|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det är ingen slump att 525 manuell är mest eftersökt. 518 och 520 automat är det nog fyndchans på, då dom anses och är undermotoriserade med automat. Manuell 518 med M43 motor är den optimala "gubbabilen". ;) | |
|
Hur f-n lyckas ni få upp sån snittförbrukning med en 530iA?? 0,95-1,05 på normal blandad körning i Skåne, Jag vill citera mig själv i en annan tråd: "Tja det drar ju lite i stan ...annars är det typ 69 mil 7 1liter soppa eller typ 71 mil på 69 liter som är det normala. Topp noteringarna är dom ca 30 milen från Hannover till Puttgarden på en tank ( 1h38min) eller 4 pers+takbox+ vinterdäck Basel-Geneve-Val Thorens- (2300 m.ö.h)-Genevé med snitt på 1,05... " Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
En kompis till mig hade en E34 520 med automat. Det var en riktigt tråkig bil och den tenderade att dra mycket bensin då det inte hände nånting när man gasade. Jag vill minns att jag låg ca 1-1,5 dl högre i snittförbrukning på min E28 528 automat. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Jag som är allmänt mot automat har just införskaffat en sk gubbabil,520ia.Tycker den funkar helt ok inte så seg som jag först trodde,förb blir nog lite högre än mot den manuella.Utom då vid fjärrkörning då sjunker rpm ordentligt likväl som förbnålen.Så som bruksis så funkar den helt ok. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
Ulke |
G-M Mugge lade ju ut en ganska realistisk förbrukningslista här och de andra som har eller har haft 530iA har ju liknande erfarenheter, så jag tycker det är konstigt att din avviker så pass mycket.... Har du öppnat huven o kollat? Det kanske bara är inskriptionen på luckan som säger 530 och i själva verket är det en 520iA :o)) //Ulke |
| Körde ung. 2000 mil med min 520ia. Vanligaste snittet (vid användning som pendlarbil) var 0,99 l/m. Körde den fullastad till Amsterdam på 0,82! Förvisso hade jag inte jättebråttom men ändå... | |
| 530 fanns väl även som sexa på tidiga E34:or. Vilket kan förklara dom varierande förbrukningssiffrorna. | |
|
124 En 530 V8 köper man inte för att busköra med, min 530iA hade en tjänstevikt på hela 1780 kg (varjerar en del beroende på utrustning), och det gör att den inte lämpar sig så mkt för buskörning. 525i ligger väldigt nära 530i effektmässigt men är billigare i drift. Så som jag ser det finns det bara en anledning till att gå över till 530i V8 och det är bara om man prioriterar god komfort. 530iA är en utomordentlig landsvägskryssare, V8ans motorkarraktär gör det möjligt att avverka mil efter mil på ett helt annat sätt än med en sexa under huven. Som stadsbil fungerar en 525i lika bra som en 530i och är dessutom billigare i drift. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Gasar-Magnus: Är du säker på att du inte hade en diesel? Eller så måste du ta bort den där stenen som någon pillat in under gaspedalen! |
|
Ulke |
OM jag har tankat fullt, så brukar jag ibland nolla båda förbrukningsmätarna i 530:n bara på skoj, sedan kryssar man lite blandat en runda och när man ställer bilen sedan så brukar mätaren visa typ. 13.9 eller 14.5 o liknande. När man sedan kört en del längre sträckor på landsväg så ser man att det ändå går vääldigt sakta neråt i snittförbrukning, och aldrig nere nära litern i snitt. Detta bekräftas också när man fyller den nästa gång... I och för sig så brukar jag inte köra precis som en pensionär eller för den delen som en blådåre, utan troligen som de flesta andra i den åldern jag befinner mig (34)...... Nu när jag någon gång använt den under vintern har dessutom förbrukningen varit mycket högre, så ett snitt över hela året skulle nog springa iväg ännu mer om man använder den året runt.... Men visst är gången i den underbar :o) //Ulke |
|
Nu har jag kollat runt en massa på Blocket.se bla och det som slår mig är att många bilar runt 90-95 (som är intressanta för mig) verkar ha renoverade motorer......iofs har dom gått mellan 13 och 25´mil men ändå....Jag trodde BMW hade hållbara motorer,för jag menar allt kan väl inte vara ägarrelaterat...Nu har ju jag ett annat märke som "Sommarbil/entusiastbil" och vid 25000 kan man säga att dom börjar bli inkörda.... Nu sticker jag ut hakan lite och frågar samtidigt:Är 10-15 år på en BMW gammalt,är dom färdiga då??? Förförra bilen jag hade, gick 42000 mil när jag sålde den ,och den var minsann aldrig renoverad bara servad ,och det var en bensinare med automat.. |
|
|
124 lover, har jag rätt när jag antar att 124 står för W124? Hur bra bilarna håller beror mycket på hur de sköts, det finns 2 vanliga fel som leder till att motorn överhettas, det är trasig vattenpump och/eller visko-koppling, kokar motorn finns en risk för att toppen slår sig och blir skev eller rent av spriker. Då är man tvungen att renovera. På vissa modeller är det vanligt med vipparmsras eller sliten kamaxel, men dessa fel brukar i regel grunda sig i att man misskött servicen eller använt sig av undermånlig olja. 24 ventilsmotorerna verkar klara sig bättre än de gamla 12 ventilerna, men det finns inget som säger bilarna inte rullar längre än 25 000 mil. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Ok Mugge du har rätt i din iaktagelse... Men om man nu ska köpa en pålitlig BMW (som inte är känd för några speciella fel för max 40´gärna neråt 30´) och med automat ,och jag har inga vare sig accelerationskrav eller topphastighetsönskningar,utan vill bara ha tag i en BRA bruksbil som inte kostar skjortan och halva slipsen att ha igång...typ BMW svar på Volvo 740 ,om ni förstår hur jag menar? |
|
|
Jag hade valt en 520i/525i automat helst 93 eller nyare (men inte äldre än 91). Jag hade prioriterat skick, historik & dokumentation före motoreffekt. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Hej! För extrem ekonomi, köp en 518ia efter -94(kamkedja istället för rem)med m42 motorn. kan dock var a svårt att hitta en automat.... Om du ska välja mellan 520/525ia så köp en 525ia. 520 tar nästan lika mycket eller tom mer bränsle än 525ia vid blandad körning pga att motorn är lite för svag för aut och utväxlingen är lägre. Motorrenovering mellan 13-25000 mil är ägarfel,punkt. Antingen mätarfiffel, inte följt service/oljebyten. dålig vattenpump. Populära "ungdomsbilar" så ägarna har inte alltid känslan eller pengarna till att serva bilarna ordentligt. En välskött 525i ska hålla läääänge bara man tar hand om den.... MVH: Sakke |
|
|
124: då skall du glömma BMW och köpa en Passat Variant 89-95 om det är din krav spec.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Snälla 124lover, jag mår illa bara av tanken att jämföra en BMW med "Volvo740". Håller med Gasar-Magnus..........Köp en VW eller Opel.......m.fl. Om du ändå vill ha en E34, gå i första hand efter skicket. Själv skulle jag titta på 535 då jag älskar m30 motorn. Det är säkert inte den billigast att köra. /Geson |
|
|
525 24v från 91 är nog rätt bra val. Min första bil var 525 24v och då kan jag säga att den gick billigt! Tror inte att jag kom över 1 liter. jag körde alltid längre på benisntanken än vad man skulle räkna på 1 liter genomsnitt. En bil med bra prestanda med bra förbrukning. Vad det gäller 530ia med v8:an så finns den nog ingen så snål v8 på marknaden som denna. Det var väl 80liters tank på dom eller? då kom jag ung. 750-790 km innan jag tankade. Körde man ladsväg så gick den snålt, riktigt snålt! Varvräknaren stod på 1600varv! Men istan var den törstigare. Reservdelarna är oftast samma som på dom andra e34 och då menar jag speciellt 525:a. Kylare var tex billigare på en 530 än på en 525:a. Vattenpumpen var dyrare på v8;an. Men ska du ha en billig e34 då ska du välja 518! MvH Bmw 4-ever |
|
| Kör strax under litern blandad körning med min 523iA -97. Dock så kör jag väldigt försiktigt och körstil har säkert väldigt stor inverkan. | |
|
Till Gasar -Magnus:Då har du INTE förstått vad jag menade! geson :Samma där! Till er andra ett stort tack,ingen nämnd ingen glömd! Jag fortsätter mitt letande,jag har INTE bråttom :o) Bäckis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.