|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har läst ett antal inlägg om personer som uppgraderat från vanlig ratt till sportratt och från ratt utan multi till ratt med multi, etc. men vill ändå verifiera som man kan ta denna ratt Länk och köpa till t ex denna kit Länk för att få samma funktionalitet som en ratt med multifunktion monterat från fabrik. Är det någon som gjort en motsvarande operation, dvs enbart bytt ut plastkåpan och kopplar in knapparna? Går detta att göra med ratten på plats och utan att ta bort airbagen eller måste man montera isär allt? ___ //Ulf | |
| Du måste ta loss airbagen för att kunna ta loss plastkåpan då den är fastskruvad under airbagen. Den är dessutom ihopskruvad med den nedre plastdelen så man måste skruva loss bägge delarna och sen byta ovandelen. Att ta loss airbagen är dock väldigt enkelt och går på 5 min. Gjorde precis detta när jag bytte från den vanliga sportratten till en M-sport :) | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
tyvärr är det inte helt säkert att det går, såvitt jag vet funkar det bara på 6-cylindriga modeller efter -01. jag har dock inte provat på exempelvis 318 eller 320d, som är fyrcylindriga, så jag är inte säker. däremot har jag monterat på flera 6-cylinriga E39 och E46 utan problem. mvh Johan |
|
I det här fallet är det en 320d (-03), men varför skulle det skilja gentemot en 320i? ___ //Ulf |
|
|
Som Mr328 säger, så är det lätt att lossa airbagen... OM man vet hur man ska göra. Inte helt självklart anser jag.. Svårt att träffa rätt med mejseln om man inte vet hur det ser ut på insidan. Satte i en multiratt i fredags, och det gick bra till slut. Tyvärr så tog det nästan en timme innan jag fick loss airbagen. Beskrivingen som följde med saknade tyvärr info om hur man gör. Tog lite bilder i samband med detta, och har mailat Autopower och bad dom komplettera Länk som annars är mycket bra! Mailar gärna bilderna till den som är intresserad. //Jocke |
|
| ursäkta om jag lånar tråden, min är en E46 328Ci -00 med denna ratt Länk min kompis envisas med mig att jag kan byta till denna ratt utan att behöva byta krockudde Länk sant eller falskt? | |
|
Jag är ganska säker på att det inte går. Airbagen sitter ihop med platkåpan framför (nr 9 på bilden Länk ) ___ //Ulf |
|
| bmw_patricia: Såvitt jag vet går det inte. | |
| bmw_patricia: Det går inte utan att byta ut rubbet inklusive airbag. | |
| här kan ni tydligt se skillnaderna mellan rattarna och airbagsen Länk | |
| vad kostar en ny airbag på bmw? | |
|
Ungefär lika mycket som ratten. Lite beroende på rattmodell så tror jag ratt + airbag ligger på 8-10.000kr. Dock finns det ju begagnade till salu lite då och då på Powerbörsen och Blocket. ___ //Ulf |
|
|
En begagnad sportratt kan du nog hitta för cirka 1000:- men som Programmer skrev så kostar airbagen mycket. Jag har hört ca 7000-8000 kr, men har ingen riktig uppgift på det. Eller så får du se till att köpa en E46 som är tillverkad senare är juni 2000... |
|
| Nee då¨skippar man det, blir för dyrt för att byta en ratt. lika mycket som m-paktete haha :D | |
| Det känns som att den enda vettiga uppgraderingen är från den nya sportratten till M-ratten, verkar vara väldigt sällan som airbagen ingår | |
|
Tillbaka till min ursrungsfråga...Är det ingen som satt dit multiknapparna på en M-sportratt? Gissar att Johans kommentar ovan om att det eventuellt inte fungerar på de 4-cylindringa modellerna har att göra med vilken typ av gasreglage bilen har. Är det någon med en 320d (150hk) som vet om bilen har elektriskt styr gasreglage? I så fall borde det inte vara några problem att komplettera med kiten. ___ //Ulf |
|
|
Det står väl ganska tydligt på schmiedmann.com? "Alle modeller årg. 06/00- (ikke 316I 1.6+1.9+318I M43)" Så din diesel borde funka om den är tillverkade efter 06/00? Vilket den iofs borde vara om den har den nya M-sportratten |
|
|
Mr328: det stämmer, jag läste det men sen när Johan ställde sig tveksam så glömde jag bort att infon faktiskt fanns på Schmiedmann. Får se om det blir aktuellt men man behöver ju åtminstonde inte sortera bort bilar som saknar knappar men i övrigt stämmer bra mot ens önskemål. ___ //Ulf |
|
|
Är du nära köp nu Ulf?? :) Blir det en 320daT eller?? /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Rolex: Det är fortfarande 320dAT som är det som gäller och jag har hittat ett par intressanta objekt men det svåra just nu är att hitta tid för att sticka ner. Lutar väl att det kan bli aktuellt under senare delen av februari så de bilar jag hittat kan ju vara borta men det dyker ju upp nya. Hur mycket skulle du värdera M-sportpaketet i pengar på en 03:a med ca. 10.000mil jämfört med en utan. Jag vet vi har haft det uppe till diskussion tidigare men idag är en ny dag ;) ___ //Ulf |
|
|
Svårt att värdera M-paket i pengar, men bilen blir ju helt klart mer attraktiv, men en 10000-lapp om det är inkl fina m-fälgar. kanske mer. Beror ju på köparen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.