AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.116

Förbrukning E90 330i

Sida 1 av 2
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Ni som kör 330i E90, vad ligger ni på i snittförbrukning?
Berra
Om jag kör lite längre sträckor blandat med kortare stadskörning till och från jobbet så ligger medel på ca 0.83 l/mil. Om jag ligger så att jag klarar körkortet (max +30kmh) så ligger jag kanske på 0.95 l/mil. Skall man varva ur lite så kanske man kommer upp till 1.1 l/mil.

Att hålla förbrukningen under 1 liter är inga problem.
Fantastiskt egentligen. Min Saab 9-3 SC Aero -06 (iofs med V6 turbo) snittade 1,2 L/mil, och då pendlar jag 4 mil på E4:an varje dag och har motorvärmare. BMW har verkligen lyckats. Igen. :-)

Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Intressant.
Med min 325:a ligger jag ganska exakt på 1L/mil (med dubbdäck), jag kör ungefär 30% stads/kökörning och 70% motorväg.
Hade väntat mig att 330 skulle vara markant törstigare än 325 men så var inte fallet.
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
Runt litern drygt i stan/blandat, 08-0.9 på landsväg. Detta med dubbdäck.

/S
Hmm, då får jag nog räkna med att lägga på en dl med x-drive...

Al
15
Allram
530xd -14
Jag ligger på ganska hårt (älskar ljudet i motorn!) och snittar mellan 1,0 - 1,1. Kör mest i stor Stockholm och körde tidigare Audi A4 1,8T där förbrukningen sällan låg under 1,3 med samma körstil.

Långresa till fjällen med 4 pers i bilen och full packning, mycket omkörningar och hög snittfart resulterade i 0,9.

Om man verkligen späker sig kan man hamna runt 0,6 med en 258 hk 3 liters sexa... som dessutom har en riktigt härlig respons.. Måste säga att BMW lyckats fantastiskt bra med motorerna!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tendenserna är nog ungefär som förra generationens 3 liters sexor; bilen är ganska törstig vid ren stadskörning, däremot kan man köra den riktigt snålt vid mer blandad, eller ren landsvägskörning.
Hur kör man för att komma ner till 0.6 med en 330i? Fick aldrig ner min gamla 330i (231 hk) under 0.8, körde ändå tämligen lugnt. Snittet låg mellan 0.9 och 0.95 beroende på årstid och körmönster, körde 30% stad och resten landsväg.

Min nuvarande bil har 220 hk och automatlåda, ligger runt 0.8-0.85 med 95% landsvägskörning. Behövs dock inte många mil i stadstrafik för att hamna runt litern.
Al
15
Allram
530xd -14
Det är inte roligt men det går, lägg dig runt 70km/h på sexan med ägg under pedalen... ;).
Berra
Är precis tillbaka efter ett kundbesök i Vadstena. Nollställde mätaren precis när jag kom ut på R40 i Borås. I Jönköping var snittet 0.61. Detta ökade till 0.67 när jag var framme (pga 110kmh och lite uppförsbackar). När jag var hemma i Borås så stod den fortfarande på 0.67. Så att komma ner till 0.6 går om man inte ligger över 90km/h.

Som info kan nämnas att det var duktigt halt med underkylt regn och -3 grader så man låg i princip på skyltad hastighet hela vägen.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
0,72l/mil landsväg ( farthållare på 90km/h ) då får man även beakta inkörningsperioden. Bilen har precis rullar 220mil

Var nere på 0,63 som bäst ( då hade bilen rullat c.100mil ) på samma sträcka. Även då med farthållare 90km/h

Snittet ligger på 1,03l/mil ( kör en del i stadstrafik )
Allram: OK, 70 knyck jämn fart kan jag tänka mig ger 0.6.

När ni anger förbrukningen, är det från färddatorn eller manuellt uträknat vid tankning? Har läst någonstans att E90:s färddator kan vara lite väl optimistisk.
helt jävla sanslöst ju! min fiat uno dricker fan mer alltså!
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
dali: jag tänkte precis samma sak..är snittet ni anger räknat på antal km / liter tankade..eller bmws dator? För förbrukning ger alltid snälla siffror gentemot verkligheten. Detta gäller ju inte bara BMW, utan de flesta...även Volvo.

Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
För datorn...skulle det stå, istället för förbrukning
Berra
Skulle tro att jag i snitt per tankning ligger på 0.88-0.9 l/mil. Skall försöka att nollställa trippmätaren vid någon långkörning och jämföra med tankningen för att se om det stämmer. Tror dock inte att mätaren ligger långt från sanningen.
Fartglad: japp, det är därför jag brukar gå efter trippmätare och full tankning. Har man standarddimension på hjulen ligger det nog närmast sanningen. I min Volvo stämmer faktiskt färddatorns siffror, den anger snittförbrukningen 8.3 l/100 km och det är samma resultat som tankning/trippmätare ger.
Tankade idag, 48.8 liter på 56.1 mil ger 0.87 liter/mil. Vinterkörning, 90% 100-120 km/h, 10% 50-80 km/h. Volvo S40 T5 med geartronic automatlåda.
Hmm och jag som hade tänkt mig en snål Polo SDi som arbetarbil istället för compacten framöver, men efter denna info så måste jag nog ta och titta närmare på en ny 330...
;-)

Exakt Thunderswede, köp en 330 som ekonomibil :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.