|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Danne L |
Tjenare Efter en fortkörning i somras blev jag av med körkortet i 2 månader Vad som hände var att jag kom "en aning" för fort efter e4an mellan umeå och skellefteå och blev stoppad av civil polisen (dom låg inte bakom och mätte utan hade en pistol dom påstod att dom mätt med) Orsaken att jag driver det vidare är pga att så vitt jag har uppfattat det så måste dom stå synligt när dom mäter och jag såg inte dom stå och mäta mig Lite svårt för mig att bevisa just den delen i rätten men att dom först mäter mig från vägkanten med civil bil och med pistol är det inte lite ovanligt man brukar ju vara med om att en bil står och mäter och en bil står längre bort på vägen och plockar in folk Den här bilen mätte mig sen satte han efter mig utan blåljus eller någonting (förutom förstås när han blinkande in mig till kanten) Det jag också är osäker på eftersom att jag inte såg dom är om dom verkligen stod på 90 sträcken som dom sa eftersom just före är det 110 väg så frågorna jag behöver få svar på är 1.Kan polisen verkligen stå och mäta mig med civil bil från vägkanten sen jaga ifatt mig utan blåljus eller någonting på och ge mig böter Jag låg trots allt i (enligt dom 127 på 90 väg) så för dom att packa sig in i bilen och jaga ikapp mig så måste dom också kört rejält för fort, får dom verkligen köra så pass fort utan blåljus? 2,Ni som kan e4an mellan umeå skellefteå var slutar igentligen 110 vägen? Jag har ingeting att säga om själva fortkörningen men resultatet hade ju blivit ett helt annat om jag legat 127 på 110 väg än på 90 väg och jag vill ju inte bli bötfälld av polisen på det här (enligt mig) tveksamma sättet Jag förstår även att det är många moraltanter där ute men jag har nyss käkat så jag är inte så sugen på några moralkakor ; ) Jag ska till rätten på onsdag nästa vecka så jag skulle uppskatta så mycket fakta som möjligt |
|
Om jag kommer ihåg den delen av e4 rätt så tr jag att det är 90 eller hela väfen mellan Umeå och Skellefteå. Nu var det ett par månder jag var där upe sist men det känns som om att det skulle va 90 där. /Ian |
|
|
Tror nog att du kommer att förlora ditt case! Här är föreskrifterna för hastighetmätning med laser: Länk 1. Ja! 2. Låter jag någon annan svara på. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
kilroy |
Svaret på din fråga nr 1 är "JA"... Dessutom behöver inte polisen vara synliga vid hastighetsövervakning. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
Danne L |
så farbror blå får köra hur fort dom vill även utan blåljusen på? |
|
Ja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Danne L |
jahapp då har man lärt sig det då...... så i teorin så kan dom ha mätt en bil för en timme sedan sen stoppa mig och säga det är mig dom mätte för 2 kilometer sen det låter ju inte så rättssäkert, men det är säkert sant som du säger jag har ingen större koll på det själv |
|
Bara ge upp istället för att tjaffsa vidare om det? Du har väll fått tebax kortet? |
|
|
MrÖberg Klart han inte ska ge upp, för det finns väl inget bättre sätt att slösa med skattemedel som kunde gå till viktigare utredningar. |
|
Danne L |
jag förstod att att det skulle komma folk och ha åsiker som jag i först inlägget specifikt skrev att jag ville slippa men till er 2 här ovan så kan jag säga att jag har betalt hutlösa skatter i så många år att jag nog med rätt kan driva det här hur långt jag vill och endå ha bekostat det helt själv med mina egna skattepengar MrÖberg måste jag betala böter och få körkortet indraget för att polisen inte kan se skillnad på en 90 och 110 sträcka så kallar jag det inte tjafs och som jag skrev i början av tråden så är jag inte intresserad i din eller någon annans åsikt om just detta utan FAKTA som jag skrev så ta och läs och begrunda innan ni svarar Braxen du borde istället fundera över vad du skriver någon större utredning av en fortkörning blir det knappast och pengarna som används till att bekosta en rättegång kommer nog inte från polisens kassa direkt |
|
Jag vill inte motsäga allt som ni har skrivit här, men mycket av det strider mot vad jag har hört. 1. Nej, det kan dom inte enligt mig. Nu är det ett par år sedan, men var det inte folk som bestred domen i början genom att säga att dom blev rädda. "Helt plötsligt stod det en bil i väggrenen och brevid stod en man och siktade på mig med vad jag uppfattade som ett vapen. Klart att jag körde så fort jag vågade då" Johan B: I länken du bifogade står det inget huruvida polisen har rätt att lasermäta fordon från civil bil. Här kan man läsa lite om laserövervakning: Länk Dock nämns det inget om civil bil där heller. Länk är en annan bra länk i alla juridiska sammanhang. Dessutom så är jag säker på att en polisbil inte får köra hur fort som helst, vare sig med eller utan blåljus. Utan att gå in på detaljer så har jag själv sluppit åtal just på grund av detta. Däremot så kan ju inte Danne L bevisa att polisen har "utsatt allmänheten för fara" i det här fallet, vilket är själva poängen bakom att en polis inte får köra hur som helst. I synnerhet inte utan blåljus. |
|
|
Danne L: Stå på dig. Som skattebetalare har du all rätt att bestrida en dom som du anser felaktig. Den rätten är grunden för en rättsstat. Jag känner inte till vägen i fråga men jag har vid flertalet tillfällen sett att polisen står just där en väg går från t.ex. 90 till 70. Det gör ju att dom kan plocka både fartsyndare och dom stackare som är lite sena med att reducera farten. Det är med andra ord "så dom jobbar". |
|
Danne L |
FullFartFram tack för svaret mitt problem är just det jag har svårt att bevisa att polisen körde för mycket för fort när dom stoppade mig klart att jag alltid kan fråga polisen vid rättegången hur fort jag körde när dom mätte mig och vad dom uppfattade som när dom stoppade mig och hoppas att polisen har svårt att förklara hur han lyckades komma ikapp mig i laglig hastighet jag läste även lite på trafikjuristens hemsida om förväxlingsrisken och viken att ha bilen man mäter inom uppsikt hela tiden vilket den här polisen som stoppade mig uppenbarligen inte hade ni får gärna komma med förslag hur jag ska lägga upp det här i tingsrätten och gärna andra tips&tricks |
| Danne L: Om jag har förstått dig rätt så undrar du om polisen verkligen mätte dig på 90-sträckan och inte 110-sträckan. I så fall skall du be dom visa upp platsprotokollet där det tydligt skall stå vart dom har stått någonstans när dom mätte. Jag tycker också att du skall ta reda på exakt var 110 går över till 90. I rätten skall du agera rakt och självsäkert (dock skall du vara ödmjuk och inte "kaxig") och det kan du bara göra om du har alla fakta klart för dig. För att "röra till det" för polisen kan du fråga/ifrågasätta vad som hände från det att dom mätte dig och fram till att dom stoppade dig. Att en civilbil står gömd och mäter med laser är ju inte normalt förfarande, så att säga. Därför finns chansen att platsprotkoll och dylikt inte har upprättats enligt de föreskrifter som finns. | |
|
Så vitt jag vet får polis, räddningstjänst o dyl bryta mot trafikregler om det är nödvändigt för deras tjänsteutövande. Spelar ingen roll om de har blåljus eller sirener på - de är bara till för att påkalla omgivande trafiks uppmärksamhet. Att tro att just du har betalt så ofantligt mycket högre skatter än alla andra och därför har en särskild rätt att slösa med skattemedel är ganska trångsynt. Wilhelm Svenselius |
|
|
Platsprotokoll skall finnas (och vara ifyllt), dessutom skall det finnas protokoll som visar att polisen har kontrollerat funktionen på pistolen samma dag (innan) hastighetsmätningen har gjorts. Det sistnämnda händer att de missar... Det finns inga bestämmelser som säger att de inte får sitta i en civilbil och mäta - dock får de inte mäta genom vindrutan oavsett vilken bil det handlar om och det finns en rekommendation om att inte mäta genom uppvevad sidoruta (dock tillåtet). På fråga 1 är svaret: JA! (som redan framkommit) Den enda chansen som jag ser att klara detta case, är nog att hoppas på att protokollen inte är upprättade på rätt sätt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hände detta i närheten av Lövånger? Har själv blivit "skjuten" där av civilbil och ikappkörd nämligen. Just där är de ena jävlar på att hastighetbevaka. Jag har dock för mig att det är 90 hela sträckan men minnet kan ju svikit lite ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest |
|
|
Moralkakor ska serveras till såna som inte vill ha såna, annars försvinner ju hela nöjet! =) |
|
|
Känns som ett hopplöst fall. På punkt 1 är det fortfarande JA och inget annat. Polisen får köra för fort utan att påkalla fri väg. Detta är främst till för att kunna "smyga" in på en brottsplats eller för ett efterföljande i ditt fall för att stärka bevis. Konstigt var det däremot att polisen inte filmade din framfart. Pröva linjen att du blev rädd och ville "dra ifrån" pistolmännen vid vägkanten. En sån naiv ansats är nog det enda som skulle kunna rädda dig. Spela dum och rädd. Att poliser rättsvidrigt plockar bilar på måfå och dömer utan att ha mätt farten tror jag inte förekommer i Sverige. Iallafall inte med uppsåt. Poliserna noterade med all sannolikhet ditt regnummer vid mätningen och så värst många andra bilar med ditt nummer finns nog inte i landet. Du kan ju försöka hävda att det var en lettisk bil (mycket snarlika skyltar) de mätte och att du, när de inte såg, svängde ut från en skogsväg strax efter att den lettiska raketen passerat dig. Det är ju inte helt orimligt men väldigt väldigt osannolikt. Då är det nog sannolikare att två personer har samma DNA-sträng (0,02% chans på korta serier). Visst har du rätt att överklaga saker och ting men det kostar ju pengar som sagt och dessa kan användas bättre. Ditt case kostar ledigt en dagisplats. Sen att du får högre blodtryck och mår dåligt av att vara en rättshaverist och sannerligen lär ha ännu högre blodtryck efter rättegången är ett annat problem. Jag kommenterar inte fortkörningen med annat än att jag förstår att man hellre håller 127 än ligger och lusar i 90 på en tom landsväg. Inga direkta moralkakor från min sida alltså även fast det var ett tag sedan du åt ;-) |
|
|
Om du ska köra på den "baltiska" linjen så är det inte lettiska skyltar Länk som är lika våra. Däremot så är de litauiska Länk hyffsat lika de svenska. ___ //Ulf |
|
Danne L |
W2k precis som jag skrev förut läs innan du kommenterar jag skrev inte att jag betalat mer skatter än någon annan utan endast att jag under alla år (som jag haft jobb) har betalat in en mindre förmögenhet i skatter, precis som alla andra som jobbar benke_berguv det hände i Bureå jag ska kolla när jag åker upp exakt var 110 går över till 90 jag vill ju inte försöka krypa undan på någon teknikalitet jag var endast lite fundersam om polisen verkligen får stå och mäta med civilbil för att sedan jaga efter i vad som måste ha varit en jävla fart (enligt plisen var dom ikapp mig på ca 5 km) och så blev man ju lite mer fundersam när polisen inte ville säga exakt var dom stod, ingen annan kan ha sett dom heller för alla körde i samma fart som mig Jag såg ju inte dom när jag körde förbi, i platsprotokollet står det bara Bureå För er som nu tycker att jag slösar med skattepengar så kan jag säga att jag har iaf provat att få fallet nerlagt och betala böterna men när ett datum redan är satt för rättegång så är det tydligen omöjligt att få borttaget även fast man erkänner Jag kan väl endå passa på att fråga om jag nu mot alla odds vinner i rätten kan man då kräva ersättning för att ha felaktigt blivit av med körkortet eller är domen från länsstyrelsen helt separat från domen i tingsrätten Jag säger nu inte att jag ska kräva ersättning jag är bara nyfiken |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.