AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.653

Hjälp! Den dricker 2,17 liter/mil!

Sida 1 av 2
Jag hämtade bilen i helgen och när jag tankade bilen idag hade jag kört 18.7 mil. Men den jäveln slukar 40,63 liter = 2,17 l/mil. Vad kan vara fel? Till saken hör också att när jag och min bror var och kollade på bilen så frågade vi hur mycket bensin den drack, och han svarade "....mellan 1,05 och 1,15 vid stadskörning. Vid landsväg kommer man ner mot 0,9..." och det tyckte vi lät rimligt, kanske något lågt.

Finns det några standard fel på dessa motorer, typ sensorer, givare eller liknande som gör att bränsleförbrukningen ökar kraftigt när just dessa går sönder.

Snälla jag måste ha så mycket hjälp jag bara kan få och det snabbast möjligt......

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
Vet inte om jag ska bli lättad eller rädd.
Jag var nere i garaget och tittade till bilen för en stund sedan och upptäcker att det är en blöt fläck under bilen höger bak. Alltså rakt under tanken. Det lutar alltså åt att den läcker på något sätt. Någon som vet vad ett byte kostar?

mvh
Berg

Jag fick tag på en plasttank på skroten komplett med pump och armatur,och för det fick jag ge 1500:-. Sedan bytte jag den själv vilket inte är speciellt svårt.
Lugn...tanken behöver du inte byta pga rost för den är av plast i alla E34 fr.o.m -89.

Anledningen till att den läcker bensin är att luftningsrören som sitter ovanpå tanken har rostat sönder, ett mycket vanligt problem. Oftast brukar dock läckaget bara märkas nära fulltank, men är dom är dom "nedre" rören, som du ser om du hissar upp bilen mellan tank och bakkofångaren, läcker den tidigare.

Byte är relativt lätt. Lossa bakre kofångaren och lossa de två hållare som håller tanken, lossa dom i bakkant, sedan faller tanken ner och du kan byta rören. Nya rör hos BMW kostar kostar dryga tusen lappen har jag för mig, men ett tips är att ersätta rören med bränsleslang, då slipper du rosten i fortsättningen!

oo=00=oo
Just det ja det är som SL säger, jag böt från plåt till plast på min 525-88, och råkade sen oxå ut för sönderrostade luftrör, då tog jag bränslerör av plast som finns på metervara och konade dom något i ändarna med ett koningsverktyg som vi använder till att kona bromsrör med.Rören ska vara ca 6mm har jag för mig och dom går aldrig sönder,men man måste ju ha en liten bit bränsleslang i ändorna på rören.
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Får ursäkta att jag kommer in med en E28 fråga här...
Men på min E28 går det ett rör längst in mot ryggstödet i skuffen till avluftningen, just där röret kommer upp ur golvet har jag hittat rätt rejält med rost på röret...
Undrar bara om det är svårt att byta, och om jag måste ner med tanken...
Har inte kikat så noga eftersom jag ej har möjlighet att lyfta upp den...

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/_______\o
Oo=00=oO
[]=****=[]
Det verkar som om läckaget kommer från "framsidan" på tanken, då undsersidan och framsidan var fuktiga och baksidan var torr

mvh
Berg

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Och så har Berg35 ääääntligen köpt sin e34 bongårdsvagn....efter 6 månaders letande....och så är det skit med den direkt. :-)
Mvh
Marin
Visst är det för jävligt! Men man kanske inte förtjänar bättre? Men jag åker ju iallafall inte skitig Golf =)

mvh
Berg

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vänta du bara....en vecka till så är skitiga Golfen avstäld igen :-)
Sen är det Bawaria som gäller igen.
//M
Vad blir det för nåt då?

mvh
Berg

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
e39 touring manuell.
Du har väl kollat så att den inte läcker bensin bara! =)

Vilken motor?

mvh
Berg

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
2,8
Hade du inte en sån?

mvh
Berg

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det var en automat.
Ok. Hoppas att det går bättre än för mig då!

mvh
Berg

Jag tycker du ska ta kontakt med han du köpte biln av, han ska fasen fixa felet!

-ridern-

525i 1990 24V
Jag ska göra det. Jag ska bara åka förbi "min" verkstad på lunchen och kolla vad det är för fel, och vad det kommer att kosta. Då borde man ju kunna se om det är ett "gamalt" fel eller något som (antagligen inte) uppkommit efter ägarbytet.

mvh
Berg

Då var det kollat.

Det var ett bränslerör som sitter mellan tanken och bakaxeln som läcker. Så det borde inte bli så blodigt för plånboken på måndag.

mvh
Berg

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lika bra du kollar av samtliga rör, har ett gett sig
så kommer resten som ett brev på posten (via Västerås)

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.