|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Sitter och funderar om det inte blir mer slitage i loppen på en boxermotor eftersom tyngdkraften alltid påverkar "nersidan" på loppen då kolvarna vilar med kolvringar å allt?? Kanske är marginellt men känns iallfall som mer akut än dom sidokrafter som finns i en V-motor. | |
|
Jag har för mig att farsan förklarat det där med kolvarna (gäller åtminstone gamla VW- och Porscheboxer). Tror det var så att kolvbulten inte satt exakt mitt i kolvens centrumlinje, utan lite ovanför (eller var det längre ner?). Det skulle motverka att undersidan av kolven slits onormalt fort. Får kolla om han minns... //Pelle |
|
|
mick750, Det är svårt och dyrt att bygga en boxermotor. Alla de du räknade upp utgår ifrån någon 'standard' motor och borrar, filar, trimmar och tunar dessa. Tror inte att de ens tänkt tanken på att försöka köpa en motor från Porsche eller Subaru och trimma den till sina "Supersportbilar". Blir nog både dyrt och komplicerat. MEN det är sant att boxer motorn idag är extremt bra. Bränsleeffektiv, kompakt osv, men det viktigaste kanske ändå är att man får ned tyngdpunkten väldigt mycket. Detta i kombination med en riktig 4x4 lösning ger ju ruskigt bra vägegenskaper. Porsche Carerra4 skulle vara skoj som vinterbil :D (om det är bra plogat förståss). acey, så sant så :) ///Peter, men om tyngdkraften skulle påverka kolvar i något avseende så borde ju V och raka motorer isåfall få jobba mer och förbruka mer bränsle? De skall ju färdas upp och ned hela tiden medans en boxer bara går på 'plan-mark' :D Jämför med att själv gå upp o ned för en trapp eller att gå på plant golv.... perhe, låter intressant. Berätta gärna mer om du får reda på ngt. |
|
|
**Jämför med att själv gå upp o ned för en trapp eller att gå på plant golv....** Jo men när du kommit upp för trappan kan du ju hoppa ner, dessutom i samma riktning som dragningskraften. Hur gör du då på ditt plana golv....?=) |
|
|
Jo, lägesenergi får man ju, och jag har ingen aning om vilket som egentligen förbrukar mest energi i dessa olika installationer. Upp/Ned eller Sida/Sida :) Någon som orkar räkna? |
|
|
Förresten så börjar det nog bli 'off topic' ändå så strunta i det :) |
|
|
Tidningen Automobils A-sprint visar på vägegenskaper/prestanda. Blev faktiskt förvånad att hitta Subaru Legacy kombi (245 HK standardvariant, inte Spec.B) på nästan exakt samma tid som Maserati Gran Sport. Det säger en hel del om boxer/fyrhjulsdrift tycker jag... på top 5 finns två Porsche och en Subaru. BMW 330 gör sig riktigt bra på bana också! Porsche 911 Carrera S 53,2 Lotus Elise 111R 53,7 Porsche Boxter 54,1 BMW M6 54,4 Subaru Impresa WRX Sti 54,5 Corvette C6 55,3 Mitsubishi EVO VIII 55,5 Nissan 350 Z 55,6 BMW 330i 55,8 Maserati Gran Sport 56,0 Subaru Legacy 3.0 R 56,7 |
|
|
Kör en Subaru impreza Wrx. tycker nog att den är lite slaskig i kurvorna i jämförelse med 330. Detta kan bero på däcken som är några "special" rengdäck som inte har så mycket gummi. Som försvar satt de på när jag köpte den, snart är de slut. Den har nästan samma antal hästar som 330 men kör ifrån den relativt lätt. Skulle gissa på att 330:ns storhetsmoment ligger äver 150 där Subarun börjar kännas slö, troligtvis pga av awd. STOR fördel är fyrhjulsdriften vilket kan "dra" drig igenom kurvor, förutsatt att man gasar vilket i början känns lite läskigt. Styr dit du vill och gasa så löser det mesta sig. Totalt sett gillar jag Bmw bättre än Subaru. Subaru är duktiga på motor och styrning precis som Bmw. Bmw har dessutom kvalitetskänsla över sig och man känner sig inte som en 18-årig spjuver i BMW:n. Imprezan känns som en snabb men fattig mans 330. |
|
|
Är det inte så att det är så himla kul att smiska sönder och samman "Subborna" med turbo och 4-hjulsdrift, låta turbon ladda och ge järnet bromsa in och så fram och tillbaka samt se hur fort man vågar köra i kurvorna, gärna i snö. Men efter ett tag upptäcker man hur jobbigt det blir i längden och man kör automatiskt mer normalt och bruksmässigt så att säga. Precis såhär anser jag att det känns efter provkörd subba. JAg ser och har sett miljoner med subbor som kör omkring, superputsade med dunderutblås och chippade till fördärvet (antagligen) men likt förbannat kör folk inte alls på samma sätt längre med bilarna som när de kom, vad beror det på? Annars är en boxermotor bränsletörstigare per liter cylindervolym sett i jämförelse samt har ett lite tråkigt motorljud anser jag, gäller dock bara som 4-cylindrig. |
|
|
Jorå, visst är de törstigare, men de ger ju mer kräm per liter samtidigt, så det kan jag förlåta. Har min subbe mest som lekbil, de känns även lite leksaksaktiga om man bortser ifrån prestandan. Oavsett bilmärke blir det svårt pch jobbigt att ligga nära rödmarkeringen hela dagarna. Dessutom surnar pelle polis ofta till om man fjantar hela tiden. Bor dock i Nicaragua så här är det bara att punga ut med mutpengar om man verkligen, verkligen vill köra fort. Ser bilägande som en trestegshistoria. -Först kör man försiktigt och lyssnar efter ljud -Sedan kommer man in i fasen där man gasar och testar prestandan -Till slut kommer man in i kör ganska laglydigt fasen där man för det mesta pyser fram ungefär som alla andra I alla fall funkar jag på det viset. Imprezans boxer låter supertrist, i jämförelse med BMW's sexors fina sång. Turbopys är dock något jag saknat på min Bmw, som turligt, numera, kan avnjutas med de nya bmw-modellerna. |
|
|
Jag håller med din trestegsteori. Och även folk som äger betydligt mer exotiska bilar håller med. Som vanligt kan människan aldrig vara nöjd speciellt länge. |
|
|
utlandsfantomenno1, håller med om trestegaren :) Tycker inte att Subaru längre är leksaksaktig och plastig om man ser till Legacy/Outback/Tribeca. Impreza kan jag hålla med om är lite leksak fortfarande... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.