AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.048

Bränslesnål automat 5 serien

Sida 3 av 3
ge
158
geson
E12 528i -79
124lover: Jag har nog förstått!
Har bara lite "volvo-allergi"! var inget personligt!
Kan vara svårt att jämföra med andra märken när man är helt "insnöad" på BMW.

Det billigaste att åka i är nog 518.
Men skulle nog rekomendera en större motor tillsammans med aut.
Som jag skrev tidigare, varför inte 535!!!

/Geson
Ragemannen
Kor sjalv en 523-99 E39 den ligger pa runt 0,85 - 0,90 blandad korning
124: nja det är nog så att du både vill äta kakan och ha den kvar...

BMW E34 med automat behöver 2,5 liter motor för att bli anständigt bränslesnål och "körbar", dom mindre motorerna gör ofta att det drar mera bensin än med en större motor. problemet är att en E34, som på alla sätt är en alldeles utmärkt bil,inte är en bruks andrabil "typ Volvo 740" utan fundera igen vad du vill ha:

Är det en rolig, bekväm snygg andra bil ( som dock kostar lite mer att äga och kan bli dyr att laga) då köper du en E34 tveklöst

Är det bara billiga driftsäkra mil till lägsta kostnad som lockar då glömmer du BMW

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
124,

I den prisklassen du är ute efter så har du bara ett vettigt alternativ, E34 525iA gärna då 91 eller senare. 520 med automat drar som sagt minst lika mycket eller rent utav mer på grund av undermotorisering. Med manuell låda blir en 520 lite snålare.

Obs! 518 finns inte ens med automat (enligt den tillvalskatalog jag har från -95), så är automat ett krav går den bort.

Micke
"Är det bara billiga driftsäkra mil till lägsta kostnad som lockar då glömmer du BMW"

Fel! En välvårda fyncylindrig manuell är en alldeles utmärkt och "billig" bruksbil. Glöm automat och sexa...
ge
158
geson
E12 528i -79
Varför glömma sexa o automat.........kan väl vara "billigt", men det finns det som är billigare. (och dyrare)
Allt är relativt, beror vad man har för "måttstock".

/Geson
Måttstocken verkar vara träbocken 740 så fort ekonomi och bilägande tas upp i sverige. Fast det är var och en som bestämmer var "måttstocken" landar på. Jämfört med Nissan Micra så... ;)

"Är det bara billiga driftsäkra mil till lägsta kostnad som lockar då glömmer du BMW"

OK då säger vi så !

Då får jag leta upp en Mercedes 230E -90 och framåt istället,jag har varit det märket troget i 9 år ,men tänkte man skulle prova det enda alternativet....åtminstone som vinterbil,jag vill ju ABSOLUT inte ha en felhjulsdriven bil ;o) och det har inte att göra med att jag ska köra omkring med bredställ...den tiden är sedan länge förbi...är trots allt 37 år.tyvärr verkar det vara dyrt att hålla en BMW igång,och då tänker jag mest på reparationer och försäkring...jag är nu inne på detta fina forum och kollar läget lite,och jag måste säga att det finns mkt bra information här ,om man är vetgirig som jag är...
Det är inte dyrare än en merca. BMW "nördar" vill ha allt i tipp topp skick och plöjer ner en förmögenhet på en massa strutsaker. ;) En fyrcylindrig BMW är rena sparbössan. Jag tror inte att en MB blir lika billig i drift. Dessutom så är mercan mycket tråkigare.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Dessvärre har den har tråden spårat ur lite och nivån sjunkigt en del och jag tycker att det verkar som att folk försöker missförstå syftet med ursprungsinlägget eller rent av spelar dum. Tråkigt! Det hela började med en seriös fråga, vilken E34 modell rekommenderas, om kravet är automatisk växellåda, förhållandevis god bränsleekonomi och rimliga ägande kostnader. Det är ingen fråga som är omöjlig att besvara!

Tvärtemot av Gasar-Magnus säger så vill jag påstå att det faktiskt är möjligt att äga och köra BMW utan att bli ruinerad. Mycket ligger i vilken bil man väljer. Genom att lägga ner lite tid på att välja ut rätt exemplar och försäkrar sig om att bilen är i god kondition samt fått den vård och service den behöver, kan man bespara sig från mycket problem.

Ska det bestämt vara en E34, så tycker ag att en 520i/525i årsmodell 91 eller senare är de bästa alternativen, allra helst med Vanos (årsm 93 och senare). Precis som någon tidigare påpekade, gick de fyrcylindriga modellerna inte att få i kombination med automatlåda. Anledningen är enkel, den höga utväxlingen hos automatlådan i kombination med bilens höga vikt i kombination med motorns förhållandevis låda effekt passar inte in i BMWs profil.

Förbrukningen hos 520i/525i skiljer marginellt, däremot kan det vara lite skillnad i årspremie. Jag anser också att faktorer som skick, mekanisk kondition, dokumentation, historik, få och långtida ägare bör värderas högre än motorstorlek. Inte heller kommer det att vara omöjligt att hitta en sådan vagn inom den angivna prisklassen, 30 – 40 000 kr.

Står man däremot och väger mellan E-klassen (W124) och 5-serien (E34), blir situationen en annan. Mitt val skulle hamna på en MB 220E/E220-93, (modellen som ersatte 230E).

Bilen har en 2.2 liters rak 4:a med 16 ventiler som utvecklar 150 hk/215Nm, vilket inte bara gör den fullt jämförbar med 520 utan till och med snabbare. 0-100 med automatlåda går på 10.6 sekunder (520iA 11.7 sek, 525iA 9.5 sek) och toppar 205 km/h (520iA 207 km/h, 525iA 225 km/h). Detta i kombination med en förbrukning på ca 1 liter/mil gör den till en fullgod motståndare till ovan nämnda E34 modeller. Dessutom ligger W124 bättre till hos försäkringsbolagen, vilket avspeglar sig i premien. En snabb sökning på blocket visar att modellen ligger inom angivet prisintervall: Länk

Men precis som jag sade i en annan tråd, går det inte att säga vilken bil som är bäst, det är som är fråga vilken maträtt som är godast. Det beror helt på vem som ska maten och vad man är sugen på! E34 och W124 är mycket olika bilar som riktar sig till olika målgrupper, men ibland vill man kanske smaka på något annat?

Som kuriosa kan jag berätta att jag och 2 kompisar tog en 190 2.0 -89 som hade rullat ca 35 000 mil och körde hela vägen från Göteborg till Lindvallen i Sälen och hem och med ett totalt snitt på 0.76 liter/mil. Då ingick en del körning i sälen med kallstarter (ca 25 - 30 minusgrader, ingen motorvärmare).

Jag har svårt att tänka mig att en 320i-89 hade klarat det på mindre bensin. Färre cylindrar i kombination med högre utväxling = lägre varvtal, gör att förbrukningen sjunker, visserligen på bekostnad av accelerationen. Mercedes har/hade (jag har inte så bra koll på nyare modeller) mycket bra byggkvalitet. Under 5000 mils ägande av bilen ovan byttes ett avgassystem, och hjullager utöver regelrätt service. Inte illa för en långmilare.

Sist jag kollade upp min gamla 190 hade den rullat 47 000 mil.

Bilder på min gamla 190:a: Länk Länk Länk

___
Vagnparken: Länk
Du är otrolig Mugge!
Kul att du engagerar dig som du gör ,
du verkar ju vara lika pedantisk som jag!
Tack så mycket!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Håller med mugge!
En kompis till mig hade en 525i -91, som han hade mellan 15400-21000mil i tre års tid. det enda han gjorde utöver service var att byta bromsar och vattenpump. Mkt billig i drift med rimlig bränsle-ekonomi även mkt driftsäker. Detta var altså en privat import med lite tveksam historik.
Dock som mugge säger så är nog försäkringspremien snäppet över av vad en motsvarande merca kostar. Reparationer På en E34 är nog inte dyrare än på en merca iaf!
Bilarna har totalt olika karaktärer, har kört 300E -91 och den är slöare och mera oprecis på vägen än vad en 525i är.
Så jag rekommenderar E34 varmt som bruksbil (har själv en M5 touring som bruksbil, dock inte ekonomisk sådan). Det viktiga är att du köper en bil som är välhållen och så få ägare som möjligt(gäller säkert på mercedes också). Rekommenderar även att du tittar på några bilar och provkör så att du kan bilda en uppfattning om modellen och dess egenskaper.

(PS: hade själv en 323i -86 ,6 cyl 2.3l 143hk och körde långtur (med dubbdäck)med snittförbrukning på 0.73 beräknat mellan varje tankning. då var snitthastigheten ca 95km/h inkl. pauser......så nog kan man köra snålt med BMW också.... )

MVH:
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.