AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
11.704

Z3´an som vinterbil + fukt

Sida 1 av 2
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hej allihopa!

Har nu äntligen köpt en svensksåld 96a ljusgråmetallic Z3a som rullat 7500 mil, har juh haft lite funderingar om hur den skulle fungera som vinterbil.
Efter att ha haft den i en månad kan jag säga - den funkar hur bra som helst. Tänkte jag skriva. Men idag kände jag lite fukt i mattan i bagageutrymmet, kan väl inte vara bra?
Lite fuktigt mellan "mattan" och metallen.

Har nån annan haft problem med det?

Tacksam för kommentarer.

Mvh // David
Har inte haft det problemet...

Det borde funka att lägga tidningspapper där, det drar åt sig mkt fukt :-)

eller stoppa in en liten kupévärmare och kör några timmar, se bara till att ha en glipa öppen där fukten kan leta sig ut :-)

//Svebba
- Jag är schnell !
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Frågan är vart fukten trängt in nånstans. Vore jag du skulle jag ta bort hela golvmattan och kika efter ordentligt var fukten kan tänkas komma från. Låter definitivt som det kommer underifrån.
fi
28
fisherman
z3 1.9 -96
Kolla bromsljuset som sitter på bagageluckan! Det är inte ovanligt att det läcker in där. Min bil kan läcka in lite just där om jag parkerar med nosen nedåt på garageuppfarten när det regnar eller vid tvättning.

lycka till !
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Tackar för svaren!

Mjaa har tänkt att köpa en "torrboll" och lägga i bagageluckan, kanske kan hjälpa, eller drar den till sig ännu mer fukt till bilen tro?
Antagligen inte dock.

Alltså, från början har jag inte märkt detta problem( har haft den i en månad), men nu är det ganska rejält fuktigt, om man drar en servett mot golvmattan så blir det "blöt" eller jag synbart fuktig iaf. Upptäckte det i samband med att jag hade en matlåda i bagageluckan som jag var rädd att det runnit kondensvatten ur ( för det var "torr" mat i den), men när jag kände efter så var mer än halva bagagelucksmattan rejält fuktig.

Sen är det som sagt ganska fuktigt mellan mattan och karossen också.

Det har redan börjat lukta lite illa t.o.m :/

Vad tror ni, risk för rost?

Kanske kan tilläggas att bilen inte står i garage.

Garage plats kan fixas, dock till ett högt pris, så hittills har jag låtit bli eftersom det inte har behövts riktigt, men det kanske är dax att fixa det nu, iaf över vintern?

Tror oxå att fukten kommer underifrån, och eftersom jag nyligen köpt den har jag inte kollat så noga hur det ser ut i bagageluckan, hur det ser ut med reservhjulsupphängning och dyligt? Kan det vara där det spökar/tränger in?

Det som talar för att fukten kommer underifrån är att metallen och mattan är båda blöta, samt att jag har en baslåda som är ganska stor och tung, men under den har det letat sig in ett papper, som nu har blivit blött det med. Alltså känns det som att det tar i ganska rejält när det bli blött under en rätt tung baslåda.

Det som talar för att det kommer uppifrån är att det på en av sidorna på baslådan var det fuktigt ganska högt upp.

I övrigt kan tilläggas att den är helt prickfri i övriga skicket, inte ett stenskott och inte heller tillstymmelse till rost någonstans.

Kommentarer?

Mvh // David
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hallå! Baslåda ?!?!?
Jag kan ju tala om för dig att en baslåda i bagagen på Z3 gör inte mycket till nytta om du inte kapar upp hål in till kupén från bagagerummet. Bagageutrymmet SKA nämligen vara HELT tätt och det gör att baslådan knappt fyller någon funktion förutom att det eventuellt skakar o skallrar lite om bilen.

Kan det vara så att någon gjort hål i bagageutrymmet någonstans så att baslådan kan pumpa luft ? Isåfall.. var sitter hålen. Vem har installerat baslådan ?

Klart det finns risk för rostskador. Det där måste du kolla upp ordentligt. Ännu större är risken för mögelskador. Du säger ju själv att det luktar lite illa...
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Ja baslådan var där när jag köpte den, ska plocka ur den och göra en ordentlig koll i bagageutrymmet under helgen.

Men eftersom det är min första Z3a så vet jag inte riktigt hur det SKA se ut i bagageutrymmet, aja vi får se hur det går.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Som jag sa. Det ska vara tätt i bagageluckan och kablaget som går ner i bagaget ska vara omstoppat med gummibussning. Det ska absolut inte finnas några synliga hål i utrymmet. Har du tur så märker du var nånstans det är mest fukt så då kan du ju börja leta där....
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Jahaja .. verkar som det kommer ovanifrån på bakluckan, på insidan är det typ vätska o frost nu ..

Med tanke på att det blivit rätt fuktigt och redan luktar lite illa, trots att jag antar att det bara är smältvatten, vad ska då inte hända när det regnar på den?

Tips på åtgärder?

Täta på något sätt kring bromslyset på luckan antar jag ..

Mvh // David
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Riv ut alla mattor och annat löst i bagaget och kolla var fukten kommer in. Att det kommer in så stora mängder via bromsljuset verkar konstigt...

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Är listen runtomkring bakluckan tät då eller har den sprickor o skit ?

Kolla under mattorna. Finns ju kablagehärvor som går in i bagagen underifrån. Du har ju eftermontage av stereo så kanske någon av bussningarna runt kablagen inte sitter som den ska.
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Den nog tät iallafall, det kommer igenom bagageluckan är jag rätt säker på nu, då jag för andra dagen i rad märker att det är blött o lite frostigt på insidan av bagageluckan.

Sedan noterade jag att en ganska stor svart grej i hårdplast som sitter mitt på och ganska långt in mot bilen på insidan av luckan satt lite läst. Kans det vara där det kommer in?

Å andra sidan så sitter den ju som sagt på insidan av luckan, så även om den skulle sitta som den ska så skulle det nog innebära att det kommer vatten i i luckan, skillnaden skulle då vara att det in te rinner ner i bagageutrymmet. Alltså rinner det ned från någonstans ovanpå och sedan ner i själva luckan. Och som sagt. även om den svarta hårdplats grejen skulle hålla tätt, så skuklle det ändå rinna ner i själva luckan, och det klan ju inte vara bra?

Om det nu är så att vatten letar sig in via bromslyset på luckan, hur beteér man sig för att täta det?

Köpa nytt och hoppas att det är tätare?

Mvh // David
Hade det varit min hade jag inte tvekat att hyra garage påengång om jag hade sådana här problem. Fukt är farligt!

// Pantzare
fi
28
fisherman
z3 1.9 -96
Hej igen ! Antar att plastgrejen som du beskriver är just den som döljer skruvarna till bromsljuset. Har för mig att bromsljuset sitter med 3 muttrar som du kommer åt om du lossar "plastgrejen". Skruva loss bromsljuset och kolla att packningen är hel / ligger rätt. Jag är nästan säker på att det är där den tar in vatten, ingen fara om du bara låter bagaget torka ordentligt.
Om du har möjlighet så kan du ju parkera bilen med nosen uppåt under en veckas tid för att kolla om det gör ngn. skillnad

mvh. Fisherman
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Mm garage är nu fixat, men det löser ju inte problemet. Ja ska kolla upp det där med lyset snart, men vet inte om det är så bra att ta bort den svarta plats grejen? verkar som den sitter där den sitter, inget man tar bort och sen kan sätta tillbaka hur som helst?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
David80: Jodå, den kan du lätt ta bort (och sätta tillbaks!). Den sitter med ett plastclips på respektive kortsida och två på respektive långsida. Kan verka svår att få loss men ta i lite så går det!

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Ni
4
Niclasn
BMW z3 1.9 -98
Bumpar tråden då jag har samma problem, dvs fukt kommer in via bromsljuset.
David80, fick du ordning på problemet?
Jag beställde ett nytt bromsljus till luckan i hopp om att det skulle komma med ny packning, men det kom utan packning. Samt att det inte verkar vara rätt del jag fått. Har bilen på vinterförvaring, så måste vänta ett tag till med att kolla om den passar, men ljuset jag fått har en lång smal halvmåneformad överdel i lackad metall. Men jag har för mig att det är bara lyktglaset som är synlig del på bilen, dvs inget större i bakluckan mer än bara lyktglaset.
Kan jag ha fått någon annan del än den jag behöver?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Niclasn: Du har fått ett bromsljus till en Z3 med facelift, dessa har lite annorlunda utseende med bland annat en kromad överdel. Lämna tillbaka och se till att få rätt!

/Masten
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Länk
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Hej

Tredje bromsljuset var det första jag fixade på min nuvarande bil. Ägaren innan hade försökt täta med lite rött silikon.

Jag har en bild på bitarna här:

Länk

Där finns också en länk till en beskrivning av processen:
Länk

Var beredd på att det är ett riktigt svårt att få tillbaka bromsljuset med den nya packningen.
Ni
4
Niclasn
BMW z3 1.9 -98
Tack gör info.
Ska returnera det nya snygga med vitt glas som jag gärna meckat dit, och försöka få tag i packningen och det röda lyktglaset.
Någon här som har tillgång till dessa delar?
Lyktglas, part nr 63258389733
Packning, part nr 63258389735

Bör jag byta själva lykthuset också, trots att detta är intakt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.