|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Du verkar ha hakat upp dig på att du inte såg dom, vilket - som redan sagts flera gånger - inte spelar någon roll. Sen är det väl kanske inte läge att ifrågasätta hur fort DE körde när du själv (enligt Polisen) körde 37 km/h för fort... :) Kan du däremot peka på att mätutrustningen inte var kontrollerad och godkänd så tycker jag att du gör rätt. Även om jag inte på något sätt förordar fortkörningar så tycker jag att det är viktigt att mätutrustningen visar korrekta värden. |
|
| Om det bara står Bureå på platsprotokollet så verkar det vara en bra angreppspunkt. Enligt deras föreskrifter så skall ju "mätkontrollantens placering framgå med lämplig referenspunkt eller position". Är det så att dom mäter på en sträcka där hastighetsbegränsningen ändras så är det ju extra viktigt att det tydligt och exakt framgår vart mätningen är gjord. Jag skulle tro att åtalet ogillas om du kan påvisa att det råder oklarhet (i deras platsprotokoll) huruvida mätningen är utförd på 110-sträcka eller 90-sträcka. | |
|
Gällande punkt ett måste detta blivit ändrat på senare år i sådant fall. Min far blev ikappkörd av en målad polisbil utanför Lockarp för 7-8 år sedan kanske i en hastighet som skulle inneburit indraget körkort. När han då påpekade att de inte använt någon signalanordning(ljud eller ljus) när de följde efter blev det fruktansvärt irriterade och lämnade plats utan vidare diskussion. Det är bara vad jag vet, men det är ingen möjlighet att det blivit ändrat. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Magnus18: Jag tror det du säger stämmer. Det finns ganska bestämda regler för vad polisbilar får göra och inte göra i trafiken. Jag är osäker på om det finns någon lag som säger "polisbil måste ha blåljus vid stoppande av bil", typ, utan att dom har viss "praxis" som dom följer (skall följa). Denna praxis bygger bl.a. på tidigare dommar där bilister har blivit friade och även där poliser har blivit dömda då polisen har kört oansvarigt eller vårdslöst. Generellt så tror jag att folk tror att polisen har större rättigheter än vad dom egentligen har. Ett litet juridiskt dilemma: Polis får inte köra på ett sätt som utsätter allmänheten för fara och fortkörning är ett brott eftersom det utsätter allmänheten för fara. Skulle man följa endast dessa paragrafer bokstavligt skulle alltså en polis inte få köra ikapp ett fordon som kör för fort. Nu vet vi ju att polisen får köra ikapp ett fordon som kör för fort. Jurister tolkar alltså lagen olika bl.a. p.g.a vem som kör (polis eller du/jag). Om polisen använder blåljus så kan juristen "tolka mer till polisens fördel" så att säga, i ett fall där väldigt höga hastigheter har förekommit. På så vis har en polis rätt att köra för fort. Men det är alltså inom rimliga gränser. En polis får heller inte stessa eller förvärra en situation genom sitt handlande eller uppträdande. Detta har åberopats då bilister har blivit jagade av civilpolis som kört utan blåljus och siren. |
|
|
Danne L: 110 är det väl endast på den sträcka som har wire-räcken? Åkte förresten själv dit förra veckan med 107 på 90 väg. Körde om en gammal Jetta som låg i 80 och sprutade saltsörja på rutan... Höll dessutom på att köra över polisen då han saknade såväl den grön/gula relfexjackan som stopp-spade när han hoppade ut mitt i vägen. När jag frågade honom om varför han inte hade rätt kläder på sej så blev svaret: Den som egentligen skulle mäta sitter i bilen och har annat för sej.." |
|
|
commander_krill har rätt 110 endast där det är wire räck. Helt rätt att stå på dig du har väl lika stor rätt som nån annan att nyttja dina medborgeliga rättigheter. Hör ingen som gnäller på dom som uppfostrar sina barn med bidrag eller att bankrånare kostar i rättegångskostnader. Hur gick det. |
|
| Mattias - Nu vet jag inte ett dyft om vilket umgänge du har, men det skulle förvåna mig MYCKET om du aldrig hört nån som gnällt över att brottslingar kostar pengar och att folk får/tar alldeles för mycket bidrag. | |
| Anders N: Det gnälls då inte specifikt att rättegången kostar. Varför ser man så ofta snyfthistorier i tidningar och tv om dylikt bidragspack som man ska tycka synd om. | |
|
Det ligger nått i det som Magnus18 säger om, ialla fall om det är samma regler för polis som för utryckande ambulanser. Det finns tre graderingar av vid utrykning med ambulans och det är endats vid Prio 1 som de får köra med både ljus och ljud signal samt att bryta hasighetsgränser i större utsträckning. Om samma sak gäller för polis, kan vara värt att kolla upp, så är min egna uppfattning att en fortkörning knappast skulle gå under Prio 1. Lycka till |
|
|
Ljud eller ljussignaler skall användas vid "påkallande av fri väg". Det är inget som säger att sheriffen alltid bedömmer det som nödvändigt att göra så för att köra ifatt en annan bilist, det avgörs från fall till fall skulle jag tänka mig. Det finns en (minst) "inofficiell" lista över argument från bilister om allt som var "fel" när de ertappas för fortkörning. Nåt skall de ju ha att surra om vid fikabordet... Tyvärr är det ytterst sällan lönt mödan att protestera, bättre att stå för fortkörningen eller vad det rör sig om. FP |
|
| Har dom haft din bil i "sikte" under hela tiden? Säg att din kompis körde fram tills du stannade och släppte av honom i blabla! Du har ingen skyldighet att berätta vem denna kompis är. | |
Danne L |
Jag vill ju gärna inte ljuga vid rättegången (även fast man inte måste svära eden) men jag vill samtidigt inte betala några böter om polisen har gjort det minsta olagligt själva när dom tog mig hur fort kan polisen igentiligen ha kört för att komma ifatt mig jag såg bakom ett backkrön att dom kom väldigt snabbt upp bakom mig (brukar automatiskt ha uppsikt efter volvo/saab i backspegeln) litet matematiskt problem här åt er ;) om vi säger att jag körde samma hastighet som jag blev tagen för 127 km/h och det tog låt oss säga 30 sek för farbror blå att hoppa in i bilen och börja följa efter jag har inte någon aning var han stod men låt oss säga att det tog 5km för han att hinna ifatt mig hur fort kan han ha kört då? skulle också vara roligt att veta hur fort han körde om det tog 1 mil för han att hinna ifatt mig något sådant hade väl varit värt att påpeka vid rättegången fastän det kanske inte gör varken från eller till i mitt fall jag har även bett dom skicka platsprotokollet och där står att daglig kontroll är utförd 10.30 och sikteskontroll utförd 10.30 jag blev tagen 14.05 är det något annat i platsprotokollet man bör kolla efter? tack för all hjälp |
|
Gjorde rätt snabba beräkningar men jag tycker dom verkar realistiska... Om han behövde 5 km så fick han hålla en genomsnittshastighet på ca. 161km/h och för 10 km en genomsnittshastighet på ca. 142km/h. I och med att han börjar från stillastående så måste han ju under en del av sträckan köra fortare än de framräknade genomsnittshastigheterna. ___ //Ulf |
|
|
Ärligt sagt, tror du verkligen att din fortkörning blir mindre olaglig bara för att polisen körde "för fort" för att ta fast dig?! Det är verkligen konstigt att "alla" som blir tagna av trafikpolisen aldrig gjort sig skyldiga till något, eller i andra fall så överdriver poliserna alltid brottet. |
|
|
Polisen FÅR köra hur fort de vill om tjänsten kräver det och de behöver INTE slå på blåljusen. Med andra ord: lägg energin på annat än att hävda att Polisen körde fortare än hastighetsskyltarna utan blåljus.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med. Just det argumentet (polisens hastighet) gör inte din fortkörning till mindre besvär för dig. DÄREMOT har jag full förståelse om du på alla sätt o vis tar dom rättigheter du har att försöka se andra brister i själva mätningen. |
|
|
Johan B & Anders S: Jag håller med er i sakfrågan. Det är ingen idé för Danne L att försöka påvisa att polisen körde för fort i det här fallet. Däremot så är jag intresserad av påståendet att polisen får köra hur som helst i sig. Jag har suttit och bläddrat lagtexter och författningssamlingar så jag blir tokig nu, men jag kan inte hitta något som skulle ge polisen rätten till detta. Vad bygger ni dessa påståenden på ? Observera att detta inte är något påhopp och jag hävdar inte heller att ni har fel. Jag frågar bara för att jag själv är intresserad av frågan och för att jag själv inte vet. |
|
|
En snabbsökning på internet gav detta (lagen.nu): 1998:1276 6§: Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används 1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), 2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller 3. i andra jämförliga trängande fall. samt: 8§: Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet. |
|
|
8§ är väl det som rätte kommer att gå på. Blåljus är till för att varna allmänheten, få uppmärksamhet och för att få folk att flytta på sig. Inget säger ju att polisen måste ha dessa på för att få köra fort. Hade poliserna utsatt allmänheten för fara och kanske även krockat så hade nog den polisen fått en del att förklara men om poliserna anser att det skulle förstöra deras bevisning att köra med blåljus vid det tillfället gissar jag på att de har laglig rätt att köra utan, då självklart under ovan nämda förutsättningar. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Ja, precis ! Det du hänvisar till är allt jag kan hitta. Där sägs att polis, ambulans, tull o.dyl. Får överskrida hastighetsbestämmelserna "med iakttagande av särskild försiktighet" och om det "uppenbarligen kan ske utan fara för trafiksäkerheten". Om signal för att påkalla fri väg används, står det att "Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet" Detta kan ju inte på något vis tolkas som att polis får köra hur fort han vill. Kommer man upp i farter kring 150-160 på 110-väg med normal trafikintensitet så anses ju detta i regel som grov vårdslöshet i trafik. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.