AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.172

Skador som talar för sig själv+polisförhör mot arabisk saga = ord mot ord=inga pengar

Sida 1 av 2
Nu är det såhär.
Jag var ute och körde med pappas pärla( äldre, kanonskick få mil etc), jag håller vänsterfilen på väg in i en rondell. När jag kör in i rondellen fortfarande i vänsterfilen och precis börjar svänga runt rondellens mittdel(trottoarkanten) så kommer bilen i högerfilen, som kom från samma håll som jag, och kör rakt in i min högersida så att den blir helt kvaddad.

När jag går ut och snackar med killen vägrar han ta på sig skulden för det hela trots att det är solklart, och jag gissar på stilen att han en sämre sortens invandrare.
Olyckan är solklar eftersom jag redan kör i rondellen, utan att göra några fel, och han bryter mot väjningsplikten kör rakt in i rondellen och kör på mig.
Eftersom jag känner på mig att killen är ytterst opålitlig ringer jag polisen till platsen.

I polisförhöret hvdar han att jag fått sladd så att han kört in i mig, men för det första så kan lite sunt förnuft visa att det inte ens KAN vara så. Hade jag fått sladd åt vänster skulle han ju inte köra på mig för då skulle ju min bakdel komma bort från högerfilen och inte in i högerfilen. Skulle jag mot all logisk fått sladd åt höger skulle han ju inte mosa min högra bakskärm utan den vänstra.
För det andra får man förmodligen i vilket fall som helst inte bryta mot väjningsplikten och köra på ngon oavsett om han sladdar.
När jag sedan ringer hans försäkringsbolag och berättar om saken så säger dom att enligt berättelsen han lämnat till dom har JAG kört på HONOM bakifrån, varvid han fått sladd och jag kört på honom igen framifrån.

Då säger alltså försäkringsbolaget bara, ORD STÅR MOT ORD och var och en får betala sina egna skador.

Kan det här hända?? Kan man genom att bara neka slippa bli vållande i ett helt solklart fall?? Dvs även fast jag har en kopia av polisförhöret jag skickat till försäkringsbolaget där hans historia är helt annorlunda och HAN åtminstone kör på MIG.
Borde inte skadorna(som försäkringsbolaget också sett bilder på) bevisa ganska tydligt att hankört på mig eftersom hans vänstersida av fronten är mosad, och min bakskärm är mosad, plus att min bil är helt oskadad i fronten.
Har jag alltså kört på honom trots att fronten på min bil inte har en skråma och inte hans bakdel heller???

Vad ska jag göra?? Vem kan jag vända mig till??
Lever vi i ett så rättslöst samhälle att man kan komma undan med vad som helst hur tydliga bevisen än är, bara ord står mot ord????
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om du vill framstå som seriös när du framställer din sak, var då saklig och håll dig till fakta.

Stycken som "När jag går ut och snackar med killen vägrar han ta på sig skulden för det hela trots att det är solklart, och jag gissar på stilen att han en sämre sortens invandrare." får även dig att framstå som oseriös, fördomsfull och oärlig. Då din motparts härkomst och/eller stil inte är relevant i den här situationen, och inte heller påverkar det trafiksituationen/trafikreglerna. Det låter som att du försöker smutskasta honom för att själv verka mera trovärdig.

Några solklara olyckor finns inte, och det spelar ingen roll om någon av förarna tar på sig skulden eller inte. Det görs alltid en prövning och det är försäkringsbolaget som avgör om deras försäkringstagare är vållande eller inte. Förmodligen, har ingen av bolagen velat acceptera att deras försäkringstagare är vållande till olyckan, givetvis vill bolagen slippa betala för kalaset.

Uppenbarligen har olyckan inte varit solklar, om uppgifterna går isär och vittnen saknas, är det skadorna på bilarna och polisens bedömning som kan vara den avgörande faktorn. Min gissning är att polisen inte bedömt att din motpart är ensam vållande till olyckan.

Går det inte att bevisa vem som vållat olyckan och ingen har helförsäkring, blir utslaget att var och en får bekosta sina skador själv. Hårt men rättvist. Det skyddar dig från att han får sin bil lagad på din bekostnad.

Jag var själv i den sitsen för något år sedan, en kille skulle köra om men filerna gick ihop innan han hunnit om och han körde på mig. Ord stod mot ord och vi båda hade var sin passagerare ombord, det gick inte att bevisa något. Var och en fick bekosta sina reparationer själv.

Sedan att du är 19 och kör din fars bil gör att det kan se ut som att du har skrivit bilen på dina föräldrar för att få en lägre premie, något som brukar reta upp bolagen. Se till att din far sköter kontakten med försäkringen.

___
Vagnparken: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Mitt tips är att du vänder dig till konsumenternas försäkringsbyrå: Länk och hör med dem om de kan vara till någon hjälp.

___
Vagnparken: Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
tråkigt om det är som du säger!
finns en viss grupp av människor som inte har skam nog i kroppen att erkänna att dom gjort fel och stå sitt kast...

krångligt det där med flerfiliga rondeller!
ursäkta om jag är trögtänkt men förstår inte riktigt händelseförloppet.
det är alltså en tvåfilig rondell och ni kör in ungefär samtidigt från samma håll, du i vänstra och han i högra körfältet.
väl inne i rondellen svänger han in med sin vänstra framskärm in i din högra bakskärm?
varför skulle man göra så??? inte bara en skruv lös isf!
om det nu skulle vara som han säger att du sladdade på honom skulle det väl oxå bli liknande skador eftersom din högra bakdel då skulle träffa nånstans i vänstra sidan på hans bil!?
ett annat scenario som jag varit med om är att bilen i vänsterfilen inte uppmärksammar bilen i högerfilen vid filbyte och då blev det oxå dessa skador på bilarna...

försöker inte skuldlägga dig som jag såg att det kanske ser ut som nu men vill bara försöka få lite klarhet hur det gick till!

sen att han dragit olika historier för polisen och FB lär väl inte vara till hans fördel, speciellt det han sagt till FB låter ju helskumt!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Mattman och Jonaz_6: Jonas precis så du beskrev händelsebeloppet har hänt en arbetskamrat men då var det bilen i högerfilen som skulle svänga vänster från högerfilen (vilket inte är lagligt ens och då körde han in i högerdörren på "kamraten" som skulle rakt fram!
Denna artikel går förmodlingen att läsa på Smp.se
Det var gårdagens dagstidning här i småland.Det sjuka är att efter lite oklarheter så är det kompisens eget Fbolag som inte vill betala ut hela summan pga att dem tycker att det till 1/3 hans fel!Följ skyltarna på platsen där ser du att en 2filig rondell kör man i högerfält får man inte svänga vänster vilket kan vara en orsak till din buckla i på höger skärmen på bilen.Men i vänster får man köra rakt fram och vänster!Sockenbolagen har han på sin volvo740.

Vänd dig till ditt bolag och fråga hur du ska gå till väga när man använder sin Rättskyddsförsäkring som du har i Delkaskon!?En liten sjr men även hjälp från ditt bolag.

Mpower
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
1. Försäkringsbolaget skyller på allting de kan vara hur oseriösa som helst bara för att slippa betala ersättning värst är nog LF historiskt sett.
2. Överklaga alltid deras beslut
3. Vad polisen säger och vad som är gällande trafikregler brukar inte heller Försäkringsbolagen ta hänsyn till utan dom har sina "egna" regler.
4. Enda chansen är att ta upp fallet med media om inget annat hjälper , kör en Sverker.

///MVH Hasso
Länk
Ge
639
George.K
330ci - 02
Hota med Sverker om inte annat, har funkar flera gånger för mig
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
betan: Läs på lite om rondellkörning innan du hävdar att något är olagligt. Du kan börja här; Länk
Är det inte riktningsmarkerat innan rondellen får du köra som du "vill". Du behöver dock lämna företräde in i rondellen samt när du byter fil i rondellen.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Kane:lagligt var fel ordval,Men eftersom markeringarna gäller i en rodell väll?Så just i den här rondellen så står det klart och tydligt att man kör rakt fram i höger fältet och vänster/rakt fram i vänster fältet,vänsterfältet följer ochså med och hjälper föraren att komma "rätt" därför tycker jag det är en Solklar miss att hålla höger fält sen korsa en annans vägbana för att köra vänster,Du hade ochså tyckt det om du sett rondellen själv!Inte så att jag bryr mig mer än nödvändigt hur folk kör men som sagt det är inte kul att råka ut för olycker i onödan :-)

Mpower
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

betan: tror du har fel där för det är ju så att båda bilarn är inne i rondellen och det är din kompis som vill lämna rondellen och därmed korsar han högerfilen för att komma ut. I detta läge så måste han lämna företräde till bilen i högerfilen vilket Kane beskriver ovan.

Jag resonerade också som du tidigare fram till att min fru tog körkort 2001 och hon i rondell berättade vad hon blivit lärd i körskolan. Jag var övertygad att hon missförstått det hela men efter en koll i utbildningsboken så var det bara att backa...

___
//Ulf
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Programmer: Det är mycket svårt att förklara i text och missförstånden är ett faktum :-)
vänster och höger fil har varsit körfält det i vänster får man svänga vänster i rondellen och även köra rakt fram i sitt fält.Höger fält där den "misstänkte" kör får man bara köra rakt fram men han vill svänga vänster och korsar nisses fält för att komma in till vänster och kör på Nisses höger dörr för att nisse kör rakt fram i sitt vänsterfält :-)
Växjö rondellernas stad,Gert Fylking säger så iaf....

Mpower
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Tråkigt att det skall hackas och betvivlas på Mattman:s berättelse när allt han vill är att få vägledning och hjälp, skulle själv få tuppjuck om det kom ett ärkejon och drämde in i mig i en rondell, klart det är lätt att leta fel i Mattmans berättelse och rycka saker ur sitt sammanhang men faktum kvarstår det måste ju ha varit en exceptionel idiot som ställt till förtret för Mattman och för att inte tala om hans pappa, så Matttman lycka till.

Mvh Danne

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

betan: visst är det svårt att förstå exakt hur rondellen ser ut men om jag säger så här, om Nisse hade valt att ligga kvar i rondellen tills nästa "utfart" skulle då den "misstänkte" kunnar ligga kvar i sin högerfil? Dvs det jag är ute efter är om högerfilen fortsatte efter utfarten där kollisionen inträffade för då är det Nisse som korsar denna fil för att kunna lämna rondellen och då måste lämna företräde. Är det däremot ingen möjlighet att från högerfilen stanna i rondellen utan att byta fil till vänsterfilen så är det ju en annan femma.

___
//Ulf
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Programmer.Den "mistänkte" kan ligga kvar i sin fil och köra ut ur rondellen även sida vid sida med bilen i vänster filen men problemet uppstår när högerföraren vill svänga vänster samtidigt som vänster föraren vill köra rakt fram då kör högerföraren in i vänster föraren kanske pga dödavinklen i backspeglen eller liknande,,
Nu är jag med på hur du resonerar i fallet om företrädes regeln!Detta handlar om Nisse om rondellen är lik den den Mattman var var inblandad i vet jag inte,men i nisses fall är det ett skämt att försäkringsbolaget äns begär nisse på 1/3 av kostnaderna,
Kuriosa: jag var på väg till jobbet som nisse och körde i rondellen ett par minuter efter incidenten och dem gafflade ganska bra vid sidan då!Tyvärr hittade jag inte repotaget på Smp.se idag annars hade det varit enkelt att bilda er en egen uppaftning.

Mpower
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Betan: Eftersom det i dina ögon är så uppenbart att den "misstänkte" gjorde fel så är det säkert så. Jag har ju inte sett rondellen och kan alltså bara resonera utifrån en "standard" rondell.

En sak vill jag kommentera och det är att du skriver att högerföraren (den misstänkte) vill svänga vänster och vänsterföraren vill köra rakt. I princip så är det ju precis tvärtom. Så länge man kör i rondellen så kör man rakt (även om bilen givetvis svänger) och när man vill lämna rondellen så svänger man och i vissa fall byter fil. Ligger man i vänsterfil (innerfil) och vill lämna rodellen så görs ju detta genom ett filbyte...

___
//Ulf
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Programmer:Jag är med på hur du menar,men två bilar kan köra in i rondellen samtidigt exakt jämte varandra och sen igenom och ut ur rondellen jämte varandra om man ska rakt fram.
Sen om man ska svänga vänster i rondellen så övergår båda fälten till ett och rondellen är anpassad "Idiotsäker" för den som kör in i vänsterfilen så föraren kommer rätt med hjälp av en målad linje!Märken på asvalten beskriver hur man ska köra in i rondellen för att allt ska bli rätt ochså.

Nu hoppas jag du målat upp en bra bild av rondellen som verkar vara allt annat än en vanlig standard rondell...

Mpower
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ok, då missförstod vi varandra tidigare. Min fråga tidgare var om även högerfilen fortsatte till vänster, dvs båda bilarna skulle kunna ligga sida vid sida om båda skulle till vänster. I det fallet så gäller det jag skrev ovan.

Nu förstår jag det som att högerfilen enbart går att köra rakt fram i och trots detta så fortsatte den misstänkte till vänster vilket betyder att han måste ha bytt fil till vänsterfilen eftersom hans egen tog "slut". Då förstår jag att din kompis är missnöjd med beslutet.

___
//Ulf
Finns det överhuvudtaget tvåfiliga rondeller utan filmarkeringar?

Keep Your Distance!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Programmer:Yes :-) lite säregen rondell är det men lätt att köra i för föraren får hjälp av markeringar på asvalten linjer i rondellen,det kanske hade varit bättre med en "standard" rondell där ändå!?Var och körde i den för en stund sedan och jag klarade mig bra men jag märkte ochså att högerfältet drar sig långt ut mot höger så man vill snedda in och köra rakare spår och då kan smälla pga det med....
På sommaren så har man en mach fart på 80 km/h där på kvällarna efter jobbet(folktomt) två rondeller på raken efter varandra :-)

Människor kan vara korkade invandrare som oss svennar!!

Mpower
Mugge: Att det kan låta som att jag försöker smutskasta honom beror helt enkelt på att jag fick beskedet den dagen och var förbannad, och du har rätt det är onödigt att låta oväsentligheter få plats i historien, jag skrev lite för mkt från hjärtat då o då :)

Polisen har inte bedömt någonting dom har bara skrivit ner vad båda sade och sen skrivit ärende avslutat pga att det är "en bagatell och ingen kom till skada".

Enligt mig är olyckan solklar.
Jag kör lugnt i vänsterfilen, har precis kommit in i rondellen och börjar svänga, då smäller det.
Såg honom komma lite innan i ganska hög fart i högerfilen, så höll mig långt till vänster så han kunde köra om på utsidan som jag bedömde att han tänkte.

Skadorna skulle inte bli såhär stora och heller inte täcka nästan hela hans front vid ett filbyte.
Anledningen till att han körde på mig var helt enkelt att han hade för mycket fart och inte fick stopp.
jonaz_6: Nej det hade inte kunnat bli likadana skador av det. Nästan hela hans front är mosad och inte bara framskärmen. Plus att det inte är direkt småskador.
Vi körde inte in riktigt samtidigt, han var ganska långt bakom mig men kom i hög fart. Anledningen att han körde på mig var att han körde för fort och inte fick stopp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.