorn, i grenröret och vidare till katten, då blir det en jävla röra samtidigt som man måste byta ut katten.

Första gången bogserade jag bilen till verkstad men andra gången gjorde jag precis som du, körde eftersom bilen gick OK. Och oljan tycks tryckas ut bara i startskedet, en kort tid efter att man startat. När motorn sedan har gått en stund och fått upp värmen funkar den som normalt.

Har en känsla av att det finns många fler på detta forum som har erfarenhet av saken och kunde förklara bättre.
Jo
4
Johan Wi
523iA -00
Ännu en som råkat ut för detta...

Stannade när jag såg att det rök efter bilen. när jag väntat 20-30min på bogsering provade jag att starta igen. Hade då torkat rent så gott det gick och det läckte inte ut någon mer olja. Körde hem för egen maskin och kontaktade verkstaden dagen efter. Han trodde det var en propp i vevhusventilationen som tinat när jag väntade på bogserhjälp.

Körde ca 10 mil dagen efter för att försöka "köra rent" i systemet sas. Normalt kör jag drygt en mil till jobbet.

Sedan har den inte läckt något på en vecka fram till idag då det var dags igen...

Första gången det hände var det ca -15 grader men idag var det runt 0.
Det enda som är gemensamt för de två tillfällena är att bilen stått oanvänd en dag innan det läckt.

Även jag hade en del vit gegga under påfyllningslocket. Jag torkade rent vid första tillfället, och idag var där ingen gegga men däremot ganska mycket kondensvatten.

Wannabe: Vad har det kostat att byta klocka/ventil och slangarna? Det känns lite trist att byta grejerna om problemet kan uppstå igen om några veckor...
(Jag fick en prisindikation på 3000 kr för att byta ventilen.)

Mvh Johan
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hej killar!
Kan det vara det jag råkade ut för i fredags förmiddag? Rök som bara den från grenröret!
Luktade bränd olja. Trodde först att jag kört i vattenpöl med olja eller om det var ventilkåpspackningen som släpte igenom oljan!
Ang. Vevhusventilationen vilken är det? Det är nog det som spökar kanske.
Jag kör 2,5 mil enkel väg till jobbet och oftast eller nästan aldrig kortare sträcker än 10 km. Var ska jag börja?

MvH Bmw 4-ever
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Idag hände nästan samma sak mig. Jag fick starthjälp till bilen, eftersom den var var tom för ström, vilket aldrig har skedd förut (bilen har ståt i skåne sedan i torsdag kväll). Efter att ha fått igång bilen, gick den på tomgång 3-4 minutter, och sen började den ryka kraftig vit/grå av avgasröret och sen kom där vit rök upp från bakre delen av motorn och sen la bilen av.

Kontakta BMW i Malmö, som sa att det antaligen var vevhusventilationen som hade frusit och att dom har haft 5-6 biler nyligen med frusen vevhusventilation och att 3 av dom väntade på delar.

Dom förklarde att det var ett känt "problem" som bmw inte erkände, och att dom byggde om vevhusinstallationen, rensade slangor etc. Det kostade 6-7000 kr att åtgärde och det varade nog 2-3 veckor förre dom kunne fixa det.

Där verker inte vara vatten i oljan eller olja i kylvattenet.

Är det samme problem som ni andre har haft ?

Bilen har gått 11700 mil och var på insp. II 10400 mil.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
6000-7000kr för att byta dessa slangar?
Jag har haft bilen på service för inte så länge sedan, typ i januari. Så det finns ingen vatten eller gegga under oljelocket. Vilka eller vilken slang måste man göra rent då? Finns det någon bild på detta?
Kan det hända nåt med bilen då? Räcker det inte att göra rent slangarna och ev byta ventilkåpspackning?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Kom igen nu finns det bilder på var slangarna och ventilen sitter någonstans?? Det som ska rengöras på vevhusventilationen!
Nån måste ha gjort det ju. Är det svårt att komma åt eller väldigt enkelt?

MvH Bmw 4-ever
Johan Wi: Här i Finland gick reparationen på 350 €, ca 3300 kr alltså, 119 € för delar och 228 € för arbete. Då sa jag speciellt till att jag byter olja själv, med oljebyte blir det väl ca 500 €.

KimF: Som jag har förstått det så beror det på hur långt oljan har nått i motorn. Med min var det ingen fara eftersom den gick normalt. Men om motorn har stannat låter det ju inte så positivt. Rekommendationen är iaf att inte försöka starta igen utan bogsera till verkstad.

peter78w: Det finns bra bilder på www.realoem.com, engine - cylinder head - crank case-ventilation/oil separator. När du öppnar huven går en slang från ventilkåpan neråt. Vore inte direkt svårt kanske att göra detta själv men på min motor går det inte utan att lossa på insuget. Funderade på detta men det blev verkstaden ändå, dessutom satte de i en bättre variant på slangar och klocka som är isolerade.

Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
frågan är om man inte bara kan vänta till det tinar igen, sen plocka bort oljelocket, och prova att få igång bilen ?

Jo
4
Johan Wi
523iA -00
Jag var i kontakt med en annan varkstad idag.
Jag förklarade problemet och han sa att man antingen kan ta isär och göra rent grejerna eller köra en lite längre sväng så kondensvattnet förångas. Han sa också att "det skall visst bli lite varmare framåt slutet på veckan..."

Förmodligen hade felet inte uppstått om det inte vore för att denna vintern varit ovanligt kall och ihållande?

I norrland där dom är vana vid kyla kanske dom flesta har motorvärmare och 10 mil enkel resa till jobbet? =)

Jag har i alla fall varit ute och kört motorn riktigt genomvarm idag. Hoppas att kondensvattnet och all annan gegga försvann samt att det snart blir sommar så man slipper vara orolig för detta.

KimF: Du kollade väl så att kylvätskenivån var riktig? Det var det första min mekaniker gjorde när jag var borta för en snabbkoll av bilen. Kolla även oljenivån ifall den har tryckt ut mycket olja. På min syntes oljan tydligt på plåten ovanför grenrören. Det hade även runnit ner på lambdasonden och på vad jag tror är kompressorn till AC:n.
Jag kan tyvär inte bedöma om man vågar försöka starta den igen.
Förhoppningsvis är det bara en ispropp som djävlas!

Mvh Johan
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Wannabe; din o min motor måste vara rätt lika eller? bara att jag har 2,8 och du 2,5liters motor. Så jag måste nog lossa insuget med eller?

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.