AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.738

Oljesprut i motorrummet

Sida 2 av 3
Jo
4
Johan Wi
523iA -00
Peter89W:

Din motor är i princip likadan som 525 vad jag vet. Även samma familj som min 523 och på min skulle man behöva plocka bort insuget... Man kanske inte MÅSTE men jag tror det blir mycket svårt att komma åt annars!
Jo
4
Johan Wi
523iA -00
Ursäkta! peter78w skall det givetvis vara!

Ibland går det för fort (som tjejen sa)
523, 528, 323, 328 osv fram till -00 är M52, och bl.a. 525 från -01 är M54. Exakt vad som skiljer vet jag inte men det påstås inte vara samma motor. Fast troligtvis sitter de delar vi pratar om här på samma ställe på båda typerna.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Länk
Är det här ni menar? Hur får man loss typ slang 1? skruvar man på den eller?

MvH Bmw 4-ever
th
4
thjo
528iA -97
525iA -01
I helgen hände detta även på min 525iA-01.
Körde en sträcka på ca:35mil och parkerade bilen utomhus under en vecka utan att röra den. Körde sedan ca:5-7mil innan varning för låg oljenivå dök upp, stannade omedelbart bilen efter detta. Det rök kraftigt om motorrummet och olja hade tryckts ut på passagerarsidan av motorn samt även en gulaktik sörja vid oljepåfylningslocket, vågade inte fortsätta utan bärgade bilen till verkstad. Har i skrivande stund inte fått diagnos från märkesverkstad men det verkar vara samma symtom som andra på denna sajt.
För 2veckor sedan hände liknande problem även med en kollegas bil med samma motor, kan detta vara ett systemfel på BMW?
peter78w: Tryck på båda sidorna om fästet och riv och slit på samma gång.

thjo: Jo det tycks vara ett typfel, men det händer också andra modeller, t.ex. de fyrcylindriga. Men även andra märken.
fr
5
frorem
520I AUT -01
NB!!! VEIVHUSVENTILASJON TIL M54 MÅ BYTTES TIL ISOLERT SETT
settet koster ca 900.- NOK hos merkeforhandler

Har nylig hatt havari på min 520IA 2001 modell M54, grunnet frosset veivhusventilasjon,den har gått kun 70000 km og er bruktimportert fra Tyskland via en forhandler.
All olje ble trykket opp fra bunnpannen og inn i innsuget med følge at en råde(vevstake) ble bøyd, ufattelig kjedelig sak:(, hele motoren må ut og kostnadene blir høye, har selv kun hatt den i 6 måneder.
Den norske BMW importøren sier de bruktimporterte bilene IKKE er klargjort for nordiske forhold(cold country) og det må monteres et isolert veivhusventilasjons-sett for å unngå dette.
Det jeg ikke skjønner er at det også er kaldt i Tyskland og kan like godt skje der nede som her oppe.
Jeg jobber selv på et merkeverksted og vil ikke gi meg med det første angående reklamasjon hverken mot importør eller forhandler som importerte bilen.
Man skal rett og slett ikke oppleve slikt med så nye biler......

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ska jag måsta skriva igen det jag gjort förut>>>Fungerar det så är det omodernt :)

Konstruktionsmiss verkar det dock vara på vevhusventes dragning på era nyare motorer...Borde som tidigare sagts gå att få omgjort medelst isolering eller annan ombyggnation..

Vill inte heller skriva att det är "skandal" men nästan..

Mvh Janne.
fr
5
frorem
520I AUT -01
Der jeg jobber har vi bl.a Fiat og Mitsubishi som våre merker, og de kunder som importerer selv må det monteres en elektrisk forvarmerkolbe for å unngå problemer med veivhusventilasjonen.

Jeg har ingen tro på at kun isolerte slanger på BMW er en god nok løsning, da det uansett vil dannes kondens ved lavere temperaturer(-10 og nedover) og problemet vil oppstå igjen, med muligheter for motorhavari.

Dette er en alvorlig konstruksjonsfeil på BMW sine modeller, og hvis ikke de tar tak i dette på en seriøs måte og tilbakekaller inn sine biler dette er et problem på, er det etter min mening en erklæring på at bilene ikke holder mål i nordisk klima.
Konklusjonen er at vi som eier BMW eller så gjerne vil eie disse utrolig fine bilene:), med topp kjøreglede og komfort, kjører etter min mening rundt på tikkende bomber.
Går så langt å si at dette er en skandale og en stor ripe i lakken for BMW hvis ikke dette tas alvorlig av fabrikken.

Vet rett og slett om jeg tør ha denne bilen etter reparasjonen.......:(

mvh Frode
Lykkelig BMW eier inntil ca 14 dager siden:/
520IA 2001
frorem: Vill som en komplettering betona att min bil är såld ny i Sverige men hade ändå inte den isolerade versionen. Och även efter efter bytet till denna hade jag samma problem. På 3-4 veckor hade alltså de nya rören blivit i ett sådant skick att det var dags för en ny "förfrysning". Denna gång var det hela -9 (nio) grader ute.
fr
5
frorem
520I AUT -01
Ok, det ante meg at det ikke ble montert etter at bilene kommer til Skandinavia via hovedimportøren....
NAF (Norges Automobil Forbund hadde heller aldri hørt om slik modifisering av BMW, og de er borti mange tusen tester i året)

Det bruktimporteres tross alt over 2000 stk. BMW 5 serie til Norge hvert år.

Takker for infoen,Wannabe... lurer på hva importøren sier til dette?

Er det flere her som har kjøpt nye(ikke bruktimporterte) BMWer i Sverige eller Norge som har hatt dette problemet med veivhusfrysning, ta gjerne kontakt med meg på frorem@hotmail.com , jeg har kontaktet BMW Norge og de påstår at alle biler de henter opp blir modifisert for nordiske forhold.

Her er det etter min mening ting fabrikken må ta på en utvidet garanti/reklamasjon, vi forbrukere har jo rettigheter i både EU og EØS-land......eller skal vi godta alt???
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Länk Vad gör denna klocka ventilen egentligen??
Jag tog isär allt som behövdes för att komma åt denna delen. Det var väldigty mycket skit i den o lika mycket i slangarna. Fick inte rent den slangen som går ner till oljestickan men jag tror att det är nog inte så mycket skitt i den för det syns inte på oljestickan. Men min otur så gick den sönder klockan/ventilen så det ligger en sprick i den övre delen (klockan). Så när man startar bilen så brumar det lite konstigt och det kommer från klockan/ventil så en ny ska beställas och dom finns väl bara på BMW? För det är väl ingen fara om det är spricka i den när man kör eller? Ska byta till nästa helg är det tänkt.

MvH Bmw 4-ever
So
1
Sorunda
520 Touring -99
Jag har en 2.0 och det hände samma sak motorrummet dränkt i olja. Lösning? Limma om den gammla packningen, Blås ur ventilations röret när det har tinat. Dra upp oljestickan ett snäpp för att försäkra sig om att den inte sitter allt för hårt. Bättre att den "poppar upp" än att man skjuter ventilkåps packningen. Så är problemet löst till sommaren.

Mvh Sorunda

Al
331
Alfred
M5 2001
Fel Sorunda. Ingen alls bra lösning. När du lyfter stickan minimerar du inte risken för att ventilkåpspackningen brister. Det tryck som bildas i vevhuset/under ventilkåpan är inte samma tryck som i oljetråget när det är stopp i slangarna.
Säg att slangen som går från vevhusfällan till ventilkåpan kleggar igen, då har du ett övertryck i vevhuset men samma undertryck från stickan och neråt.
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Tjena jag har en 528 97a och kör 2,5 km till jobbet varje dag
och det har inte hänt att det har frusit än på 1 o halvt år
inte ens då det har varit 26 minus grader har inte heller någon gegga på
olje locket, och lyften man på stickan eller locket
då man har bilen igång, ändras varvtalet,o det är väl helt okej då
inte igensatt altså????
Eftersom jag inte har haft några problem, kan det ha att göra med att
jag byter olja filter på 700mil? Castrol magnatech 10-30 tro ja wiskositeten är på den oljan,
Borde man kanske riva bort slangar
/klocka och kontrollera ev göra rent??
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

*danne*>>>Vad jag vet så är hör inte din motor till "problemmotorerna" ang. just vevhusventilationsproblematiken iaf..

Mvh Janne.
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Okej, tänkte mest på att peter78w hade haft det problemet med sin 328 97a
den har juh likadan motor som jag har :/
Mest 01 och 00 som drabbas verkar det som.
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Okej då kan man vara rätt lugn iaf, men ska nog ta mig tid
att kolla nån dag framöver för säkerhets skull
(Ända gången som det är mindre problem med en E39 som är äldre)
annars har man den fina årgången med massor av standard fel,
men allt sånt är nytt och bytt iaf :P
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alright....

Det är ju naturligtvis bra att byta olja osv för att om möjligt förhindra detta,men jag har sett att på lite äldre(nåja) vagnar så är det inte så frekvent med detta bekymmer hur som helst..

Mycket av "igenkläggad" vevhusvent. KANSKE kan bero på att en del ägares motorer börjar bli lite slitna också..

Får t.ex mina M30 motorer problem med igenkläggad/igenoljad vevhusventilation(har ALDRIG hänt sedan jag började köra med dessa motorer i slutet på åttiotalet), då skulle jag istället misstänka slitage så att maskinen behöver en renovering...nästan.

Men visst kan kondens sätta igen detta med ogynnsam körprofil som det heter.Men jag har aldrig upplevt detta fenomen som sagt.

Farsan min har en 523i-97 som körs "relativt ogynnsamt",dvs mycket kortkörningar osv,han har heller aldrig råkat ut för detta..

Nåja...jag bara spekulerar lite i all ensamhet :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.