|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ! Är det någon som vet hur mycket olja som finns kvar när den gula oljelampan börjar lysa efter att man stängt av bilen och när skall man kolla oljan. Är det direkt efter att man stannat eller hur länga skall man vänta ? Jag har en 520T -02 Winbo | |
|
Jag har också varit med om att oljelampan lyst efter att man stängt bilen... ...har för mig att det står i manualen att man "snarast" ska fylla på olja. Man bör väl vänta en stund med att kolla oljan, så att den hinner rinna ner. / Mvh Joakim Länk |
|
|
I handboken står det att man skall fylla på vid nästa tankning vid denna typen av varning men då jag kollat oljan efter en stund (10-20 min) så ligger oljenivån mellan sträcken. I teorin alltså ca 0,5 liter kvar innan påfyllning. Varför varnar den så tidigt i så fall. |
|
|
Jag har samma "problem". Oljelampan lyste gult igår efter att jag stoppade bilen. Problemet är bara att jag inte vet vad för typ av olja jag skall fylla på. Har ingen aning om vad som är i den nu. Har ni några rekommendationer på vad jag skall göra? Skall jag prata med BMW höra vad dom säger ? |
|
| Vilken bil har du och vad har den gått m.m. | |
|
Kolla alltid oljan när den varnar för låg oljenivå. Det kan hända att oljenivåsensorn är rasslig. Tydligen inte ett ovanligt fel. Min 330 oljelampa lyste efter färd för mig oxå för 3 dar sen. Besökte min lokala BMW verkstad där de rekomenderade castrol SLX olja. Köpte 1L som jag hällde i, därefter frid o fröjd. |
|
|
Yepp, skall kolla oljan när jag kommer hem från jobb. Bilen är en 520 IA - Touring - 2002mod. |
|
|
Hur mycket olja drar den ? Hade en likadan tidigare men manuell som drog 1 l på ca 350 mil. Fyllde oxå på med SLX. Verkade vara ett vanligt problem med denna motorn och årsmodellen. |
|
|
Är den servad på BMW har du SLX (LL-04), alternativt denna:Länk AE |
|
|
Winbo: Jag har inte haft den länge nog för att upskatta hur mycket olja den drar än. Köpte den i början på sommaren i år. Det vil väl visa sig antar jag. Värt att nämna kan vara att jag körde bilen rätt hårt den dagen oljelampan började lysa gult, givetvis när motorn var varm. Kanske kan ha något med saken att göra. Hursomhelst, skal dra inom bmw och skaffa lite olja. |
|
|
Min 525:a (samma motortyp som 520, M54) vill ha en påfyllning mellan servicetillfällena, men allra bäst är nog att byta en gång extra. AE |
|
|
jag är juh av den åsikten att en bil inte ska dra mer än 0.5L per 500mil, dvs max 1L mellan servicen.... men biltillverkarna har juh ett helt annat spectrum att mäta en fräsch/dålig motor med, verkar juh vara 1L / 100mil som är intrevallen där och då är juh grejjerna sopslut. nåja, hursomhelst, kan vara en klok ide, att om man inte är intresserad/kunnig att byta oljan själv och lämnar bort bilen för detta, ta reda på vilken olja som spills i bilen , och köp en extra liter och ha kring reservhjulet eller nåt sånt, man vet aldrig när den behövs. /mvh jocke |
|
| Om den gula lampan börjar lysa när du stänger av bilen betyder det att du skall fylla på vid t.ex nästa tankning enligt handboken. När den gula lampan börjar lys vid körning får man köra max 5 mil innan påfyllning. Min gula lampa började lysa vid körning efter bara ca 200 mil men sedan kunde jag köra köra ca 150 mil till innan den började lysa under körning. | |
|
Kan nog hålla med dig Jokko. Dock har min bil serviceintervall 2500 lit. förbrukat bränsle d.v.s ca 2700-2800 mil vilket är för långt t.o.m för LL-klassad olja. Skulle tro att min förbrukar runt 1 lit/1500 mil. AE |
|
| Skit i longlife-oljorna byt olja var 1500 mil eller enligt indikatorn, så vet du att man alltid har shysst olja. | |
|
delorian: jodå jag tänker följa servicen när bilen ber om det. Kommer vara noggrann på det. Den frågar väl själv efter oljeservice såvitt jag vet. Körde in på bmw här i stan och frågade vilken olja jag skulle ta, han tog fram castrol 5W-40 har jag för mig. Kollade oljan efter bilen stått ett tag och visst, det började bli lite på stickan, men inte farligt lite. Verkar som at allt fungerar som det skall dådå. Fyllde på 5dl iallafall så nu är nog allt bra. Är nästan för enkelt med lite mer modernare bilar... är van vid tidiga 90tals bilar jag. ;) |
|
| Haha, så är det när man kör en bensinare!, Då får man fylla på mellan oljebytena, min bil har gått 30000mil, byter olja på 1000 mil, och den tar inte en droppe på den perioden. | |
|
Nu har detta hänt mig, undrar vilken olja jag ska köpa och vart gör jag det ? Tack |
|
| Glömde nämna att jag bor i Stockholm/Vällingby. | |
| Borgs bil borde ju ha olja, de ligger ju i Vällingby | |
| Överallt där olja säljs mekonomen, micro, okq8 statoil vilken mack som helst eller bmw i vällingby. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.