AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.540

fråga angående rattfylleri!?

Sida 1 av 2
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Nu rör det här inte mig! men om man åker dit för rattfylla o är 27 år med en obesiktigad bil och inte är skattad o försäkrad? vad blir straffskalan då?!inte grov rattfylla nu under 0.5 var det MVH Micke

Upp till 2år för grovrattfylla vet jag iaf. finns det vittne åker personen dit till nästan 100%.
glömde skriva att det beror på om personen är straffad sedan tidigare med. skulle han vara det så blir det ett längre straff. Fråga adovkaten som han har/får inför rättegången.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Beror på om man är förstagångsförbrytare. Är man ostraffad sen förut så ska det nog mycket till innan man åker i finkan men det blir en mycket otrevlig notis i straffregistret som definitivt inte är bra att ha med sig i arbetslivet.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
fyllan ger 40 dagsböter.
Länk

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Inte 100% relevant, men men....

För många år sedan i högstadiet så var vi till tinget en dag i SO:n, ett av fallen vi var åhörare till var en dam som hade kört med sin obesiktigade, oförsäkrade och oskattade bil på lyran. Slutnotan vart 110 dagsböter och indraget körkort på obestämd tid (upp till länsstyrelsen), hon kan ha varit återfallsförbrytare.

Nu var hon arbetslös så dagsböterna vart inte galet höga i pengar direkt.

Samma dag var det en herre som hade druckit lite ute i sommarstugan på skogen med sin bror. Broderna lyckas berusningen ramla och skära upp sitt lår rejält. Dom ringer 90000 och får besked om att ambulansen skulle komma om en timme. Då lastar han in sin bror i bilen och kört till Akuten. Strax innan han är framme så blir han stoppad av polisen (gissningsvis gick det ganska fort), polisen förstår situationen och kör före till akuten. Dom säger åt han att tänka på att inte sätta sig i bilen när han ska hem.
Brodern kommer in på akuten och när allt lugnat sig så glömmer han förmodligen bort att han druckit tidigare och sätter sig i bilen och åker en 10m, polisen som är kvar utanför stoppar han direkt, 0,6 promille.

Han fick ett väldigt milt straff då det fanns förmildrande omständigheter.

Själv anser jag att det ska vara strängare straff på rattfylla än vad vi har nu, så länge det inte föreligger förmildrande omständigheter.
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Lite mer OT:
Jag tycker att det är rätt självklart att om man kör ihjäl nån på fyllan är det samma sak som mord. Idag verkar lagen tycka att det är ungefär lika allvarligt som att snatta.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Real Power:
Mord är det definitivt inte med det bör jämnställas med dråp. Tyvärr är då straffsatsen för dråp alltför låg i sverige, liksom den är för mord..

Men blåser man Göran Persson på pengar... då...
Kanske finns det lite info hos trafikjuristen?
Länk
Tror annars på runt en 40 dagsböter och minst ett halvår utan kk.
Är kanske lite olika bedömning på detta beroende på var i landet det sker?
Göran: Ooops såg inte din länk där.... Trafikjuristen som sagt.
Göran = Jörgen.... Blev ju helt skogstokigt det här
Skäms över hela kroppen!!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det var bara för du läste mitt inlägg om min "idol" Göran Persson
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
denna kille är inte ostraffad!? har det större betydelse? MVH

Har man ett straffregister så kan man räkna med ett hårdare straff än om man är ostraffad sedan tidigare enligt vad jag vet.
Förutom att straffregistret kollas upp så gör kriminalvården också en analys av den "misstänktes" personliga situation, typ arbetsförhållande, uppväxt, taxerad inkomst, utbildning, skolk i tonåren, adressbyten m.m. Denna analys görs inför i stort sett alla rättegångar på den "misstänkte", iaf om fängelse finns inom straffskalan.

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
En anställd hos en kund på mitt förra jobb hade torskat på rattfylla. Han hade suttit flera gånger i fyllecell tidigare och detta gjorde att rätten såg MYCKET hårt på hans rattfylla. Spärrtiden blev typ "hur lång som helst"...
Han blev också tvungen att lämna leverprover varannan vecka under hela spärrtiden. Om proverna hade visat ett onormalt intag av alohol så hade han fått ännu längre spärrtid. Det räcker liksom inte med att bara vänta ut spärrtiden.

Tycker personligen att det är oerhört bra att det är hårda straff för rattfylla. Det är ju som att spela rysk roulett, fast bakom ratten.

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Köra obes och oskattat kostar väl 600 kr?

Straffet för rattfylla kan ju inte vara så hårt heller (inte fängelse i alla fall om det inte rör sig om grov rattfylla).

Menar ni, eller tror ni killen kommer få fängelsestraff som påföljd?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det lär väl knappast bli fängelse eftersom det krävs mer elller mindre mord eller grövre ekonomiska brott för o hamna i fängelse i sverige. Övervakning av nån form kan det nog bli eftersom han inte är ostraffad...
Risken för fängelse finns alltid, det beror helt på hur hans sociala situation ser ut, straffregister samt vad åklagaren yrkar på. Sedan är det domaren och hans bisittare som bestämmer. Om jag säger så här 1000 personer som åkt dit för rattfylla =1000 olika straff.

Om han är ostraffad så kanske han slipper undan med böter och indraget körkort. Det är länsstyrelsen som beslutar om hur länge han får indraget körkort utifrån domen.

Men Prata och fråga en advokat. Det är det bästa för de hur ju en liten hum om hur det kan gå.
Men finns det vittnen så åker han dit, det är nästan en regel.
Det är svårt att sitta här och gissa.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Cissi:
Visst finns RISK för fängelse men det är ingen större SANNOLIKHET för det. Det är slappa straff för de flesta brott i Sverige. De som sitter i finkan är i allmänhet mycket grovt belastade. Kan inte tänka mig att det blir ett såpass hårt straff som fängelse. Det ska inte bli längre än att han kommer unden med fotboja i alla fall.
Highway:

Varken du eller jag eller någon annan kan svara hur det blir, det är därför jag har skrivit i förra och ett tidigare inlägg att han ska ringa och prata med en advokat som han har blivit tilldelad inför rättegången och berätta alla detaljer.

Det finns folk som har åkt in en månad för rattfylla (första gångs). sedan är det ju massa detaljer som vi inte vet om och dessa spelar in.

Mycket beror också på vad åklagaren yrkar på. BLir det en fällande dom går rätten oftast på åklagarens linje om påföljd om det inte finns förmildrande omständigheter.

Jag utgår bara från det jag har fått lära mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.