AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.615

525 Executive

Sida 1 av 2
richahen
Jag är en nybliven ägare till en 525i Executive och har inte riktig koll på vad det som är "Executive" egentligen. Jag utgår från att det är några utrustningsdetaljer, för det kan väl inte handla om prestanda?

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Tyvärr inte :-(
Executive består enbart av interiöra prylar, nedlackning, farthållare(?) etc.
Sök på executive, denna tråd har varit uppe innan.
Ämnet var uppe här om dagen så sök inlägg på "Excecutive" så hittar du allt du vill vet om det...
Stente: Interiör nedlackning vars isåfall...har nämligen Executive på min 535:a å ja har då inte nelackat ute på bilen =) MvH Mr-speed

go for 540 manuell
St
1.089
Stente
Ja mina mattor var iaf lackade, liksom ratt, växelspak och askkopp (inuti) :-p
okei...lackade i bilens färg eller ja har då bmw textil mattor å ljust sportskinn å såna saker MvH Mr-speed

go for 540 manuell
St
1.089
Stente
Detta var kanske ett skämt! Interiör nedlackning är nog inte så snyggt...
Skinn är iaf inte executive, jag har haft en 525 executive och den var det tygklädsel i. Kanske mittarmstöd, jukebox, barometer, vad vet jag. Svaren lär finnas i den andra tråden...
richahen
OK, som jag trodde då. Har ni någon uppfattning om vad detta kostade extra när bilen såldes som ny, i mitt fall -95?

Japp.

Executivepaketet introducerades -95 och fanns även -96 på E34.

1995:
518i-520i-525tds sedan/touring +32.000:-
525i/ix sedan/touring +28.900:-

1996:
518i-520i-525tds sedan/touring +33.300:-
525i +30.100:-

Och vi kan med risk för upprepning dra exakt det som ingick i Executivepaketet:
- Metalliclack
- Stöldlarm med centrallås/fjärr
- Eluppvärmda speglar, lås och spolare
- Ej modellbeteckning
- Elhissar fram (standard i 525i)
- Klimatanläggning 1 (lilla AC:n)
- Tempostat (farthållare)
- Velourmattor
- Högglanspolerat valnötsträ
- Klädsel flockvelour
- Förvaringsnät i kupé och bagageutrymme
- Lackerad framspoiler
- Lackerad bakpanel och sidokjolar.

Mvh
/Janne

Lm vanos
hej på er
jag har en 520-95 excutive med det ovan nämda
utom larm och fjärrlås .så vitt jag vet

Lm
Farthållare ingår inte i executivepaketet..

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
berg35:
Ajdå. Det var inte bra. Då kan man inte lita på vare sig BMW´s svenska officiella prislistor eller försäljningsprospekt? Och de 50-100 518-525 Executive jag sett, kört och i ett fall ägt, har *samtliga* varit tilläggsutrustade med farthållare?

Mvh
/Janne
Framför allt missar ni messerschmitar som snöat in er på excucutive paketet en detalj: det finns även ett "Tyskt" excecutive paket som sålts på tyska bilar ( eller om det kanske bara varit bilhandlar specialare...) ty en sådan 530 iA har jag...
Jag tror att det finns nog lika många uppfattningar om vad som är "excutivepaket" och inte som det finns beg bilar med detta paket....

Summan är väl så här Excutive paketet är ett lull-lull paket med olika innehåll från år tilll år ... Är det en summering alla köper??
Skalljag sen vara lite messerschmit själv Janne så är det bara i Sverige det finns E34 -96:or....

E34 tillverkades t.o.m. 10/95 och E39 fr.o.m. 11/95 tror jag min bil tillverkad 09/95 heter nämligen -96 i svenska reg papprena så fånigt med "svenska årmodeller" tycker jag..
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Låter som om jag kan kalla min för executive!

fyrhjulsdrift är roligast!
GasarMagnus:
Visst är det bara i Sverige det finns 96:or. Har jag antytt annat? Och konstigt vore det annars eftersom man aldrig (?) använt årsmodell i Tyskland, utan kört med första registreringsmånad och tillverkningsmånad för att åldersbestämma en bil.

Och jag trodde det framgick av priserna att jag avsåg svensksålda bilar. Vore lite saftigt med 30.100 DEM i tillägg :-)

Slutligen är det inte så kul om folk tycker att man är en Messerschmidt för att man har ordning på papperen. Då är det bättre att folk hädanefter får gissa och tro istället.

Mvh
/Janne

Janne...
Jag tycker helt klart att DU ska stå på dig.
Inget illa ment till någon men va fan.
Här på forumet finns en GRYM kunskap så klanka inte ner på varandra.

Mvh.
Micke Olsson
Janne..
Jag menade inget illa på något sätt här, utan vad jag ville få fram (fast det kanske var lite otydligt) var: Excutive paketets vara och inte vara har diskuterats här på forumet in absurdum, mycket kanske p.g.a. av man slänger sig med utrycket lite väl vidlyftigt i annonser mm.
Klart jag tror fullt ut på dina uppgifter och dess korrekthet men jag inbillar mig att dom flesta E34 är Privatimporterade eller?? och det är ju då termen Excutive paket blir lite luddig
Och som du säger det "tros" mycket i denna fråga, därav mitt användande av termen messerschmittar inte du personligen, utan alla som "VET" i just dessa snåriga utrustningsfrågor..

Som sagts innan är det tyska systemet med "årsmodellen" bättre tycker jag . i sverige kan ju en -98 vara allt från 06/97 till 12/98, viss skillnad i bilens ålder då..
Janne:
Om det står i listorna så ingår det säkert. Det är bara det att jag var och kollade på en 525 touring som sades vara utrustad med executivepaketet och den hade inte farthållare. Då kanske den inte hade det paketet då. Men jag har även hört andra säga att de inte har farthållare fast jag kan ha fel.

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
Visst används Executive-begreppet väldigt vidlyftigt. Jag har själv sett bilar, som inte haft någonting utöver det vanliga, utannonseras som sådan. På samma sätt som vissa annonsörer skriver "fullutrustad" så fort det finns elspeglar (standard sedan 1980/alla BMW). Eller alla som skriver "dubbel klima ACC" så fort det rör sig om en vanlig manuell AC.

Nåja, var och en blir salig på sin tro, jag föredrar nog att speca Executive-paketet på ett visst sätt, precis som Luxus-paketet på 2002:or betydde en sak och som Bavaria-paketet på E39:or betyder en annan sak. För att gå till ytterligheter.

Mvh
/Janne
daniel80
Hej jag undrar om jag har executive paketet?
På min 518 finns utrustning såsom M5:ans sportstolar med delläder ,träpanel, instegslister med bmwlogga i aluminium, stora belysningspaketet, nedlackning, elhissar, velourmattor fram och bak, lilla AC:n, förvaringsnät,mm
Jag har dock ej fårthållare eller något fjärrstyrt orginallarm. Räknas detta som en executive?

MVH Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.