AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.804

Erfarenheter med Ice-Link till Business E39

Sida 1 av 2
Ni som har kört med Ipod och Ice-link en tid mot en Business stereo, hur tycker ni det funkar? Jag har bara kört ett par dagar, allt funkar med ID3-taggar osv men ibland fryser eller segar funktionerna. Kanske jag missat nåt i setup osv, hur når man enklast fler än 5 album (CD) i Ipod från knapparna i panelen/ratten? Att välja "alla" låtar istf album verkar vara ett sätt, blir en himla lång lista... Man kan välja att stega med +/- istf album 1-5 enligt setup men vilka knappar är +/-, har jag missat nåt?
Jag är inte riktigt bra kompis med Itunes heller, det finns visst en ersättare som gör Ipodden till en riktig "enhet" i PC:n precis som jag vill ha det. Nån som testat, det finns kanske mer än en programvara förutom Apples egen?
Borde väl inte ställa till nåt vid användning med Ice-link osv, ID3-taggar osv?

FP
Hej Folke.

Jag kör min IPod mot en Pioneer stereo via deras egen adapterburk, så där kan jag inte hjälpa dig.

Som alternativ till Itunes, däremot kan du prova XPlay, gratis prövotid och sedan kostar det någon överkomlig summa. Funkar bra för mig.
Länk

/ Fredrik
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Folke: trycker du på "6" så kommer du in i iPodens menyer. Där kan du välja mellan artister, album, låtlistor osv. Bekräfta ditt val med ett långt högertryck.

Det är viktigt att filerna är taggade ordentligt annars blir de svåra att hitta.

För min egen del tycker jag iTunes funkar väldigt bra. Jag har 5 st låtlistor på iPoden. Ex: "01-Allt", "02-Frugans", "03-Min", "04-Ungarna" och "05-Gamla godingar". När jag för över låtarna till iPoden lägger jag allt i "01-Allt" och sedan kopierar jag över dem därifrån till de andra låtlistorna de ska vara i. Det funkar som länkar så de tar inte mer plats för det. Sen använder vi låtlista "01-Allt" mest. Då brukar vi använda "Random-play". Vill vi byta så väljer vi låtlista med knapparna 1-5 eller så väljer vi bland allt på iPoden med knapp 6.

Den funkar perfekt för oss. Den skulle bara kunna visa åäö och komma ihåg att man haft random-knappen intryckt när man startar bilen nästa gång.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Jepp, knapp 6 och setup känner jag till, det var där jag hittade +/- alternativet osv.
Man kanske kan klara sig med 5 låtlistor osv, blir max 5x99 spår då eller hur?
Jag satt och fyllde på med lite olika CD, det klättrade lätt över 600 låtar.
Har lite svårt för arbetsgången i Itunes och att behöva "se" alla låtarna ute i ett stort bilbliotek trots att man skapat listor och album. Raderar man ute i den stora arean så försvinner de även inne i de ordnade mapparna....
Jag får ge det hela lite längre tid så får vi se hur det går, fast tålamod är inte min styrka precis... Xplay kommer att testas också.

FP
Folke: Nej, ingen begränsning vid 99. En playlist kan vara hur lång som helst. Jag hade en som var 1200 låtar vid ett tillfälle :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ok. Jag har varit förbi dina domäner idag och vänt, klickade mig igenom ett 50-tal låtar, det funkade riktigt bra medID-taggar osv förutom ÅÄÖ. Det blir väl CD 1/01 osv till CD 5/99 om jag fattat det rätt, jag låg och klättrade inne i CD 4 idag. Vad händer när man kommer till 99? Jag har inte testat..

FP
na
394
nasse
528i-98
Är detta som ni pratar om här ett bra alternativ till att sätta in en växlare eller en enkelcd i en 528-98
Det kan man väl gott säga. Man får en bärbar spelare (Ipod) som dubblar som "CD-växlare" i bilen. Det är nog mest jag som trögar och har dåligt tålamod med funktionerna...)

FP
na
394
nasse
528i-98
Kopplar man in den då i befintligt utag för cd eller? sen blir det väl en massa ladda av musik
Googla på IceLink, och du har lite läsning...)

FP
Folke: Jasså, på besök i "storstan" alltså :)
Det som händer när du skiftar från låt 99 till låt hundra är att den byter till just det spåret, märkligt va?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Folke: du kan ha hur många låtlistor du vill på iPoden men det är bara de 5 första du kan nå via snabbknapparna (de är ju inte fler). De andra får du välja via knapp "6". Likadant som när du vill välja en särskild artist eller genre eller särskilt album.

Vad det gäller iTunes låter det som du inte har klickat på det färgglada ögat uppe till höger. Då dyker det upp (ner) nya sätt att leta bland musiken.

"BMW six appeal"
Tygelsjö, c:a 14:25-15:00, snabba ryck.
Tyckte jag såg nåt om max 99 i manualen, dispalyen visar ju bara två siffror...
Sen undrar jag fortfarande var +/- knapparna som nämns i setup sitter i bilen, eller det gäller för naviskärm eller nåt?
Jodå, jag använder färgögat, senast i går kväll när jag stuvade in några hundra Mb i spelaren. Jag lägger även upp lite spellistor osv både lokalt och i Ipodden, men störs som sagt lite av det stora öppna "biblioteket" där allt ligger. Om jag flyttar in en samling låtar, artister eller nåt genre i en spellista skulle jag önska att det försvann från "skrivbordet". Jag har runt 1Gb nu och måste rulla som galning upp och ner, hur blir det inte då om man har 20Gb? Om jag läser in en CD så skulle jag vilja kunna dra låtar eller hela CD:n direkt in på spelarens HD men den måste först läggas upp på PC:n och öka den redan digra samlingen... Förmodligen har jag missat nåt (läsa manualen t.ex).

FP
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Folke: det är inget som säger att du måste ha biblioteket öppet i iTunes. Du kan markera vilken genre, artist, album eller låtlista du vill och då är det den som visas på skärmen. Biblioteket är nog inte tänkt att användas direkt utan visar bara hela "biblioteket". För att det ska bli lite mer överskådligt kan du istället markera önskat val.

Jag har snart hela musiksamlingen på hårddisk (ett antal hundra GB) och har lite svårt att förstå varför du inte vill spara musiken i datorn. Det är väl smidigt om du vill tanka över den till iPoden en annan gång? Hemma använder vi dessutom iTunes som musikspelare till stereon. Kanon att ha allt samlat på ett ställe. Sen har iTunes ett antal anslutna webradio-stationer som vi brukar lyssna på. Plus att vi lyssnar på vanlig webradio ibland. Det där att plocka med skivor tillhör det förgångna ;)

"BMW six appeal"
Man tackar och bugar för all info, återkommer när jag har mera frågor.

FP
je
211
jensa78
523i -97
Hur har ni installerat era ipods inne i kupén eller.
Jag såg en bild där ipoden var placerad där cd växlaren sitter, det verkar ju smidigast att ha den där så slipper man ta den med sig varje gång man lämnar bilen.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
jensa78: en del har lagt den i handskfacket och en del (inkl jag själv) har den i armstödet fram. Länk

Du kan styra iPodens menyer med bilens knappar så den behöver inte sitta synlig/åtkomlig.

"BMW six appeal"
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Snackade med BMW i Solna idag och man har Tydligen en "BMW adapter" Typ som Dension Icelink till Ipod, ska dit imorgon och kolla in den . Kostade 1750:- undra om det är något att ha?
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
"En fråga till bood" köpte du din Ipod med 4 GB flasch minne?
Tro du att det kommer att funka med dom senaste Ipod med disk på runt 30 till 40 GB
52
82
525istheshit
525i Touring -02
BMWs adapter visar inte ID3, iaf inte på min navi.
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Vad menas med ID3??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.