AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.045

Bränslesnål automat 5 serien

Sida 1 av 3
Finns det någon bränslesnål 5 serie bil med automatlåda
jag är ju lite sugen på en sån som andrabil...
Och sen följdfrågan! Är BMW:s automater krångelfria eller någon speciell man ska undvika

Bäckis
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hmm vilken 5serie? i övrigt så funkar automaterna bra, bara de sköts om

//Simon
Sorry ;o( E34 hade jag tänkt....

Bäckis
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Min 535 går under litern på långfärd, iaf med farthållaren, har så orolig fot annars :))

Och automaterna i dessa brukar funka fint, modellen med programväljare

//Simon
124 lover:

Har testade 535DT underbar mil slukare som inte drar speciellt mkt soppa långkörning runt 0.6-0.7.
Ok tack.men det var bensinare jag tänkte på,jag som skrivit oklart...!
Det är tänkt som vinterbil/bruksbil resten av året.

Bäckis
530iA är tipset, Lilla V8an ger fin komfort och bra inköps pris då "alla" är livrädda för en bil med V8 och automatlåda ( "alla" vill ha 525 manuell touring verkar det som..)
Kör man som folk var den helt i nivå med vad en 523iAT suger i sig , tror Micke O hade 0,73 som personbästa med sin -93 touring automat...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ok 530iA lät ju kul!!!Men hur är reservdelspriser och servicekostnader jämfört med en typ 525 520 eller tom 518?

Bäckis
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Helt klart är det lite dyrare, kraftigare slitdelar, vissa motor delar kan vara dyrare. Men i övrigt så är ju en e34 en e34, alltså samma delar.

En 535 kan man nog hitta ännu billigare än 530 v8, men där får du kolla noga så inte kamaxeln är dålig.

Läs det här om du inte gjort det redan: Länk
Marginellt högre, det mesta är samma som 525 lite mera olja, 2 (eller 4 ) stift till att byta och som sagts innan; ganska svårsålda "entusiastbilar" p.g.a. V8+ automat skräcken ger bra köpläge ofta väl utrustade en fin glidare som duger även när det är mera brått utan att bli "stimmig"..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Men vilken/vilka årsmodeller menar ni nu? Jag ska som sagt ha den som bruks/vinterbil och hade kanske tänkt lägga 20-40´inte en krona dyrare än 40´ iallafall...

Bäckis
Ulke
535 turbodiesel i en E34, hmm den vill jag köpa...kan inte vara så många ex. av den :o)))

Ang. 530iA......Vill man ha en bensinsnål bil så kan man ta bort denna direkt. Vad man kan prestera med ett ägg under foten och vmotorvägar utan backar är väl i högsta grad irrelevant????

Det som gäller är när du kummer till macken och skall tanka och då kommer du väldigt sällan om ens någon gång under ett snitt på 1.2L/mil, allt annat är en väl intalad lögn.....

Såvida du inte bor på en avkörningsplatstill Autobahn.......

//Ulke

Och JA, jag har haft 3 st 530, 1 manuell och 2 aut.....
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo alltså Ulke har rätt, blandad körning så hamnar du ändå kring MINST 1.2, men jag skulle hellre vilja påstå 1.4-1.5. Allt hänger ju på din körning, och motorns skick.

På långfärd kan du komma ner under litern, aldrig annars. Däremot finns det ju 525or med automatlåda, och de drar mindre soppa. Tänkte på 24v, 91uppåt, och för 40000:- törs jag påstå att du får en väldigt fin en också, som duger till året bil om man vill ;)

//Simon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Här är förbrukningsstatistik över mitt 530iA -93 ägande: Länk

Kan inte säga att jag rek. 530 till en som vill ha bränslesnål bil.
Vanligaste noteringen ligger på 1.3 liter/mil över en fulltank.
Högsta noteringen ligger på 1.66 liter/mil över en fulltank.
Några enstaka gånger under långfärder kunde man komma ner till 1 liter/mil eller lägre.

Totalsnitt över nästan 1500 mils körning ligger på 1.29 liter/mil.

Så det är ingen bil för den som vill ha låg förbrukning, men V8 i kombination med aut låda är underbart... helt klart värt förbrukningen.

___
Vagnparken: Länk
Bränslesnål 5-serie med automat!?
Finns det?
Speciellt med några tiotal år på nacken...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tycker att automat känns klock rent, även på en 535. Det som många tycker är synd att motorn vaknar först ordentligt på ca 4000rpm.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad gäller reparationer och övriga driftkostnader så är V8:orna dyrare. Det är väldigt trångt under huven på en V8 och ska man in där och rota går det långsammare och det kostar pengar om man inte gör jobbet själv.

Även delarna är dyrare, t.ex. kostar en vattenpump till en 530/540 1070 kr, medan en vattenpump till en 525i kostar 590 kr.

___
Vagnparken: Länk
Min vän hade en V8 530iA - 95, och som Mugge skriver så drog den ca 1.3L blandad. Mycket trevlig bil, men absolut ej bränslesnål.

Jag tror det blir svårt att hitta en E34 automat (bensin) som drar under litern blandad..

/Manray/
Men en 520 då? Eller 518? Hur upplevs dom med automatlåda,
servicekostnader och reparationer borde rimligtvis vara lägre på dom...
Jag är absolut ingen raceputte,jag kör mer som en gubbe,jag har lekt av mig rommen så att säga....

Bäckis
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Skulle gissa på att en 520 kan kännas lite underdimensionerad motormässigt i samband med automatlåda. 525 känns nog bättre, och drar inte så mkt mer sås, men kostar mer i försäkring

//Simon
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Låter som att det är en 525 efter -93 som du letar efter (-93 kom vanos). Om jag kör ekodriving i stan så får jag förbrukning på 0.9 med manuell och utan vanos, men då skall man veta att det väldigt tråkigt att köra bmw. ;-)
Men jag tror att runt litern borde man hamla med en aut. -93 eller senare om man kör blandat i normalt tempo.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.