|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! tycker att min BMW sköter sig mycket bra i rondeller och kurvor vid "högre" hastigheter. Läste idag i en Subaru Legacy broschyr att stabilare kurvtagningsegenskaper blir drastiskt bättre pga av boxermotorn. Att skriva drastiskt är ju rätt tungt ord så undrar fall ngn kan hålla med subarus påstående? Raka och V motorer vibrera mer skrevs det oxo. BMW - i nöd och lust? |
| Klart stabiliteten blir lite bättre, en boxermotor har ju oftast mkt lägre tyngdpunkt än en R lr V-motor. Tycker annars att det bästa med boxermotorn är LJUDET! Går inte riktigt upp mot en rak sexa, men ändå... | |
|
Gissa varför dom bytt ut taket på CSLn, för att det är ballare med kolfiber ?? Nä, för att få ner tyndpunkten. På typ STCC/DTM bilar flyttar dom motorn bakåt för viktfördelningen och sänker/lutar motorn mer för tyngdpunkten |
|
| Ja en boxer behöver inga motvikter på vevaxeln då 2 motroterande cylindrar jämnar ut varandra. På en rak motor hoppar ju alla kolvar åt samma håll och det måste ju jämnas ut. | |
| Vad är egentligen boxermotorns nackdelar? | |
|
Egentligen inga alls förutom att rak- och v-motorerna hann slå igenom före... /Z-motor |
|
|
nackdel med en boxer är väl att den tar mycket plats. En V motor är väl framför allt för att göra den mer komprimerad. Raka sexor tar ju också en del plats, och som dem övriga säger, den blir betydligt högre än boxern. ,, bara en tanke,,, |
|
|
Grelle: dyr att bygga, bred=ofta svårt att få plats mellan framhjul mm Boxermotorn har en egen vevaxelbult för varje kolv, men i 180-graders V-motorer delar två vevstakar på samma vevaxelbult. (Mkt ovanliga i stort sett bara Ferarri Testarossa och Berlinetta Boxer som har 180 graders V motor) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-magnus: Är inte en boxer-motor o 180graders V-motor samma sak????? |
|
|
Nix!! ( eller nja det tyska begreppet Boxer motor innefattar bägge varianterna medan i England gör man skillnad på dom enl. ovan med vevaxlen bultarna) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
"Tycker annars att det bästa med boxermotorn är LJUDET! Går inte riktigt upp mot en rak sexa, men ändå..." Jag tycker att Imprezorna låter riktigt tråkigt, bara blöddrar ju? Eller tänkte du på Porsche? Inte mkt som slår Bmw:s 6a eller Audi:s 5a! |
|
|
"Ja en boxer behöver inga motvikter på vevaxeln då 2 motroterande cylindrar jämnar ut varandra. På en rak motor hoppar ju alla kolvar åt samma håll och det måste ju jämnas ut." Rätt&fel. Alla boxers är utbalanserade i sig själv men det är även R6 och V12(2xR6) (och förstås wankel). Övriga behöver balansaxlar för att bli vibrationsfria. Men den vanligaste raka motorn, som de troligtvis syftar på, är R4. Som gasarmagnus menar: Enda nackdelen är att den tar plats mellan hjulen.. |
|
|
Det där med att den är bred och lite platsskrymande så det blir tight mellan framhjulen var det enda jag kom på, men jag trodde att de fanns några fler p.g.a att så få använder dom. I stora breda sportbilar hade den kanske varit perfekt med sin låga tyngdpunkt, men den kanske är för bred även för dom? |
|
|
Att ha boxermotor innebär ju inte bättre väghållning! Min gamla VW bubbla hade skitdåli väghållning! *asgarv* Nääärå.. jag bara skämtar lite. Men efter att ha åkt i polarens nya legacy så kan jag säga att den hade riktigt trevlig väghållning. Dock så var bränsleförbrukningen mer än dubblad jämfört med min bil. Största anledningen till att boxern inte slår igenom är som sagt tillverkningskostnaderna och att motorn inte kan göra tillräckligt kompakt för att den skall kunna sitta i mindre bilar. Men som hårdtrimmat rallyvapen är den ju naturligtvis konkurrenskraftig, vilket bevisats av våran Norske granne. Att den sen förekommer i "SAAB" är ju en annan fråga. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Den lägre tyngdpunkten märks otroligt väl, stabiliteten blir väldigt fin. Köpte en Subaru Outback 2.5i automat och den drar nu efter inkörning ca 0.86 blandad, 0.95 stad och 0.68 långkörning. Med konstant fyrhjulsdrift och automat alltså... riktigt bra tycker jag. Provkörde även Subaru Tribeca (den stora X5 utmanaren) och trots att den är tung så ligger den sjukt bra på vägen. I dagsläget är det väl bara Porsche och Subaru som bygger egna boxermotorer? Till våren kommer världens första boxer-turbodiesel, det skall bli spännande. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Farsgubben tror hårt på Subaru och kör med en -01 Legacy 2.0. Efter att jag provkört den blev jag föga imponerad. Åtminstone i standard utförande så var den verkligt trög. Gubben satt brevid så det blev dock inte några hårdare tester.. Dessutom gnäller han på bränsleförbrukningen, ligger på 0.88 blandad. Ganska mycket för en rätt så ny bil med 125 hk i min mening. Samt även betydligt lägre effekt/liter än sina Japanska bröder. |
|
|
Far kör en Forester 2.5xt, den känns lite Kalle anka att köra, det känns som om man ska köra av vilken sekund som helst, men fort går det! Karossen välter men hjulen ligger plant känns det som.. snabb rackare det där, mumsigt ljud oxå |
|
|
mick740, en bil med 125hk och fyrhjulsdrift kan nog aldrig bli annat än trög :) Däremot så är ju de nyare Legacy/Outback mycket trevliga tycker jag. Legacy Spec.B Kombi är en riktig rallykombi, men då får man ju leva med hård fjädring också... mrjim, Håller med. Jädrar vad de går, men karossen är fortfarande 'jeep'. 0-100 på 5.9 i en jeep är inte illa... Har personligen hållit mig till BMW och Subaru de senaste tio åren... |
|
V12 LeMans |
Ja, det perfekta är för min del , 3liters-Legacy på vintern och Alpina på sommarhalvåret. Gillar Subaru skarpt, 2.5liters-Forestern är en busbil , körde en manuell sådan förra året, men jag hade nog valt en med aut-låda och med STi-chassi(Forester Sti har fått bra kritik i engelska tidningen Evo) Legacyn är ett bra och framförallt billigare alt. till 530xi. |
|
erito: Mycket sant.. Men man börjar ju undra.. Om boxern är en så bra motor, varför är det så få tillverkare som överhuvudtaget gör bilar med boxer? Tycker bara att nån superbil tillverkara typ Bugatti, Pagani, Koenigsegg osv som mer eller mindre designar bilen omkring motorn skulle använda boxer då inte plats bekymmer finns. Det skulle ju falla i deras intresse detdär med låg medeltyngdpunkt skulle man ju tycka..? |
|
| Fyrhjulsdriften gör ju att man får en betydligt stabilare gång, så är det bara. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.