AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.173

Skador som talar för sig själv+polisförhör mot arabisk saga = ord mot ord=inga pengar

Sida 2 av 2
Daniel F: Omtanken värmer :)

Ser gärna lite mer tips av nån som varit med om ungefär samma situation!
Vad har ni gjort och vad har hänt?
Hur ska man kunna sätta press på bolaget att göra en ordentlig utredning och inte bara säga "Lessen ord står mot ord"??

Jag upplever att Försäkringsbolaget(Salus ansvar) inte alls har gjort någon utredning eftersom de är ganska nöjda med situationen, och vi har inte något att sätt press på dem med.
Vårat försäkringsbolag(Volvia) var ju nöjda så fort dom förstod att de inte behövde betala nått.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
överklaga ditt bolags beslut och även salus ansvars ochså använs rättsskyddsförsäkringen i delkaskon på bil försäkringen!Ge dig inte!
betan: Ja det kan man ju alltid göra och det kanske vi ska göra också. Saken är bara den att jag är rädd att dom utan press från andra än oss sitter nöjda och bara säger, "vi kom fram till samma sak"

Mugge: Tack för hjälpen förresten Konsumenternas försäkringsbyrå ska jag lätt ringa!

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Mattman:sam mugge skrev är det det ända vettiga!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
mattman: aha nu fattar jag!
låter ju solklart tycker jag iaf, själv skulle jag få fnatt om killen börjar käfta emot om en sån sak!
så jag kan förstå om du är lite smågrinig, speciellt med pappas ögonsten oxå!
stå på dig å ge inte upp om du vet att du har rätt!
Rondellkörning i animerad form Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Länk och i textform

/Udo Dirkelsniff

Länk
Bu
72
Bunz
323Cpt - 00
Programmer:
Det du säger stämmer inte alls. Var snäll och kolla upp trafikförodningar innan du ger dig ut i en rondell nästa gång. Så slipper du vara en sån ärkeknöl som de utpekade i tråden är.

För att citera lite från udo's länk på VV:

"Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns."

Dvs. om det klart och tydligt finns skyltar som visar att man för kör "höger och rakt fram" i rondellen från högerfält, får man inte köra ut i den vänstra avfarten i rondellen från den högra filen, vare sig högerfil upphör eller inte efter "raktfram avfarten".

Med andra ord, står det att man från höger fil får svänga höger eller köra rakt fram, får man således inte svänga vänster i rondellen varesig den är enkeltfilig, tvåfilig eller för den delen 25filig.
Tråden börjar bli rätt tjötig, har retat mig på att det skall vara så svårt att förstå hur man kör i en rondell, med det menar jag inte att jag vet och alla andra har fel utan att reglerna är för luddiga.......

Alla har sin lösning och flera av dom verkar vara rätt även om jag tycker dom är fel.

Gör om reglerna och förenkla dom så slipper vi alla dessa diskussioner i forum och i dagstidningar,motortidningar och överallt man ser dom, dessutom borde olyckorna minska en hel del som en liten bonus.

När dom ändå är igång kan dom väl gå tillbaka till den tiden då gångtrafikanterna inte hade företräde på övergångsställena, som det är idag är det livsfarligt då folk bara traskar rakt ut i gatan och tror att en dum regel gör att dom överlever en oupppmärksam bilist, gissar på att massor med folk har fått skador på grund av denna enligt mig dumma regel.

Slutar inte förvåna mig över folks mod och dumdristighet, ser ofta folk i Malmö som med barnvagnen före och blicken åt ett annat håll stampar rakt ut i gatan, har dom ingen självbevarelsedrift eller åtanke om sitt barn??

det är bara vad lilla jag tycker...

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Bu
72
Bunz
323Cpt - 00
Johan:
Väldigt sant!
Det största problemet är att man får olika förklaringar och synpunkter på detta från b.la. körkortsutbildningen, förarexaminationen, vägvärket, polisen etc... De är inte ens ense om en luddig förklaring utan alla har sin egna luddiga förklaring.

Rondellproblemet är juh egentligen inte större än till att Sveriges stadsplanerare är idioter.
Internationellt blev rondeller en modern och oerhört populär företeelse. För visst undgick inte rondellboomet här i Sverige för ett antal år sedan någon!
När man har massa stadsplanerare som följer flugorna och smäller upp massor med rondeller utan att ens ha ett vagt begrepp om hur trafiken bör fungera i dessa (ett utmärkt exempel på detta är alla omärkta och skyltlösa rondeller i landet). Resultatet blev massor med rondeller utan att någon visste hur man egentligen skulle uppföra sig i dessa...
Ung. lika lyckat som trängselförsöket just nu i Sthlm...

Men finns det skyltar som tydligt visar hur man skall åka i rondellen de sitter före, är det juh inte svårare än till att följa dessa...
Sen om man inte är en komplett idiot så kan man juh svänga vänster från vänster fil och inte från höger fil... om man nu är en sådan motsträvare och säregen idiot kan man likagärna köra högervarv i rondeller också!

Just my 2-cents...
Appropå övergångsställen...
Länk
Länk
"Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig."

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bunz: Du får nog ta de lite lugnt med dina påståenden...Från vv's sida som Udo länkar till ovan.

"I vissa fall kan det också finnas körfältsvägvisare i tillfarterna."

Skyltar finns alltså inte innan alla rondeller.

"Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns."

Man bör välja det lämpligaste men det är knappast formulerat som att det är ett lagbrott att välja det näst lämpligaste, eller?

"Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. "........."Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!"

Och det är denna situation jag menar i tidgare inlägg. Om du ligger i vänster körfält och ska lämna rondellen så måste du korsa höger körfält (=lämna företräde). Sen vill jag påstå att oavsett om bilen i högerfilen bör vara där eller inte enligt skylten innan rondellen så måste ändå föraren i vänsterfilen lämna företräde för det är han som ska byta fil. Har du någon annan uppfattning så får du gärna förklara denna...

Jag tog körkort 1985 och har blivit lärd rondellkörning på ett annat sätt. Min fru tog körkort 2001 och det var hon som uppmärksammade mig på att man lär ut detta annorlunda idag och jag trodde inte på henne föränn jag läste hennes utbildningsbok.

___
//Ulf
Bu
72
Bunz
323Cpt - 00
Programmer:
Missar du själv vad du citerar?

""Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns."

Man bör välja det lämpligaste men det är knappast formulerat som att det är ett lagbrott att välja det näst lämpligaste, eller?"

Alltså betyder det att om det finns anvisningar väljer du fil med hänsyn till anvisningarna. Om anvisningarna säger att du väljer höger fil för att köra rakt fram eller vänster, och du väljer den för att köra vänster gör du precis tvärtemot. Du väljer fil UTAN att ta hänsyn till anvisningarna.

Sen om man nu tycker att man har rätt och bara kör ut ur rondellen för att någon som i det fallet du nämner befinner sig där trots att han egentligen inte fick svänga vänster från högerfilen, ja då är man juh en lika stor idiot själv.
Däremot så kan det juh vara så att bilen i högerfilen hamnar i vänsterfilsbilistens blindapunkt. Om dessa bilar körde in i rondellen sida vid sida i en rondell där det klart och tydligt är skyltat att man från högerfilen INTE svänger vänster. Ja, då är det väll ganska solklart att det är högerfilsbillisten som har gjort fel. Fast det är klart, är man försäkringsbolag tycker man att båda har fel så man slipper betala ut.

Personligen tycker jag att VV borde göra en satsning på det här med rondellkörning så alla åtminstonde är överenns om ett sätt att köra på i rondeller. Men att lägga resurser på att lära folk köra i dessa stadsplanerares trendgrejjer vore väll ett slöseri med pengar, lägg pengarna på trängselskatter som alla vill ha *suck*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.